Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.
Защо Словакия избра F-16 Block 70 пред Gripen?

След разделянето на Чехословакия  от 1 януари 1993 г. новообразуваните ВВС на Словакия наследиха 12 изтребителя – 10 бойни МиГ-29А и 2 учебно-бойни МиГ-29УБ. Към края на 1993 г. новите словашки ВВС получават още 5 МиГ-29А и един двуместен МиГ-29УБ. В периода 1995–1996 г. Словакия получи още 8 МиГ-29А от излишъка на ВВС на Русия, като така Москва изплати своя дълг към Братислава. Авиационният парк от МиГ-29 на словашките ВВС достига 24 самолета. В периода 2007–2008 г. 12 от тях бяха модернизирани от РСК МиГ в сътрудничество с Raytheon и BAE systems. Модернизацията бе на 2 етапа, като в първия етап се премина към поддръжка по състояние, а по време на втория самолетът получи ново оборудване „свой–чужд“, американски радиостанции и подобрена навигационна система. Жизненият цикъл на самолетите бе удължен до 2030–2035 г. 
Това даде достатъчно време на словашкото правителство да проведе процедура за избор на нов изтребител. В него участници бяха Lockheed Martin F-16 Block 70 и Saab JAS-39C/D Gripen. През февруари 2018 г. МО на Словакия заяви, че ще представи анализ на двете опции до 29 юни с.г. за одобрение от правителството. Всяка по-нататъшна модернизация на МиГ-29 не се счита за жизнеспособна опция.
Предлагаме на вашето внимание част от доклада на Словашкото министерство на отбраната (със съкращения).

Адаптация: Димитър Ставрев

F 16
F 16
(Продължение от миналия брой)
Максимална дължина на полета (тактическа дължина на полета)продължителност на полета при крейсерска скорост F-16 има по-голяма максимална дължина на полета с допълнителни горивни резервоари без дозареждане във въздуха (3940 km) – 1,3 пъти повече в сравнение с JAS-39 (3000 km). F-16 има по-широк боен радиус (1570 km) – 1,89 пъти по-голям в сравнение с JAS-39 (830 km). F-16 има по-голяма продължителност на полета при крейсерска скорост.  Този параметър е важен за Словакия, защото позволява защита на въздушното пространство по по-ефективен начин и с по-малък брой самолети. Същевременно превъзходството във въздуха ще се поддържа за по-дълъг период от време. 

Когато се оценява доколко самолетът е подходящ (оперативно покритие на територията на Словакия), този параметър изглежда вторичен, но въпреки това е необходим елемент на оценката с оглед използването на самолета в международни мисии.
Двигателят на F-16 има по-добра тяга на максимал (129 kN) – 1,6 пъти повече в сравнение с JAS-39 (80 kN). Скоростта на изкачване играе важна роля при отбранителното бойно маневриране във въздуха, когато самолетът е изправен пред заплаха от ракета със среден обсег на действие (AIM-120, Р-77, Р-27) – правилната и бърза маневра може да спаси самолета от унищожение. Също така ускорението е решаващ фактор при въздействие върху наземни (морски) цели. След като мишената е поразена, необходимо е да се предприеме отбранителна маневра с възможно най-голяма скорост за излизане от обсега на противовъздушните системи.

F-16 е с шестстволно авиационно оръдие с въртящ се блок стволове и калибър 20 mm М61А1 ”Вулкан” с боезапас от 511 изстрела – ефективно оръжие за въздействие върху въздушни цели и особено върху наземни цели при поддръжка на сухопътните сили. Двуместната версия F-16D Block 70 е оборудвана с оръдие и поради това може да бъде включена в Интегрираната система за противовъздушна (ПВО) и противоракетна (ПРО) отбрана на НАТО (NATINAMDS) без никакви ограничения.
Оръдието на JAS-39 Mauser ВК-27 има боезапас 120 изстрела и е ефективно въоръжение срещу въздушни и наземни цели. Един от основните недостатъци на двуместната версия JAS-39D е това, че няма интегрирано оръдие и следователно не може да бъде включен в Интегрираната система за противовъздушна (ПВО) и противоракетна (ПРО) отбрана на НАТО (NATINAMDS). Управляеми ракети „въздух–въздух“ с малък обсег на действие (AIM-9). Самолет F-16 може да носи  AIM-9Х/II, последен модел ракети с малък обсег на действие с инфрачервена глава за самонасочване. 

Самолет JAS-39 може да носи 6 AIM-9М-9 (по-стара версия на ракетите). Придобиването на управляеми ракети AIM-9М-9 означава допълнителен разход. По-новата версия на управляеми ракети AIM-9Х/II не е интегрирана в самолет JAS-39.
Управляеми ракети „въздух–въздух“ със среден обсег на действие (AIM-120). F-16 може да носи 6 AIM-120 С7 – последен модел управляема ракета със среден обсег с активно радарно насочване за въздействие срещу въздушни цели. JAS-39 може да носи с 4 AIM-120 С5 – по-стар модел управляема ракета със среден обсег с активно радарно насочване за въздействие срещу въздушни цели. Управляемите ракети AIM-120 са включени в основното въоръжение на съвременния тактически изтребител. Чрез унищожаване на въздушни цели извън зоната на пряка видимост тези ракети намаляват възможността от загуба на самолета по време на близък въздушен бой (бой на видимо разстояние). Оборудван с по-голям брой от тези ракети, изтребителят е по-ефективен по време на въздушния бой от гледна точка на едновременното поразяване на множество въздушни цели. По този начин въздушното пространство може да бъде защитено по-ефективно дори с по-малък брой самолети. Същевременно въздушното превъзходство ще се поддържа за по-дълъг период от време.

Доставката на ракети AIM-120 С5 (за JAS-39) не е включена в предложението и следователно означава допълнителен разход. По-новият модел на управляема ракета AIM-120 С7 не е интегриран на самолет JAS-39. F-16 може да бъде оборудван с различни типове боеприпаси (номенклатура от повече от 180 вида съвместими боеприпаси) – значим фактор при възлагане на обществени поръчки в бъдеще. Доставката на боеприпаси от типа „въздух–повърхност“ (за самолет JAS-39) не е включена в предложението и следователно означава допълнителен разход.

Gripen
Grippen
И двата самолета могат да бъдат оборудвани с подвесни контейнери за радарно разпознаване, автоматично определяне и съпровождане на целите и лазерно целеуказване. Доставката на подвесните контейнери (за самолет JAS-39) не е включена в предложението и следователно означава допълнителен разход. В съответствие с предложените проектоспоразумения общите финансови разходи (с изчислена разбивка за 10-годишен срок на експлоатация на самолет F-16 Block 70/72) са приблизително равни на общите разходи за 10-годишен срок на експлоатация на самолет JAS-39C/D. Датата на доставка на първия самолет – важен фактор за осигуряването на охраната на въздушното пространство на Словакия е обвързана с датата на подписване на споразумението. JAS-39C/D може да бъде доставен в рамките на 20 месеца от подписването на споразумението, като доставката на последния самолет е в рамките на 28 месеца. F-16 Block 70/72 може да бъде доставен в рамките на 36 месеца от подписване на споразумението, като доставката на последния самолет е в рамките на 48 месеца.

Ако Словакия реши да приеме шведската оферта, то не бива да се забравя, че част от материалните средства, включени в основния договор с американската страна, трябва да се придобият от трета страна, което изисква друго договорно взаимоотношение едва след подписване на основния договор с Швеция. 

Преговорите и подписването на споразумение с трета страна, както и последващото определяне от третата страна на дата за доставка за тези материални средства, ще повлияят върху датата за доставка на JAS 39 C/D като цяло.
Въз основа на анализа на преминаването към нов тип тактически изтребители и като се вземат предвид всички фактори, като покупка на въздухоплавателни средства, боеприпаси, разходи за обучение на пилоти и наземен инженерно-технически състав, логистична поддръжка, доизграждане на инфраструктурата, срокове за доставка и др. оперативни разходи и евентуални разходи за подобрения (с перспективата за използване на новия тактически изтребител отвъд времевия хоризонт 2040 г.), можем да заключим, че закупуването на 14 самолета F-16 Block 70/72 носи повече предимства в сравнение с останалите оферти.

В рамките на процеса на преминаване от МиГ-29 към друг тип изтребители МО на Словакия предлага да се избере офертата за закупуване на 14 самолета F-16 Block 70/72 и да сключат съответните споразумения с правителството на САЩ“.
 

Най-ново

Единична публикация

Избрани