Промени в Закона за изменение и допълнение на Закона за отбраната и Въоръжените сили на Република България и в Закона за военното разузнаване бяха публикувани на 6 януари на сайта на Министерството на отбраната.
Закон за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България
(обн., ДВ, бр. 35 от 2009 г., изм., бр. 74, бр. 82, бр. 93 и бр. 99 от 2009 г., изм. и доп., бр. 16, бр. 88, бр. 98, бр. 101 от 2010 г., изм. и доп., бр. 23, бр. 48, бр. 99 и бр. 100 от 2011 г., изм. и доп., бр. 20, бр. 33, бр. 38 от 2012 г., изм., бр. 15, бр. 66 и бр. 68 от 2013 г., изм. и доп., бр. 1 и 98 от 2014 г., изм. бр. 14, бр. 24, бр. 61, бр. 79 и бр. 88 от 2015 г., изм. и доп. бр. 13, бр. 17, бр. 50, бр. 81, бр. 98, бр. 103 от 2016 г., изм. и доп., бр. 58, бр. 85, бр. 103 от 2017 г., изм. бр. 7, бр. 77 и бр. 98 от 2018 г. изм. и доп. бр. 17, 42 и 94 от 2019 г.)
§ 1. В чл. 83, ал. 2 думите „чл. 160, ал.1, т. 9“ се заменят с „чл. 160, ал. 1, т. 9 или ал. 4“.
§ 2. В чл. 141, ал.1, т. 2 се изменя така:
„2. не са по-възрастни от 40 години;“
§ 3. В чл. 156 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 2 думите „на по-висока длъжност, изискваща съответната квалификация, в интерес на военната служба“ се заменят с „в интерес на службата, на длъжност в по-високо длъжностно ниво, в съответствие с придобитата квалификация.“
2. Създава се ал. 3:
„(3) Военнослужещите с висши офицерски звания и с военно звание „полковник“ (капитан I ранг), които са на длъжност повече от 4 години и откажат да бъдат преназначени на друга предложена им длъжност в същото или по-високо длъжностно ниво, продължават да заемат длъжността си за срок от 1 година.“
§ 4. В чл. 160 се създават ал. 4:
„(4) Пределната възраст за военна служба на военнослужещите, неупражнили право на пенсия за осигурителен стаж и възраст при условията на Кодекса за социално осигуряване, е с три години по-висока от посочената в ал. 1 и 2 и с пет години по-висока от посочената в ал. 3.
§ 5. В чл. 165 се правят следните изменения и допълнения:
1. В ал. 1 се създават т. 12 и 13:
„12. при отказ на военнослужещия да заеме предложената му длъжност и изтичане на срока за престояване в длъжност по чл. 156, ал. 3;
13. при упражнено право на пенсия от военнослужещ с пределна
възраст по чл. 160, ал.4.“
2. Създава се ал. 3:
„(3) Министърът на отбраната може да получи служебно от Националния осигурителен институт информация относно наличието на упражнено право на пенсия от военнослужещия по ал. 1, т. 13. Националният осигурителен институт предоставя информацията безвъзмездно в 14-дневен срок от получаване на искането.“
ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ
§ 6. Пределната възраст за военна служба на военнослужещите по чл. 160, ал.1, 2 и 3, които към датата на влизане в сила на този закон са упражнили правото си на пенсия за осигурителен стаж и възраст при условията на Кодекса за социално осигуряване, в интерес на службата може да бъде удължена до три години по решение на министъра на отбраната, след мотивирано предложение по команден ред.
§ 7. В Закона за военното разузнаване (обн., ДВ, бр. 88 от 2015 г., изм. и доп., бр. 98 от 2016 г., доп., бр. 103 от 2017 г., изм., бр. 88 от 2018 г., изм. и доп., бр. 17 и 71 от 2019 г.), в чл. 24, ал. 3 се изменя така:
„(3) Длъжността „Директор на службата“ може да бъде определена за офицер от висшия команден състав на въоръжените сили или за цивилен служител, който има всички права по трудово правоотношение освен тези, които противоречат или са несъвместими с неговото правно положение.“
§ 8. Законът влиза в сила от деня на обнародването му в „Държавен вестник“.
ДО МИНИСТЕРСКИЯ СЪВЕТ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Д О К Л А Д
от Красимир Каракачанов –
заместник министър-председател по обществения ред и сигурността
и министър на отбраната
ОТНОСНО: Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България и на Решение на Министерския съвет за одобряване на законопроекта
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА МИНИСТРИ,
На основание чл. 31, ал. 2 от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация внасям за разглеждане проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България и на Решение на Министерския съвет за одобряване на законопроекта.
1. С цел намаляване и преодоляване на некомплекта на длъжностите за военнослужещи от въоръжените сили се налага извършването на промени в Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България /ЗОВСРБ/, свързани с:
– увеличаване с три години на пределната възраст за военна служба /по чл. 160, ал. 1 от ЗОВСРБ/ за военнослужещите, които не са упражнили правото си на пенсия, а
за длъжностите, за които се изисква хабилитация /по чл. 160, ал. 2 и 3 от ЗОВСРБ/и не са упражнили правото си на пенсия – с пет години;
– възможност за увеличаване на пределната възраст до три години на военнослужещите, упражнили право на пенсия, които са нужни на въоръжените сили, по решение на министъра на отбраната, съответно след предложение по команден ред;
– регламентиране на възрастта за приемане на военна служба на 40 години за всички категории военнослужещи;
– въвеждане на мандат за престояване на длъжност за военнослужещите с висши офицерски звания и с военно звание „полковник“ („капитан І ранг“), които са заемали длъжност повече от 4 години и откажат да бъдат преназначени на предложената им равна или по-висока длъжност (в същото или по-високо длъжностно ниво) за срок една година.
От 2015 г. се полагат усилия за намаляване на некомплекта от военнослужещи. Изпълнени са редица мерки, които доведоха до забавяне темпа на увеличаване на некомплекта от военнослужещи, а именно:
– през 2015 г. с промените в Кодекса за социално осигуряване (КСО) се даде възможност военнослужещите да упражнят правото си на пенсиониране и да останат на военна служба, като се създадоха условия за задържане на военнослужещите на военна служба и осигуряване на стабилност във въоръжените сили;
– през 2016 г. с промените в ЗОВСРБ се увеличи пределната възраст с 3 години на сержантите (старшините), офицерските кандидати и младшите офицери, с 1 година на офицерите с военно звание „майор“ („капитан ІІІ ранг“) и „подполковник“ („капитан ІІ ранг“), което даде възможност същите да останат по-продължително на военна служба;
– през 2017 г. се увеличи броят на местата за приемане на курсанти във висшите военни училища, който се запази и през следващите години;
– през 2018 г. се положиха усилия за увеличаване на приема на военна служба на лица, завършили граждански училища, както и на лица изпълнявали военна служба (кадрова военна служба), като бяха обявени над 1300 длъжности за войници (матроси) за провеждане на конкурси;
– през 2019 г. се проведе и кампанията „Бъди войник“, която допринесе за увеличаването на броя на кандидатите за участие в конкурсите за приемане на военна служба. Имаше и желаещи да постъпят на военна служба, които са по – възрастни от 28 години.
Оценката е, че положените усилия за справяне с некомплекта, е с ограничени положителни въздействия. По същество, въпреки позитивните резултати от промените в КСО от 2015 г., във въоръжените сили се създадоха две групи военнослужещи. Първата група включва тези, които към този момент са упражнили правото си на пенсия и продължават да служат, около 1500 човека. Втората гр упа са тези военнослужещи, които въпреки, че могат да упражнят правото си на пенсиониране, не го упражняват. Водещ мотив за тях е, че няма друга армия в НАТО и ЕС, в която пенсионирани военнослужещи да продължават да служат. На тази основа, Министерството на отбраната отчита определена сложност в отношенията между военнослужещи с упражнено право и такива без право на пенсия по КСО. В обозримо бъдеще това би могло да окаже негативно влияние върху поведението и действията на военнослужещите по отношение на службата им.
Увеличението на тавана на пенсиите от 01.07.2019 г. на 1200 лв., както и на броя на военнослужещите, упражнили право на пенсия до края на 2018 г., доведе до повишаване разходите за изплащане на пенсии. Дефицитът по бюджета на фонд
„Пенсии за лицата по чл. 69“ от бюджета на държавното обществено осигуряване (ДОО) нарасна от 99,94 млн. лв. за 2019 г. на 147,54 млн. лв. за 2020 г. Възможно е увеличение на броя на военнослужещите, упражнили правото си на пенсия до 2029 г., независимо от въведеното допълнително от 01.01.2016 г. условие за нарастване на възрастта за всяка следваща календарна година с по 2 месеца до достигане на 55 – годишна възраст (съответно до 45- годишна възраст за лицата от летателния състав, парашутистите, екипажите на подводните съдове и водолазния състав), което ще доведе до допълнителен дефицит по бюджета на фонд „Пенсии за лицата по чл. 69“.
Съгласно приетия от Международния секретариат на НАТО документ
„Определение на НАТО за разходи за отбрана“ за разходи за отбрана се считат и преките разходи за изплащане на пенсиите на военнослужещите и цивилните служители, които са упражнили правото си на пенсия.
Увеличението на броя на пенсионираните военнослужещи, както и включването на разходите за изплащане на пенсии, ще доведе до значително нарастване на процента на средствата за личен състав от общите разходи за отбрана, без да се отрази на способностите на въоръжените сили. За изпълнение на Националния план за повишаване на разходите за отбрана на 2% от БВП на Република България до 2024 г. следва 60% от разходите за отбрана да бъдат за личен състав, 20% за текуща издръжка и 20% за капиталови разходи, като акцентът е придобиване на ново въоръжение и техника. Стремежът на МО е през 2024 г. да се постигне това съотношение, което да отговаря на Програмата за развитие на отбранителните способности на въоръжените сили на Р България до 2020 г., Плана за развитие на въоръжените сили на Р България 2020 г. и Програмата за управление на правителството за периода 2017-2021 г.
Съществуват длъжности, които са особено важни за изпълнение на задачите на въоръжените сили, които към момента се заемат от военнослужещи, упражнили право на пенсия. Ето защо при освобождаване от военна служба на тези военнослужещи и при липса на военнослужещи, неупражнили правото си на пенсия и притежаващи изискващите се образование и квалификация (компетенции) за заемане на съответните длъжности, следва да бъде създадена възможност министърът на отбраната да взема решение по целесъобразност за удължаване на пределната възраст на военнослужещи, упражнили право на пенсия за срок до 3 години.
Въпреки положените усилия за справяне с некомплекта, все още не е постигнат желаният резултат. В определени военни формирования войнишкият (матроският), както и офицерският състав е на критичен минимум. Поради постоянно намаляващия човешки ресурс, в резултат на демографската криза в Р. България, е наложително да се регламентира възрастта за приемане на военна служба на 40 години, за всички категории военнослужещи. Увеличаването на възрастта за приемане ще разшири кръга на потенциалните кандидати, най-вече за войнишките (матроските) длъжности.
Целесъобразно е да се предприемат действия по защита на инвестициите, свързани с развитието на академичния състав и особено на тези, с доказан принос към развитието на образованието и науката във военно-образователната система. За повишаване на мотивацията на офицерите, заемащи длъжности, изискващи хабилитация, следва да се разгледа възможността за увеличаване на пределната възраст с пет години на тези, които не са упражнили правото си на пенсия и притежават висше офицерско звание и военно звание „полковник“ („капитан І ранг“), по решение на министъра на отбраната.
Способностите на системата за командване и управление на въоръжените сили се основават на принципи, гарантиращи нейното успешно функциониране, при ясно формулирано управление. Командните взаимоотношения задължително трябва да водят до постигането на ефективност в действията и да осигуряват изпълнението на задачите. Продължителният престой на една и съща длъжност от военнослужещите в повечето случаи води до неефективно изпълнение на задълженията от тяхна страна и до загуба на мотивация за служба за онези военнослужещи, които са потенциални кандидати за заемане на тези длъжности. Анализите показват, че има офицери, които заемат определена длъжност повече от 4 години и не изразяват съгласие за преназначаване на друга предлагана им длъжност в интерес на службата.
Нежеланието за заемане на длъжности на равно или по-високо длъжностно ниво от офицерите, създава затруднения особено при комплектуването на важни за командната структура на въоръжените сили длъжности. С цел недопускане появата на вероятност от компрометиране способностите на системата за командване и управление е необходимо да се предприемат действия за изменение и допълнение на нормативната уредба, чрез които да се гарантира нейното ефективно функциониране.
2. С предлагания законопроект се прави и изменение в Закона за военното разузнаване с оглед прецизиране на разпоредбата на чл. 24, ал.3. Съгласно действащата редакция на чл. 24, ал. 3 „директор на Службата“ може да бъде военнослужещ с висше военно звание, като не е уточнено изрично, че е част от висшия команден състав. Другата възможност е да е цивилен служител, но не е посочено вида на правоотношението му. Това налага привеждането й в съответствие с разпоредбата на чл. 136 от ЗОВСРБ и изричното конкретизиране в случай, че бъде определена за цивилен служител, че директорът ще има всички права по трудово правоотношение освен тези, които противоречат или са несъвместими с неговото правно положение /по аналогия на чл. 19а, ал. 1 от Закона за администрацията/.
Към проекта на Закона за изменение и допълнение на ЗОВСРБ е приложена финансова обосновка съгласно изискванията на чл. 35, ал. 1, т. 4, б. „б“ от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация, одобрена от министъра на финансите.
Необходимите средства за прилагането на законопроекта ще бъдат осигурявани в рамките на утвърдените разходи по бюджета на Министерството на отбраната за 2020 г. и в рамките на утвърдените тавани на разходите на министерството в средносрочната бюджетна прогноза.
За изпълнението на законопроекта не са необходими допълнителни разходи, които да бъдат одобрени по бюджета на Министерството на отбраната за 2020 г. за сметка на други бюджети по държавния бюджет.
С проекта не се предвижда въвеждане на законодателство на ЕС, поради което не е изготвена и приложена таблица за съответствие.
В изпълнение на разпоредбата на чл. 26, ал. 2 от Закона за нормативните актове, проектът на Закон за изменение и допълнение на ЗОВСРБ, мотивите към него и оценката на въздействието са публикувани на интернет страницата на Министерство на отбраната и на Портала за обществени консултации за 14 дни, за да се обезпечи възможно най-скорошното прилагане на новите разпоредби и да се облекчат процедурите за преодоляване некомплекта от военнослужещи във въоръжените сили.
Документите относно проекта на Закон за изменение и допълнение на ЗОВСРБ са съгласувани по реда на чл. 32, ал. 1 от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация, като получените становища са отразени съгласно приложената справка.
Предвид изложеното и на основание чл. 8, ал. 4, т. 1 от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация,
П Р Е Д Л А Г А М:
Министерският съвет да приеме Решение за одобряване на проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.
ЗАМЕСТНИК МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ
ПО ОБЩЕСТВЕНИЯ РЕД И СИГУРНОСТТА
И МИНИСТЪР НА ОТБРАНАТА
КРАСИМИР КАРАКАЧАНОВ
Източник: https://www.mod.bg/bg/doc/proekti_documenti/20200106_Proekt_na_zakon_izm_dop_ZOVSRB.pdf