Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Първият ни F-16 готов още през 2022 г.

[post-views]
САЩ ни предлагат да закупим още 8 броя Ф-16

f-16-bg-f-16 f16Първият изтребител F-16 блок 70 за българските Военновъздушни сили ще бъде готов през декември 2022 г. Това съобщиха от компанията-производител на самолетите „Локхийд Мартин”. На пресконференция с участието и на представители на посолството на САЩ в България бяха обявени основните параметри на сделката с която страната ни ще закупи 8 изтребителя, както и технически данни за машините.
Съединените щати приветстват желанието на България да придобие многоцелеви боен самолет F-16 блок 70. Искам да повторя казаното в поздравите до министър-председателя Борисов, че е избран такъв съвременен модел изтребител, с който страната ви ще стане още по-надежден партньор, ще намали зависимостта си от руските военни съоръжения и ще допринесе за укрепване на регионалната и националната си сигурност, отбеляза заместник-ръководителят на дипломатическата мисия на САЩ в София Джъстин Фридман.
„Българските ВВС имат славна история. Покупката на F-16 блок 70 ще мотивира българските пилоти и всички служещи във ВВС да продължат традицията на смелост и върховни умения. Тази покупка е свидетелство за общите ни цели и за общото ни желание да бъдем по-силни заедно”, изтъкна той.
Производството на първия самолет ще бъде завършено през декември 2022 г. и на него ще се обучават българските техници и авиоинженери. Това каза директорът „Международно бизнес развитие на F-16” в „Локхийд Мартин” Джим Робинсън. Искам още веднъж да повторя, че в България ще летят най-модерните F-16 в НАТО и в света, тези от блок 70, изтъкна той. По думите му изтребителят ще може да носи всички видове самолетно въоръжение и ще даде на България пълни способности за действия въздух-въздух и въздух-земя като ще бъде напълно оперативно съвместим с изискванията на Алианса още от първия ден на експлоатацията си. Сервизният живот на F-16 блок 70 е 12 000 часа, самолетът ще се поддържа в България и ще бъде решение за повишаване на способностите за десетилетия напред, каза Робинсън.
Той посочи, че доставката на първите 6 изтребителя е предвидена за 2023 г., а на останалите два – през 2024-а. Първо трябва да се довърши поръчката за Бахрейн, която е причина да бъде отворена тази производствена мощност и след това ще се произвеждат българските самолети, обясни Робинсън.
От „Локхийд Мартин” обещават да предоставят всички възможности, за да могат хората, свързани с експлоатацията на самолетите, да отидат в завода-производител в Грийнвил, Южна Каролина и да се обучат. „Българските техници, инженери и пилоти от ВВС ще са готови да експлоатират самолета, когато пристигне. Работим с българските ВВС, за да може още от 2021 г. да започнем програмата за обучение и до 2023 г. то да приключи. Така че, щом самолетите бъдат доставени, тези хора да бъдат готови да ги използват”, обясни Робинсън.
Той поясни, че изтребителите F-16 са на въоръжение в 29 държави в света към които ще се присъедини и България. Досега са произведени повече от 4600 броя от различните модификации на самолета. Словакия J Robinsun-Lockheed Martinпредвижда обновяване на своите F-16 до ниво блок 70, а Гърция модернизира авиониката на своите изтребители от този тип.
Самолетите, които ще получи България, в техническия смисъл на думата ще бъдат закупени от правителството на САЩ, за да ги дадем съответно на България за ползване, даде подробности за спецификата на покупко-продажбата Фридман. „Цената на сделката е $1,256 милиарда. Българското правителството одобри сума под тази, като очакваше правителството на САЩ да плати разликата. Технически правителството на САЩ всъщност плаща само това, което е решено. А другите пари се гласуват от Конгреса като помощ за оборудване и повишаване на способностите на нашите партньори за оперативна съвместимост в НАТО”, заяви той. Не мога да ви кажа точната сума, защото тя зависи от обменния курс в момента, в който България преведе парите в сметка във Федералния резерв, допълни Фридман. Той прогнозира, че $46-60 милиона  ще е разликата
която ще бъде добавена от правителството на САЩ с одобрение от Конгреса, така че България да може да придобие самолетитe. 
Фридман допълни, че въпреки отстъпката, няма да бъде правен компромис с оборудването на самолетите и България ще ги получи така, както всички други партньори на САЩ. „В процеса на договарянето на цената не са променяни техническите характеристики. В самите разговори се обсъждаше какво да се избере, защото е голямо многообразието. В този случай в интерес на всички е да дадат най-съвременното оборудване и най-съвременния самолет на България”, посочи Робинсън. „Очакванията ми са, че парите по сделката скоро ще бъдат в сметката на Федералния резерв в Ню Йорк, но нямам точни данни дали вече са постъпили. Ако не са там, скоро ще пристигнат“, изрази увереност Фридман.
Ще работим с академията на ВВС в България (сега – факултет „Авиационен” а скоро – висше военновъздушно училище – б. р.) за обучение на военните пилоти, изтъкна Робинсън, представяйки съпътстващата сделката програма за участие на българската промишленост. Подготвяме учебни програми за пилоти, експерти, техници и команден състав, за да се развият способностите, да се разработят симулатори за да сме сигурни, че в момента, в който пилотите влязат в българската академия на ВВС, да могат да експлоатират F-16 блок 70 – най-напредналия военен самолет от 4-то поколение, обясни той.
„През дългия живот на този самолет – 12 000 летателни часа, той трябва да може да се поддържа, затова ще подпомогнем обучението на ремонтния състав. Понеже много държави в региона разширяват своите способности в F-16 се надявам да има чудесни възможности за реализация на индустриалните програми и сътрудничество за поддръжка, ремонт и обучение. Идеята е, че с вноса на тези самолети внасяме опит и умения”, изтъкна Робинсън.
Тук има чудесен център за висши достижения и можем да работим, за да произведем в България дрон в услуга на българската икономика, допълни той. Робинсън заяви, че типът безпилотен летателен апарат все още се уточнява.
А Фридман посочи, че следващите 8 самолета F-16 блок 70, които България евентуално би придобила, ще ни излязат  много по-евтино
тъй като оборудването, услугите и помощните средства вече ще са закупени с първите 8 изтребителя. В отговор на въпрос той заяви, че ъпгрейда на радарите е решение на правителството на България. „Доколкото разбирам, те са също в списъка на приоритетите. България сериозно се е заела с това да модернизира способностите си в отбраната. Ако някой ни поиска финансова помощ, бихме могли да обсъдим този въпрос“, посочи той. Като дойдат F-16, те ще бъдат напълно оперативно способни и ще може да започнат да летят от първия ден, ако имаме ъпгрейдване (на радарите – б. р.), обясни Робинсън. „Ако няма, вероятно трябва да се търси някакво решение. Но може да се извършват патрулни полети. Пилотите ви с F-16 ще бъдат много по-спокойни с пълната съвместимост на радарите”, допълни той.
В отговор на въпрос Фридман посочи, че за последните 25 години САЩ са предоставили на България $300 милиона за съвместните съоръжения и за обучение, а 5000 български военнослужещи са обучени в Америка. „Да, използваме тези бази, които ние помогнахме да се изградят тук. И България ги използва, защото сме партньори в НАТО, работим заедно в Алианса и в крайна сметка ставаме по-силни, когато сме заедно”, изтъкна Фридман.

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Андрей Рангелов

Най-ново

Единична публикация

Избрани