Автор: Росица Цонева
Един спектакъл в афиша на Народния театър „Иван Вазов”, премиера от последния сезон, набира скорост, т.е. увеличава зрителите си. И не само защото зрителите в камерната зала са повечето млади хора, но и вълната на интерес много прилича на онази към култовото представление на тази сцена – „Хъшове”.
Разговорът е и за теориите, които са водели или заблуждавали света, за смисъла и безсмислието на революциите, за някогашното и днешното неравенство. И зрителят вижда и чува и Левски, и Ботев, и Димитър Общи, и Достоевски, и Кант, и Гарибалди… Защото драматургът и режисьорът Явор Гърдев му поставя условие: да остави пред залата реалния свят и да скочи в сюрреалистичния на отвъдното. Такова е и заглавието на пиесата – „Наблюдателите. Хипотеза за отвъдното”. Какво е да гледаш отгоре всичко: в миналото, в днешното и в бъдното… Обръща се гледната точка за важни събития в света, в България. И като че ни се привижда и втори шанс, могли сме и иначе, да преобърнем събитията, да напишем инак историята.
Ще ти се или да прочетеш текста, или да гледаш пак спектакъла. Защото запълва дефицита и на авторитети в наше време, на светли глави, с които да си свериш часовника и да зададеш въпросите си. И е реплика на казаното на герой на Достоевски, че щом няма Бог, значи всичко е позволено. Константин Илиев отрича презумпцията за безнаказаност, но смята, че механизмът на възмездието е далеч от представите и на вярващи, и на атеисти. Спорът е между Достоевски (на Йосиф Шамли) и другите герои, отдавна напуснали нашия свят. Което в театъра е възможно. И в пиеса, която завършва с репликата на Хаджи Станьо Врабевски (в яркото изпълнение на Христо Петков): „Нема, край нема! Безкрай!”