Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Машина без добър купол е като бронирано и скъпо такси

[post-views]
Новите бойни машини на пехотата -Да вземеш купол с философия от бъдещето

беър мидкифБеър Мидкиф, вицепрезидент по продажбите и маркетинга  в „Джон Кокрил Дифенс“

– Г-н Мидкиф, какво конкретно предлага „Джон Кокрил Дифенс“ по отношение на индустриалното сътрудничество и производството на куполи в България?
– Компанията ни предлага да произвеждаме купола тук, в България. С модулната концепция за производство, за което вече имаме 2-годишен опит, планираме да започнем производство в рамките на около 6 месеца след евентуално подписване на договор. Най-много смисъл има да организираме производство там, където ще се прави и машината. Вече сме изчислили колко работни места ще ни трябват, какво оборудване,  обема на работното място и всичко, за да започнем това производство. Надявам се, че доставката на машините ще стане по-бързо от определения срок от 8 г. от българското МО. Надяваме се това да може да стане по-скоро в рамките на 3 г. Сега произвеждаме по 20 купола месечно, така че за 90-те купола за България ще ни трябва много по-малко време от 8-те години. Вярвам, че намерението на Българската армия също е да предостави това въоръжение в ръцете на войниците колкото се може по-бързо, за да могат те да започнат да тренират с него.
Втората ни цел е хората, които произвеждат в България тези куполи, да бъдат основните хора, които ще ги поддържат технически във времето – те ще имат най-добри познания за сглобяването, устройството и функционирането им. Трудно е да се говори преди избора на машина, но така или иначе, искаме да дойдем като партньор на производителя на машината и да правим тази работа заедно.
Едно от най-скъпите неща в купола е оптическата система за наблюдение. Точно тук имаме двама много добри квалифицирани партньори – те са квалифицирани и сертифицирани доставчици на „Джон Кокрил Дифенс“. „Оптикоелектрон“ доставя различни части по оптиката от 2010 г., а „Оптикс“ беше първата компания, която получи сертификация с новото ни име John Cockerill Defense през май тази година. Те са пълноправни членове на нашата верига от доставчици – минали са проверки по качеството и техниката, финансови одити и т.н. Те доставят за нас перископи, лещи, висококачествено изглаждане и полиране на стъклото, което е комплекс от материали, защото осигурява и балистична защита.
Това означава, че ние отдавна имаме сътрудничество с България и търсим страната ви като източник на квалифицирана работна ръка, което ни позволява да бъдем конкурентноспособни.
Вярвам, че двете фирми доставят и на други производители на куполи и искам те да участват в индустриалното сътрудничество независимо кой спечели конкурса за доставка на БМП-тата. Ние никога не сме настоявали те да работят ексклузивно за нас, защото разбираме, че целта на конкурса е и да донесе и нови работни места. От друга страна, ако те нямат споразумения с други производители на куполи, то на по-късен етап могат да участват само с по-малък обем работа и това няма да даде възможност за дългосрочно партньорство. Ако настояваме за ексклузивитет като наш доставчик, това няма да е честно към тях. Защото в България има много малко компании, които са  квалифицирани на най-високо ниво, каквото ние изискваме. Ние искаме да си партнираме с тези две компании не само за производството на 90-те купола, но и ще продължаваме да разширяваме участието на тези две компании и в бъдещи проекти. Вярвам,  че имаме най-добрия продукт и най-доброто индустриално сътрудничество. Отделно от това мисля, че даваме и най-доброто съотношение качество–цена. Защото можем да възложим работа, в която повишаваме нивото на работа на вашата компания и техническата компетентност, но ще имате краткосрочен договор и липса на растеж на компанията. Но нашата визия е, че искаме да дадем на тези две български компании възможността да преминат към следващата стъпка и да увеличат способностите си като наш партньор в дългосрочен план.
– Изглежда, имате лична съпричастност към идеята за технологично коопериране с България, в контекста на предишния ви опит да стартира производство на машини на „Текстрон“ в страната ни?
– Да, има лична страна. Първото ми пътуване в България беше през 1996 г. и прекарах студена Коледа в Бургас. Да излезеш от снега тогава, беше предизвикателство. Казват, че тогава в Бургас е валяло толкова много като за веднъж на сто години, за няколко дни затвориха основните пътища, финансовата криза беше в разгара си. И банкоматите не функционираха тогава. Но разбрах, че българите приличат на планините тук в страната – те са много твърди и решителни, много консервативни, но и много прекрасни. Оказа се, че 98,5 на сто от населението е грамотно, България беше номер 1 в Европа с най-много сертификати за висше образование на човек от населението. Поне допреди 10 години беше така. Затова тази страна заслужава да й се дават възможности и инвестиции. Така че за мен е важно да се дава смисъл на подобни проекти като доставката на БМП-та.
Затова, когато подаваме офертата за този конкурс, гледаме на нея и като визия за бъдещи потенциални проекти и въвеждане на ноу-хау в България за производство на куполи и за трети страни.  Надяваме се, когато Министерството на отбраната разглежда офертите, да оцени дългосрочната стойност в това индустриално сътрудничество.
– Куполът ли е това, което дава най-голяма добавена стойност на една бойна машина на пехотата?
– Очевидно, че техническата способност на машината е важна. Но машина без добър купол и стрелкови способности е просто едно бронирано такси – тя е без стойност без системата, която ние осигуряваме. Това е като да имаш „Франкенщайн без мозък“. Именно модулността на системата, която предлагаме, ще донесе добавената стойност на машините на пехотата за период от 30–50 г. Сигурни сме, че  Българската армия търси точно стойност в дългосрочен план, а не най-ниската цена. Германците казват – „Когато купувам евтино, купувам два пъти“. Без модулен купол може да се окаже, че България ще плати три пъти, за да има функциониращи и ефективни машини. Целта на този проект е не само да осигури способност на българските военни, но и да даде тласък за развитието на местната индустрия, което ще намали още повече цената за българския данъкоплатец.
– Ако трябва да го кажете съвсем директно – колко от 4-те кандидати ще се въоръжат с купола на „Джон Кокрил Дифенс“?
– Нашите партньори по този проект са Patria и Nexter, надяваме се да бъдем предпочетеният избор и на двете компании. Надявам се процесът на българското военно министерство да е достатъчно гъвкав, така че да даде възможност да се правят компромиси и от двете страни, за да се стигне до ползотворни преговори. Само така българската страна ще получи най-доброто качество и стойност за парите си. Министерството на отбраната е видяло демонстрации на различни куполи и вярвам, че по време на стрелбите експертите са разбрали отлично кои куполи са представили високо ниво на качество и успеваемост и кои са имали затруднения с възложените задачи. В края на краищата, военните заслужават единствено напълно функциониращо висококачествено въоръжение и оборудване.
Димитър Илиев

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани