Всички курсанти от ВВМУ „Н. Й. Вапцаров” ще се обучават да управляват дронове. Подготовката ще стартира през новата учебна година. В училището вече всичко е готово за началото на обучението, видя екип на в. „Българска армия” неотдавна. В морската ни Алма матер функционира Лаборатория за дистанционно управляеми апарати, която се ръководи от капитан първи ранг проф. Мирослав Цветков. Научното звено е в основата на иновативното обучение. Лабораторията има на разположениe няколко безпилотни летателни апарата, както и модерни симулационни системи, на които курсантите ще тренират. Екипът на вестника ни беше запознат с модерните технологии, които ще се използват за подготовката на курсантите от служителите в пресцентъра на ВВМУ старши лейтенант Георги Николов и Яница Минкова. А старши лейтенант Тодор Стоев, който работи в модерната лаборатория и извършва последните приготовления за новото обучение, сподели: „По дроновете се запалих чрез страстта ми към програмирането. Най-важното за курсантите е тяхното разбиране на такива системи, които могат да бъдат употребявани дистанционно, да бъдат програмирани и да вършат някаква практическа дейност, която ни е полезна”.
Отстрани погледнато, управлението на дрона изглежда като електронна игра, но не е толкова лесно, разказаха представителите на Морското училище. Обучаваните в лабораторията ще имат възможност да се запознаят с характеристиките, Компонентите и способностите на най-модерните безпилотни летателни апарати в света. След това чрез симулаторите ще придобият необходимите умения и опит за изпълнението на множество различни мисии в реална среда. Чак когато се обучат да управляват дронове на тренажорните системи, на курсантите ще се повери реалната техника, която да управляват в полеви условия.
Най-големият безпилотен апарат, който лабораторията притежава от две години е хексакоптерът Matrice 600 Pro. Шестте му витла създава подемна сила, с която може да излети на 2500 м над морското равнище и да се движи с 18 м в сек при безветрие. Само една от камерите на хексакоптера – термовизионната, струва колкото целия дрон. С нея по всяко време – денем и нощем, може да се наблюдава морската повърхност примерно за нефтени разливи.Дронът може да носи до 6 кг товар, например – лекарства за бедстващ кораб в морето. Стабилно зависва във въздуха и противодейства на вятъра. Другият дрон в лабораторията е с 4 витла – квадрокоптерът DJI Phantom 4. Машината е доста добра в заснемането на обекти на земята и в морето. В комплекта й влизат и специални очила. Така с дрона могат да оперират едновременно двама души. Единият следи и ръководи полета чрез подвижния минипулт, а другият слага очилата и снима с камерата. Според представителите на ВВМУ дронът прави много хубави, детайлни снимки. Те могат да бъдат използвани, примерно в район, в който има заразяване или замърсяване, както и с цел превантивна работа по спасяване на хора в бедствена ситуация.
Друга единица от флотилията дронове на Морското училище е DJI Mavic Pro. Той е по-малък от другите, но пък е по-бърз. Направо е като оса, казват офицерите, които са го управлявали. Дронът има дори спортен режим, който му позволява завидна скорост, доста по-висока от тази на другите летящи машини в лабораторията. С него също могат да работят двама души едновременно – единият да го управлява, а другият – отново чрез споменатите очила, да прави огледи и снимки на земната или морската повърхност.
Край една от работните маси в лабораторията е паркирано малко самолетче, приличащо на настолен модел на „Чесна”. Това е Apprentice S – безпилотен летателен апарат, тип крило. Достатъчна му е енергия за излитането, след това дронът „се хваща” за въздуха и се рее в небето, което му осигурява голяма автономност. Може да му се окачат камери и датчици, например за температура.
Особена гордост за всички работещи за безпилотната кауза в Морското училище е симулаторът Real Flight. Това е всъщност изключително сложен софтуер, най-добрият в класа си в света, който дава неограничени възможности за полетни ситуации, климатични и рискови фактори, географска среда и т. н. Системата позволява обучаваните да тренират излитане и кацане на всякаква писта – от зелена ливада до полоса на самолетоносач. Просто пултът се настройва за работа с параметрите на съответния дрон и виртуалният полет може да започне. На този тренажор обучаваните ще изпълнява различни упражнения – излитане, завои, издигане, снишаване, маневри на различни височини, пилотажни фигури, кацане. След като се научат в лабораторията, ще отиват на полето и там реално ще управляват дроновете.
Не, няма да вземем хляба на бъдещото военновъздушно училище, казват офицерите. И добавят с гордост: „Но нямаме нищо против да ги обучаваме, ако искат, защото имаме достатъчно специалисти, а и началникът на ВВМУ флотилен адмирал Боян Медникаров много подкрепя иновациите. Морското училище работи по много проекти. Преди месец група от 20-ина курсанти отишла в Бургас. Там по поръчка на общината работили по проект за екологичен мониторинг. Заснели 3 плажа в Бургас – пясък, вода, крайбрежната зона. След това минали по плажовете и ги изчистили, като разделили боклука по категории. Отново направил снимки с дрон. След две седмици повторили цялото упражнение. По този начин общината се сдобила с ценна информация на кой плаж се изхвърля най-много определен вид отпадък. И вече ще се знае, че, например на плажа Алепу при западен вятър по брега ще има най-много пластмасови бутилки, дървен материал, хартии, найлони.