В 1 ч през нощта Таяни извади промените от дневния ред заради непреведени 1632 поправки, трима наши евродепутати отказаха да защитят сънародниците си
Димитър Илиев
Нова глътка въздух получиха българските превозвачи и шанс спорният и погубващ българските тираджии пакет „Мобилност“ да не влезе за гласуване в настоящия европарламент. В 1 ч след полунощ председателят на Европейския парламент Антонио Таяни е решил да изтегли от дневния ред в сряда гласуването в пленарна зала на пакета. Той се мотивирал с внесените общо 1632 поправки, много от които не били преведени. Това е формалната причина проектът да бъде върнат в Транспортната комисия. Пакетът „Мобилност“ беше внесен за гласуване без положителната санкция на Транспортната комисия, което бе прецедент в законодателната практика на европарламента. 2/3 от предложените текстове бяха отхвърлени от комисията.
В 10,07 ч в сряда Таяни отмени вота за пакета „Мобилност“, като използва правило 175 за работата на европарламента. Според него, ако даден проект има повече от 50 поправки председателят може да върне вота
Таяни препоръчва на Транспортната комисия да прегласува всяка от поправките. Това със сигурност означава, че пътят до нов вот ще се проточи дълго във времето.
В понеделник отново в пленарна зала депутатите, поддръжници на пакета „Мобилност“ като част от плана „Макрон“, успяват да надвият едва с 2 гласа опонентите си, главно от по-бедните европейски държави. Пакетът се подкрепя от повечето европейски социалисти и либерали, ЕНП се въздържа, а консерваторите и зелените са против. Против са България, Румъния, Полша, Литва, Латвия и Естония, а „за“ – страните от Западна Европа.
Според пакета камионът и шофьорът да се връщат на 4 седмици в страната на произход, по-високи командировъчни за шофьорите, ограничено превозване на стоки вътре в ЕС, известно като „кръстосан превоз, или каботаж“. На практика, ако пакетът бъде приет, ефектът за българския международен превозвачески сектор ще е – закриване на фирми, пререгистрирането им в чужбина, фалит на по-малки компании, милиони загуби за българската хазна.
Според евродепутата от ЕНП Андрей Новаков целта е да оставят 100 000 български камиони без работа.
Експерти смятат, че с пакета „Мобилност“ Западна Европа се опитва да пресече пътя на транспортните фирми от Източна Европа, които превозват товари по-евтино.
Какво означава за България приемането на пакета? Ако правилата влязат в сила, ударът за българската икономика ще е равен на 17% от брутния вътрешен продукт, смятат превозвачите. Пакетът обрича на фалит 12 000 български фирми със 70 000 камиона и 190 000 шофьори, които дават 17 на сто от БВП на България
Пакетът „Мобилност 1“ беше предложен от ЕК през 2017 г. и допълнен от социалните мерки на френския президент Еманюел Макрон. Въпреки компромисните предложения на българското европредседателство и протеста на превозвачите ни в София през 2018 г. Австрия прокара още по-тежки разпоредби. България се закани да заведе дело в Съда на ЕС, но на 3 декември Съветът на ЕС гласува пакета „Мобилност“.
Темата стана актуална отново тази седмица, а в понеделник евродепутатите гласуваха в пленарна зала точката от дневния ред да бъде вкарана за гласуване в сряда. Само с два гласа депутатите гласуваха „за“ пакета „Мобилност“. Трима български депутати липсваха в залата, а тяхното отрицателно становище щеше да спести ядовете два дни по-късно. В залата не дойдоха Светослав Малинов и Неджми Али и Николай Бареков, който заяви по-късно, че е бил в залата, но не бил гласувал, защото изначално бил против това, шофьорите да получават малки заплати и да бъдат роби на пътя. Светослав Малинов се оправда със закъснението на полета от София за Франкфурт, а според него цялата литовска група от евродепутати също не успяла да дойде навреме и да гласува „против“. „С Малинов бяхме в един самолет, аз успях да дойда, не разбирам защо той не е в залата“, коментира Бареков.
„Български представители от ЕНП, АЛДЕ и европейските консерватори и реформисти вчера пропуснаха да подкрепят българските превозвачи. Три гласа, които се оказаха решаващи. Случайно или нарочно?! И в двата случая е позор“, заяви Калоян Паргов от БСП.
За това, колко важно е да не бъде приет пакетът за страни като България, Румъния, Полша и Унгария, говори това, че нашите евродепутати търсят всякакви вратички и мотиви – законодателни и времеви срещу закона. Преди Таяни да изтегли от дневния ред законопроекта, Новаков коментира, че независимо какво се случи в сряда пакетът няма да влезе в сила тогава, тъй като това не е окончателното гласуване. Дори да остане в сряда, това е само гласуване на първо четене. След това предстоят преговори с румънското председателство и едва след това ще се гласува на второ четене. На практика европарламентът има само още една пленарна сесия – в края на април. Това означава, че вероятността пакетът да бъде гласуван в този парламент е нищожно малка.
В сряда за пореден път български превозвачи заедно с колегите си от Румъния, Полша, Унгария, Литва протестираха срещу приемането на пакета „Мобилност“ пред сградата на европарламента в Страсбург.
„Макар и трудно, продължаваме да печелим малки битки по пътя към справедливостта. Засега успяваме, но това не е даром и е много трудно“, коментира българският премиер Бойко Борисов, след като стана ясно решението на Таяни да оттегли вота.
Българската СОМАТ беше превозвач №1 в Европа
За българските автопревози в Европа се носят легенди, а държавната СО МАТ беше гордостта на българската икономика. От опита й германците пишеха университетските си учебници по логистика още преди повече от 40 г.
СО МАТ стартира през 1960 г., като началото е поставено от 100 автомобила от марката „Волво”. През 1969 г. общият брой автомобили на СО МАТ достига 1250.
В годините след първия „петролен шок“ с присъщите си професионализъм, находчивост и прозорливост дружеството успява да предвиди тенденциите на световния транспортен пазар. За да отговори на нарастващото търсене на превози от Европа за страните от Близкия и Среден изток, фирмата закупува 2000 нови, високопроизводителни тежкотоварни автомобила от марките „Мерцедес Бенц”, „Волво” и „Рено”, с което автопаркът достига 3487 превозни средства. Адаптивността и новаторският дух на СО МАТ”в този период намират израз в изграждането на завършена мрежа от гранични бюра, представителства и терминали в района на Близкия изток, което подобрява ефективността на операциите и превръща компанията в Превозвач №1 на товари от Европа за Близкия изток. Ежедневно по 200 автомобила пресичат границите на Ирак и Иран, български автомобили достигат дори до Пакистан.
През 70-те години СО МАТ стартира уникална технология за комбинирани превози суша–море/река–суша, осигуряващо по-голяма ефективност на превозите, по-качествена услуга на по-конкурентна цена. Ръководството му възприема идеята на Българско речно плаване (БРП) за превози на камиони с кораби по Дунава (ро-ро превози). По този начин се пестят пари от гориво и пътни такси, намалява се замърсяването на околната среда, разтоварва се шосейната мрежа. През 70-те и 80-те години СО МАТ оперира няколко фериботни линии със собствени ро-ро кораби, които позволяват безпрепятствен преход от Европа до Азия и Близкия изток: Пасау–Видин по Дунав; Волос (Гърция)–Тартус (Сирия) в Средиземно море; Барселона–Марсилия–Ливорно–Пирея–Бургас в Средиземно и Черно море;Бургас–Поти–Бургас в Черно море.
Разходите по развитието си СО МАТ обезпечава самостоятелно със собствени левови и валутни средства. Съотношението 90 към 10 между активните и пасивните фондове в полза на активните е едно несрещано явление в този вид транспорт.
В резултат на това от 1971 г. до 1985 г. тази организация предоставя на държавата около $1 млрд. и 200 млн. валутен резултат (валутна печалба). До края на 1989 г. числата нарастват на $1 млрд. и 400 млн., а капиталът на дружеството е огромен дори и за световните мащаби.