Състоянието на отбранителните способности на българските въоръжени сили позволява изпълнението на задачите по мисиите, произтичащи от конституционните задължения за гарантиране на суверенитета, независимостта и териториалната цялост на страната в национален формат и в рамките на колективната отбрана на НАТО и Общата политика за сигурност и отбрана на ЕС, но с ограничения. Най-съществени са ограниченията при изпълнението на по-специфичните и по-комплексните задачи, това се посочва в доклад за състоянието на отбраната и Въоръжените сили на Република България, одобрен от Министерския съвет днес.
В рамките на мисия „Отбрана“ основните усилия бяха съсредоточени върху подготовката на въоръжените сили по поддържане и усъвършенстване на съществуващите способности за водене на операции. Съществено внимание се отделяше и на подготовката на въоръжените сили, насочена към запазване на придобити способности от участие в реални бойни операции.
В изпълнение на мисия „Подкрепа на международния мир и сигурност“ през 2018 г. формирования и отделни военнослужещи участваха в 11 различни мисии и операции зад граница. Общият брой военнослужещи, участвали в планираните през годината ротации беше около 1 400.
В рамките на мисия „Принос към националната сигурност в мирно време“ се изпълняваха задачи, свързани с подпомагане на МВР при охраната на границата и възпиране на незаконната миграция, противодействие на тероризма и помощ на населението при бедствия. През 2018 г. въоръжените сили проведоха 103 операции в подкрепа на населението при бедствия с участието на около 728 военнослужещи и 229 единици техника.
Реализацията на трите основни инвестиционни проекта: „Придобиване на многофункционален модулен патрулен кораб за Военноморските сили“, „Придобиване на нов тип боен самолет” и „Придобиване на основна бойна техника за изграждане на батальонни бойни групи от състава на механизирана бригада” ще гарантира преодоляването на дефицита от критично необходими отбранителни способности. В същото време, решаването в значителна степен на дефицита от способности зависи и от придобиването нови трикоординатни радиолокационни станции, системи за противовъздушна и противоракетна отбрана, системи за командване и управление и др.
В процеса на модернизация и превъоръжаване все повече нараства значението на реализацията на съвместни проекти със съюзни държави в рамките на НАТО и ЕС за придобиване, поддържане и използване на отбранителни способности. Участието в такива проекти допринася за преодоляване на недостига от способности и за подготовката на декларираните формирования при споделяне на разходите със съюзни държави. Инициативата на ЕС за ПСС, като и Европейска програма за индустриално развитие в областта на отбраната, предоставят допълнителни възможности в тази насока.
Въпреки усилията за набиране и задържане на подготвения личен състав, се запазват високите нива на неокомплектованост с военнослужещи в Министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната и Българската армия.
Предприетите мерки с цел повишаване на размера на възнагражденията на военнослужещите, доведоха до положителни резултати по отношение на мотивацията на военнослужещите.
Анализът на проведените конкурси през последните години показва задълбочаваща се тенденция на спад на броя граждански лица, кандидати за постъпване на военна служба от 5-6 кандидати за едно място през 2013 г. до 1 кандидат за едно място през 2016 г. и по-малко от 1 кандидат за едно място през 2017 г. и 2018 г. Това се дължи на все още неатрактивното заплащане на военнослужещите на пазара на труда.
През 2018 г. ръководството на Министерството на отбраната предприе редица действия, насочени към преодоляване на ниското ниво на окомплектованост на въоръжените сили и създаване на условия за по-висока мотивация. В резултат тенденцията на увеличаване на неокоплектоваността с военнослужещи беше преустановена. За сравнение, през 2017 г. вакантните длъжности бяха 5 694, а в края на 2018 г. те са 5 675.