Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Яра Бубнова: България търси заслужен престиж във Венеция

[post-views]
Яра Бубнова: България търси  заслужен престиж във Венеция
Favicon_File

Лъчезар Лозанов

България ще участва на 58-ото издание на Международната изложба на изкуство – Венецианско биенале през тази година между 11 май и 24 ноември. То е единственото мащабно културно събитие, в което представянето е на национален принцип. Изложението е на повече от 120 години и е сред най-престижните културни институции в световен мащаб. Кураторът Ралф Ругоф определи мотото: „Да живееш в интересни времена”. Организира го частна структура със собствени правила, строги изисквания за участие и финансиране. Канят институцията на съответната държава, която отговаря за културата. 

Победител в конкурса на Министерството на културата за българско участие е инсталацията „Как живеем” с куратор Вера Млечевска и автори Рада Букова и Лазар Лютаков. В конкурса са участвали 24 проекта.

Инсталацията победител добре се съчетава със спецификите на изложбеното пространство във Венеция. 

DSC_0097 – Г-жо Бубнова, Вие сте организаторът между институциите, художниците, куратора, как на практика се случва взаимодействието между тях? 
– България участва като държава през цялата история на 20-и век на биеналето – през 1912 г., 1942 г., 1948 г., 1964 г… и след промените – 1993 г., 1999 г., 2007 г., 2011 г. Има големи интервали, в които липсваме на този форум. Така оперативните знания се губят. Сменят се администрацииите, сменят се идеологии на културната политика, а и самото Венецианско биенале се промени. Било е търговско изложение, на което художниците продават своите работи. Интересни са писмата и бележките от представянето ни през 1942 г. Организаторът Борис Денев се бори с Министерството на културата, за да получи финанси, и използва думата „да откърти” пари, за да успее да пренесе произведенията във Венеция. Прави оптимистичен отчет – какъв интерес са предизвикали българските автори и колко много неща са се купили от изложбата. Сега вече не става дума за купуване, а за престиж, за усещане, доколко е съвременно изкуството, което държавата ни предлага от свое име – в сравнение с останалите конкуренти. Това е възможност да се запознаят с участниците, с темата, – която очевидно за държавата участничка е важна. Оценяват какъв тип изкуство се показва, за какво говори, по какъв начин е направено, от какво, какви са взаимоотношенията му с другите участници в биеналето. Последния път през 2017 г. са участвали 183 страни – почти целият списък на държавите, които съществуват на планетата ни. И все по-малки и по-екзотични за нашия слух държави участват – като Кирибати, да кажем. Тази година ще участва Гана за първи път в своята история, както и все повече африкански страни.

– С какви трудности се сблъсквате сега по отношение на организацията?
– Аз съм де факто до голяма степен представител на държавата. Контролирам финансите, те имат лимит – още през 2017 г. министър Банов получи съгласие от МС за специално финансиране – субсидия в размер на 500 хил. лв. България няма постоянен павилион – има разход по наемане на определено пространство, изпълнение на проекта, транспорт, престой на авторите, довършителни дейности, презентация, разходи по изданията, свързани с представянето.  Рекламата е важна, при такава конкуренция не можеш тихо да седиш в ъгъла. Имам наситена програма да се срещам с представители на бизнеса – нужно е да ни помогнат, средствата са недостатъчни. Отзивчивостта за съжаление е малка, дори обидна. Единственият човек, който веднага реагира, е Негово превъзходителство бившият посланик на Швейцария в България – Гауденц Б. Руф. Отпусна скромна сума (не е бизнесмен, нито олигарх) цял живот е бил на заплата. Представителите на бизнеса и на заможните среди не са отзивчиви. От банките твърдят че интересът им е изцяло в пространството на България. Въпреки това продължаваме да водим разговори.

– Как си обяснявате, че сега изведнъж държавата променя мнението си и подкрепя представителството ни на Венецианското биенале, след като 8 години очевидно е била равнодушна?
– У нас нещата зависят от конкретни лица и тяхното разбиране каква да бъде културната ни политика, особено извън границите на страната ни. Но участията ни в международни изложби е начин да си свериш часовника с другите – как сме ние, как е при тях?

IMG_7547– Стимул ли е за туристическия бизнес, който набира сили у нас?
– Венеция в края на 19 в. е взела решение съвместно със средите на художниците – искали са туризъм. Тогавашният кмет пише: Всички отиват във Флоренция и никой не ходи във Венеция, тя е бедна. Пътуват с лодки, живеят във влажни стари сгради – не е привлекателно. Проектът лансира идеята, че художниците довеждат със себе си търговци, критици, любопитковци за съвременно изкуство. Отначало Европа е събрана на едно място, след това – не само Европа. За нас българите биеналето е по-скоро диагноза – къде сме върху картата на света в сферата на съвременното изкуство. Венецианското биенале е единствено през 21 в. Няма друго, където с езика на съвременното изкуство, архитектурата, театъра, музиката да се представят държави. Обикновено се представят творци, автори, продуцентски звена, агенции, но не държави. Венеция е място, където държавите показват своите мускули – какво те правят за своето изкуство и култура, за художественото образование, за живота на художниците и всичко останало. България вече узря и на политическо за ново усещане – трябва да сме във Венеция. Всички са там – Македония, Косово, без да говорим за Гърция и Турция. И Албания, и Украйна, и Молдова. Нас ни нямаше.

– Проектът търси универсален език. Художниците – Лазар от Виена, Яна от Париж – сякаш не правят точно българско изкуство, а по-скоро – дали австрийско, дали френско… Когато отнемеш своеобразието, идентичността, не се ли уеднаквяват почерците. Всички правят универсално изкуство…
– Идентичността има съвременни измерения, те не са непременно свързани с традицията и етнографията. Идентичността е начин на мислене – разбирането на обществото към което имаш отношение. Да, и двамата автори не живеят от доста време в страната, но са свързани с България. Деца на художници, успешни и известни в българска среда – Николай Буков и Стефан Лютаков. Получили са образование тук, завършили са го в чужбина. Те са съвременни българи, живеят там, където техният труд и интерес намират приложение. Прекрасно говорят български – и Рада Букова, и Лазар Лютаков, имат награди у нас – и наградата на база за млад художник, и наградата на Гауденц Руф, и на „Виваком”. Като художници са добре познати. Лазар Лютаков стана известен у нас с интересен проект – не в София, а в мазето на баба Васа по крайбрежието. Място, туристически немного привлекателно – от години кани там международни художници, прави проекти, позовавайки се на мъдростта на тази баба Васа, която е собственик на къщата, негова роднина. Една всекидневна, нормална женска мъдрост за разпознаване и респект към това, което се случва в съвремието. Той допринесе за разбирането на българското изкуство и българското въобще благодарение на тези автори, които идват там и реализират своите проекти. Рада работи и с галерия „Сариев”, която я представя. Българска галерия от Пловдив. И двамата имат българска култура и от детската си възраст бащата на Лазар, известен наш скулптор – Стефан Лютаков, бащата на Рада е Николай Буков. Нейната сестра е писателка – известната у нас Яна Букова. Не можеш да кажеш за тях, че това са хора, които не са българи. Но не са хора, които задължително, както е било някога, са обвързани постоянно с мястото България. Идват, връщат се, довеждат децата си тук. Тук имат цялата тази специфична българскост, която не е в национализми от политиката, нито от „българщината” на по-популярната култура. Но това са децата, които говорят езика, децата, които знаят традициите и обредите, и празниците, и мартениците. И това е вид идентичност на съвременния човек. Ти не непременно трябва да си тук. Носител си на това оттук за целия свят.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани