Шпионските трилъри от Студената война обикновено представят НАТО като цел на шпионската дейност, а не като инициатор на тайни операции. Популярността на шпионския трилър по това време довежда до изобилие от филмови и телевизионни продукции, които раздвижват нарастващото напрежение между Изтока и Запада. Това напрежение постепенно излиза на международната сцена и става неделима част от епохата. Продуцентите започват да използват все повече темата НАТО, за да „интернационализират“ обхвата на проблемите в шпионските разкази и „да увеличат залозите“ в самата киноиндустрия.
Един от влиятелните фактори за шпионския бум в киното през 60-те години на миналия век е масовото адаптиране на шпионски романи към телевизионния и кино екран. По това време киното вече усеща силната конкуренция на телевизията и в тези филми започва максималното използване на могъщите технически средства на киноиндустрията за постигане на специални ефекти, зашеметяващи сцени, въздействащи кадри. Това веднага се вижда във филмите за Джеймс Бонд. Темата НАТО за първи път се появява в прочутата поредица за Бонд във филма „Кълбовидна мълния“.