През 2013–2014 г. помагахме на Българската ски федерация в провеждането на две европейски купи на Боровец и на Пампорово. Отделно през 2017–2018 г. помагахме в Банско при подготовката на световната купа по сноуборд. Тогава заради Радо Янков имаше голяма еуфория. Така че от 2012 г. без пропуск, обикновено между 30 и 40 военнослужещи от Сухопътни войски на Българската армия, участват и подпомагат цялостно Българската ски федерация, подчерта подполковник Желев.
И наистина, наблюдавайки момчетата и момичетата от Сухопътни войски, които извършваха специфичните си дейности по пистите за кръга от световното първенство, човек си мисли, че те се справят по-добре със ски на краката си, отколкото без тях. Някои от тях дори споделиха, че се е случило на няколко пъти да паднат по пистата, докато работят. Но са падали, когато са били без ските. Със ски не са падали, защото така се чувстват далеч по-сигурни и по-стабилни на снега и леда.
Валентин Стефанов: Работим перфектно с алпийското формирование
Военнослужещите ни помагат с цялостната подготовка и провеждането на състезанията в Банско. Говорим за големи състезания от рода на европейска и световна купа. Една от най-важните дейности при подготовката на пистата е завличането и махането на този сняг, който допълнително е паднал. Преди това заледявахме трасето, след това го обезопасявахме. Има хора от 101-ви алпийски полк в Смолян, в различните групи, които са сформирани по време на състезанието. Това каза Валентин Стефанов – ръководител на трасето за състезанието в Банско.
По думите му специализираните групи правят всичко, което се извършва по едно голямо състезание. Това включва охрана, обезопасяване на трасето, където ще има хора, които помагат за Б-мрежите, има хора, които са постови по трасето, да поправят вратите и флаговете, има и хора, които поставят и сменят рекламите. Това са всички дейности, които се осъществяват в едно такова състезание, за което разчитам на всички и на военнослужещите също. Те са част от нашия екип и аз съм много благодарен, че успяхме с командира на 101-ви полк в Смолян полковник Димитър Кацаров да работим много успешно, подчерта Стефанов.
Стана ясно, че за да се организира едно голямо състезание, навсякъде по света се използва алпийски батальон, полк или въобще такова формирование. Това е било едно от условията на международната федерация по ски. Те ни попитаха още в началото на подготовката на състезанието дали ние имаме такова специализирано алпийско военно формирование. Дотогава, до 2012 г., не знаех, че имаме такова формирование, независимо че и аз съм бил военнослужещ в ЦСКА. От 2012 г. смятам, че сме си взаимно полезни. В началото и в края на всеки сезон Федерацията по ски в България прави опреснителни курсове и обучаващи курсове на полка в Смолян. Подпомагаме ги с екипировка, ски, обувки и с каквото можем, а и от каквото имат нужда, посочи още Валентин Стефанов.
Как се подготвя едно световно състезание?
Първоначално пистата се разорава с машина, която я прави на бразди. След това хората се разпределят на групи и започва обливане с вода, с пожарникарски маркучи. Това продължава два-три часа, докато повърхността започне да посинява. След това машината минава и мачка пистата и отново следва разравяне и чак накрая се заглажда отново с машина. Крайният резултат трябва да е над 60 см лед. По този начин пистата се заледява и това представлява първият етап от подготовката на пистата. След това се поставят предпазни мрежи отстрани, за да се огради трасето. Те са два вида и два реда – А и Б мрежа. Първата мрежа е голяма, алпийска, а Б мрежите са червените. Това ни разказа майор Здравко Михайлов – началник на отделение „Бойна подготовка“ на 101-ви алпийски полк – Смолян.
Всички състезания на международната федерация по ски се провеждат задължително на поледена писта. Поради тази причина се налага тя да се полива с вода и да се обработва със специализираната машина, за да се превърне в лед. Това се прави преди състезанието и когато пистата е подготвена по този начин, след това никой не се допуска до нея, за да се запази тя за състезателите. Проблемът е, когато падне нов сняг, той трябва изцяло да се махне от пистата, за да остане отново само чистият лед. Това става с т. нар. „завличане“, което се прави със ските именно от военнослужещи от Сухопътни войски. Така снегът, който е излишен, се изхвърля от пистата. Има обаче моменти, когато снегът е доста повече, тогава това изчистване не може да стане само със ски и в действие влизат и други методи за премахване.
Съгласно заповедта военнослужещите участват в организацията, подготовката и провеждането на състезанието от световната купа в Банско. Военнослужещи има и в групите по поставяне на рекламите, и по охраната, както и на старта, така и на финала. Всяка група си има лидер и той носи отговорността за хората, които са му предоставени за определената работа по пистата и по цялостната организация на състезанието. Няма как да се направи сравнение между условията в Смолян и в Пирин. Не може да се каже къде е по-трудно и къде по-лесно. Всяка една разлика обаче допринася за нашите умения. Близо 15-ина мин са необходими на един опитен скиор да се спусне със ските от най-горната точка на пистата додолу, до началната станция на кабинковия лифт. Тук наклонът не е достатъчно голям и се води ски път, разказа още майор Михайлов.