Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Анри Картие-Бресон: Фотографията е нищо, животът е важен

[post-views]
Анри Картие-Бресон: Фотографията е  нищо, животът е важен

Анри Картие Бресон „Аз, както много други деца, попаднах в света на фотографията с камера Brownie-box, която изпозвах за запазване на спомените от летните ваканции… Но постепенно пред мен се откриваха все нови и нови страни на фотографията. Кагото започнах да мисля за това, че снимам глупави картинки от екскурзии и снимки на приятели, дойде краят. Станах сериозен. Аз чуствах, че нещо трябва да се случи в моя живот и се стараех да разбера какво точно.”
Така започва кратката автобиография на най-знаменития фотограф на XX век Анри Картие-Бресон (Henri Cartier-Bresson). В началото на жизнения му път няма нищо необикновено. Анри Картие-Бресон е френски фотограф, известен с концепцията за „решаващия момент“, която въвежда във фотографията. Той е разглеждан като един от пионерите на фотожурналистиката, която творецът свързва с художествената фотография.

Военни дествия в Индокитай, 1931 г.
Военни дествия в Индокитай, 1931 г.
Картие-Бресон е сред съоснователите на известната фотографска агенция Magnum Photos. През 2003 г., една година преди смъртта му, в Париж на неговото име е създадена фондация, чиято цел е да съхрани наследството на Картие-Бресон.
Картие-Бресон е известен с прецизността на спусъка на фотоапарата си и графизма на композициите му, които той никога не прекадрира след като снимката е направена. Става известен с репортажите си от улицата, с живописното представяне на всекидневния живот, сред други приноси.
Картие-Бресон е често определян за митична фигура на фотографията на ХХ век, който поради своето дълголетие той изживява почти изцяло, и чиито снимки представят едни от ключовите моменти на столетието. Неговият биограф Пиер Асулин го нарича „окото на века“.
Разпознаване на информатори на Гестапо, Германия 1945
Разпознаване на информатори на Гестапо, Германия 1945
В живота на Картие-Бресон се открояват четири главни периода. От 1926 до 1935 г. е под силното влияние на Андре Лот. По същото време е активен и в сюрреалистичните кръгове. В ателието на Лот, в артистичния квартал Монпарнас, учениците на художника се учат да търсят златното сечение в творбите на големи майстори. Още с излизането си, книгата на Матила Глика върху златното сечение става едно от настолните четива на Картие-Бресон, а търсенето на златното сечение пуска дълбоки корени в творчеството му.
Освобождаването на Париж
Освобождаването на Париж
На 23-годишна възраст заминава за Кот д’Ивоар, където прави първите си снимки. На следващата, 1931 г., публикува фоторепортаж от това пътуване. По-късно пътува и снима в Испания, Италия, Мексико, Мароко. Фотографиите на Бретон с изключителна точност отразяват географията на мястото, епохата, както и културния им контекст. Майсторството на композицията е плод на наученото при Лот. От Андре Бретон и сюрреалистите Картие-Бресон взима концепциите за конвулсивна красота, неподвижна експлозия (фотографската илюзия, при която субектите на снимката изглеждат едновременно неподвижни и в движение), магия на обстоятелствата (случайна среща) и завоалирана еротика. При завоалираната еротика субектът на желанието е скрит, а на снимката виждаме човека, обзет от това желание, което усилва желанието на зрителя да види обекта.
Севиля, Испания - 1944
Севиля, Испания – 1944

От 1936 г. до 1946 г. Картие-Бресон е политически ангажиран и се бори за комунистическите си идеи, работи за комунистическата преса, кино и прави репортажи от фронта в Испанската гражданска война, от страната на републиканските сили.
От 1947 до 1970 г. се отдава на работата си в Magnum Photos. От 1970 до 2002 г. се оттегля от фотографската си дейност и се занимава с изобразително изкуство и е страничен наблюдател в обществото.
Анри Картие-Бресон умира на 3 август 2004 г., не успявайки да доживее 96-та си годишнина. Наричат го гений, най-великия фотограф на миналото столетие, а самият XX-и век – ера на Бресон. С неговите снимки, книги и идеи са израстнали няколко поколения фотографи.
Китай, 1930 г.
Китай, 1930 г.
Ето няколко стойностни цитати, не толкова за фотографията, колкото за самия живот:

„Снимката е добра или лоша още в момента на нейното заснемане от камерата.”
„Трябва само да живееш – животът сам ще ти предостави снимките си.”
„Фотографията не се е променила, откакто съществува, освен в технологичен аспект, което според мен не е от особено значение.”
„Фотографията е нищо – животът е това, което ме интересува.”

 

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Светлозар Стоянов

Най-ново

Единична публикация

Избрани