Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

дионисио зала открива наши военни музиканти в сащ

[post-views]
дионисио зала открива наши военни музиканти в сащ
Favicon_File

Венцислав Жеков

Българските емигранти обикновено са хора отрудени и изтощени от битието си. Оказва се обаче, че има и такива, които имат късмет и биват открити от благодетели и меценати, както и постигат завидни резултати в различни области на културата, изкуствата и науките. Такъв е случаят с двама български военни музиканти – Стойо Крушкин от софийското село Бистрица и Христо Серафимов от Сапарева Баня. Те заминават за Америка и биват открити за нова оркестрова дейност от бележития американски музиковед от испански произход Дионисио Зала. 

Дионисио Зала стои в основата на музикалното развитие и култура на емиграцията ни с център гр. Стилтън, Пенсилвания. Кой обаче е Дионисио Зала? Той е диригент на оркестъра на гр. Стилтън и Imperial Band в Пенсилвания. Оттегля се от позицията си в стоманодобива. Зала пристига в Америка през 1899 г. Дионисио Зала е роден в Испания и е служил като музикант в няколко испански военни полкови групи.
Американецът от испански произход играе основна роля в превръщането на музикалните банди на гр. Стилтън в съответствие с най-добрите в страната по това време. Той също така е и съставител на  редица селекции за други музикални формирования и групи из цяла тогавашна Америка.
Местният вестник „Харисбърг Телеграф“, от 15 май 1914 г., съобщава за концерт, подготвян именно от Дионисио Зала в гимназията в Стилтън. На него присъстват „…няколко българи, които са били членове на кралски оркестър в родната си страна…“. Тези българи са Стойо Крушкин и неговият приятел Христо Серафимов – съдружник и колега в техния оркестър, създаден около 1915 г. – Bulgarian Balkan Band. 
Двамата са военни музиканти от музикантската команда при Лейбгвардейския на Негово Величество ескадрон в София, което се възприема от местните като „кралски оркестър“. Награждавани са неколкократно за заслуги и за усърдие в работата си като свръхсрочнослужещи гвардейски музиканти. Това може да се проследи документално и  от заповед по ескадрона от 14 февруари 1901 г., запазена в Централния военен архив във Велико Търново, с която двамата са удостоени с по-високо военно звание. 
Нека да припомним, че по това време, по което двамата гвардейски музиканти служат в оркестъра при Лейбгвардейския ескадрон, а то е между 1898 г. и 1913 г., капелмайстори там са бележитите музиковеди Йозеф Хохола и Алоис Мацак – и двамата известни музикални педагози и композитори. 
По същото време командири на ескадрона са не по-малко прославили се имена като ротмистър Петър Марков, полковник Иван Колев, майор Владимир Даскалов, полковник Генко Мархолев и полковник Иван Колев. Много от тях по-късно стават генерали, имат блестящи военни кариери, а немалко стават и дипломати, като оставят имената си в историята освен с постиженията си като успешни военачалници, така също и като политически и дипломатически деятели. Самата среда в онези години е подходяща за появата на личности които, постепенно се изграждат като достойни хора, служещи на своята родина с цялото си сърце. Именно това са капелмайсторите ни, които поемат щафетата от чехите, такива са и военните ни музиканти, които оставят имената си в родната музикална история и извън страната.

Алоис Мацак (1857–1921) е чешки и български капелмайстор и композитор с големи заслуги за развитието на българската военна музика. Възпитаник е на Пражката консерватория, където завършва теория на музиката. През 1892 г. 
Мацак идва в България по покана на правителството и заема длъжността капелмайстор на Четвърти пехотен плевенски полк, а след това на Гвардейския оркестър в София. 
През 1904 г. композиторът става български поданик. В периода 1914–1918 г. ръководи оркестъра на Военното училище. Организира първите симфонични концерти с гвардейска музика. 
Автор е на симфоничната картина „Одрин“, както и на детски, солови и хорови песни, симфонична музика, обработки на народни песни за духова музика и на музика за театрални спектакли. „Българско хоро“ от Алоис Мацак е най-старият запис (от 1897 г.) в богатата колекция на Златния фонд на БНР.

1-1Йозеф Хохола е първият капелмайстор, живял и работил в България, по народност чех. Роден е в с. Стара Вестнице, Кралство Бохемия (днес Чехия) или с. Велка Вес, Кралство Унгария (днес Словакия). Завършва специалност контрабас на Пражката частна военна музикална консерватория на Павлис, след което свири в различни оркестри. Известно е, че през 1878 г. е ръководил частен оркестър в Ница, Франция.
В България Хохола пристига през 1879 г. и основава в Търново първия български военен духов оркестър. Още същата година се установява в София, където е поканен за капелмайстор на духовия оркестър към Първа  Софийска пехотна дивизия, сформиран само от чешки музиканти. През 1884 г. дивизията се преобразува в Първи Софийски пехотен полк. На следващата година полкът взема участие в Сръбско-българската война, което вдъхновява Хохола да напише известната за времето си оркестрова композиция „Боят при Гургулят“.
Служи в оркестъра на полка до 1892 г., когато основава Гвардейския оркестър, смятан за най-добрия за времето си оркестър в България. Пенсионира се през 1904 г. Умира през 1918 г.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани