Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Домът, кръчмата и поминъкът на българина

[post-views]
Домът, кръчмата и поминъкът на българина

Лъчезар Лозанов
3 DSC_0623 Експозицията  „Времена и хора – живите традиции на България“ в Националния етнографски музей е разказ за живота и формите на общуване в селото и в града през последните 200 г. Изложбата е на втория етаж в източното крило на Княжеския дворец. Концепцията – комбинация от визия и звук, описва биографията на предметите и хората, които са ги произвеждали, притежавали и употребявали. „Личните истории” доближават музейния експонат до съвременността – през очите на разказващия, посетителят да усети като свое времето и мястото на вградения в експозицията сюжет.
Доц. д-р Петко Христов, директор на Института за етнология и фолклористика с Етнографски музей, обобщава:  „Представяме дома на българина, неговия поминък, делници и празници, пазарното пространство от чаршията до съвременния търговски център, кафенето, кръчмата, сватбите и много други… 
Културното наследство 
на България
от различни епохи провокира с диалог миналото, настоящето и бъдещето…“
Жителите и гостите на София могат да видят в една от залите третия електрически асансьор в света – голямо постижение. Монтиран е в период, когато на места все още електрическата крушка не е била позната. Поръчан лично от цар Фердинанд преди близо 120 години, асансьорът остава скрит с десетилетия зад талашитените обшивки, опасващи изложбените помещения. Реставриран, асансьорът Schindler изцяло се вписва в търсенията по онова време. Илюстрира, че идеята за европейските модели се усеща силно при строежа на царския Дворец. 
Уредничката Илиана Страхилова ни представя поредица снимки, които разказват как е построен Дворецът. Изграден е не наведнъж – първо е бил турски конак, който частично се разрушава. Строи се официалната част – тронната зала, балната зала, а по времето на Фердинанд се създава и тази част, в която сега е Етнографският музей. Тя е била мястото на спалните и кабинетите. Отразен е и периодът на социализма. Върху телевизионен екран текат кадри с Цар Борис III, неговите деца Мария Луиза и Симеон. Следва манифестация пред сградата – там вече се вижда и Тодор Живков. Илиана Страхилова обяснява, че са подбрани емблематични моменти, за да бъде отразена хронологията.
„Етнографският музей отначало е бил зад паметника на Цар Освободител – в сградите зад опашката на коня. Манекените били от восък и някои го наричали Къщата на фигурините. При бомбардировките над София го улучва бомба и разтопява манекените, а част от експонаDSC_0546тите изгарят. Костюмът на една от снимките е възстановка, не е оригиналният. Преди време изложбата, посветена на Димитър Маринов, предложи интересни експонати – 
покривка от АсансьорътБоянската църква
която е частично прогорена от бомбата. От по-старите предмети – меховете на гайдите също бяха изгорели, останали са само някои пискуни. Всичко оцеляло обаче се съхранява…” 
Интересен е начинът, по който музейните работници са се снабдявали с ценни експонати. В междувоенните периоди за армията е била изкупувана цялата продукция на селяните. По селата нерядко хората са били гладни. Етнографите правят кампания – минават през селата и разменят жито и хранителни продукти в замяна на предмети – експонати за музея.
Уредничката ми показва първата инвентарна книга, в която има царския печат. До нея е Заповедна книга от периода 1906 до 1946 г. Вижда се датата 1907. А пък книгата за наредбите в музея функционира само година – 1945–1946. Илиана Страхилова допълва, че се опитват да представят хронологично различни теми. Естествено е, след като музеят се пренася в бившия царски Дворец, да се покаже и царското семейство.
Между предметите са дамската чанта на Мария Луиза Бурбон-Пармска, първата съпруга на Фердинанд, която умира при раждане. Вижда се и с втората си съпруга Елеонора, тя е с една от короните и пафтите, които е носила. Има снимка и на цялото семейство: бъдещият цар Борис, брат му, сестрите му. 
След Освобождението се налага идеята, че България бързо трябва да се превърне в европейска страна. Викат се австрийски архитекти – сградата на музея става пример за модерна архитектура. В централните части на София има немалко подобен тип сгради, които напомнят Виена. Старият център се измества – преди освобождението е бил пред сградата на Централна баня (сега Музей за история на София). След като се построява Дворецът, центърът постепенно се премества около него. 

Млади таланти в Руския център

На сцената на  Руския куDSC_0620лтурно-информационен център се състоя годишният концерт на групите по танци и актьорско майсторство „Стрийм денс” и Студио за класически и модерен танц „Ирина Стоянова”. „Детството е прекрасен сУредничката Илиана Страхиловавят – казва Цвети Лозанова, художествен ръководител на Детската киностудия – свят на чудеса и странности, а главните му обитатели са  приказното и вълшебното. Ако решим да не му вярваме,  ще се простим безвъзвратно с детството си, с мечтите, поезията и полета на въображението…”
Много родители, гости и приятели аплодираха горещо първия невербален етюд „Сърце” в изпълнение на Ивая Кьосева, Лея Енева, Вяра и Рая Василеви.  След това на сцената майсторство в класическия танц показаха групите с педагози Валери Миленков, Филип Миланов – артистичен директор на  „Стрийм денс”, Ирина Стоянова. Последваха солови изпълнения на най-ярките детски таланти. Денис Любенов от Детска киностудия изигра без думи  „Рибарят, който не улови риба” и разказа историята на „Малката нула” от Джани Рудари – с актьорски умения, неведнъж показвани и на международни сцени в Русия, Турция, Полша ,Унгария. Прозвучаха „Песничка за надеждата”, „Усмивка”, „Песен за приятелството” и песента от филма „Таралежите се раждат без бодли” в изпълнение на Юлия Карагяур, Тиана Даркова, Стела Георгиева, Веселина Пиронска и още малки актьори. Стела, Рая, Вяра, Тиана, Ивая, Леа и групата малки актьори споделиха артистично невероятната история за петела от Станислав Стратиев. Послание за мир отправиха и с етюда „Предай нататък” Габриела Златарева, Калина Золева, Мартин Дарков заедно с останалите звезди на Детска киностудия. Имаше съвместен танц между актьори и танцьори – „Гейши” с педагог Филип Миланов.
Празникът завърши със стихотворението „Детска планета” от Цвети Лозанова и децата от актьорската студия. Аплодисментите на залата доказаха, че дългогодишният труд, любовта и ентусиазмът на утвърдените творци и педагози намериха достойно признание от публиката. Тя оцени постиженията на артистите прощъпулници – понякога големите успехи в изкуството започват от една детска актьорска или танцова студия.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани