Цветелина ГЕОРГИЕВА
Бяла завист ще завладее всеки почитател на автомобилите, ако прекрачи прага на шуменеца Дишко Иванов (68 г.). Дори и волана на майбах да въртиш, тук има какво да видиш. Най-малкото ще зърнеш копие на любимеца си в мащаб 1:43.
Една стая от апартамента на о.з. полковника е пълна с транспортна техника. Над 1500 модела от всякакъв вид – от самолети изтребители през линейки спасители до правителствени коли са гъсто паркирани в осветените витрини. Истински музей на световното автомобилостроене и военната техника от 1928 г. до днес.
Моделите се различават от оригиналите само по размерите си, побират се в длан. Иначе вратите им се отварят, под капаците на някои можеш да зърнеш двигателите, фарове и стопове аха да блеснат, гумите с лъскави джанти се въртят…
„Други пороци нямам. Преди 30 г. спрях цигарите, за да разтоваря семейния бюджет”, смее се шуменецът, чието хоби никак не е евтино. Практикува го от половин век, завладяло го още като бил в гимназията.
Купил първия си „Москвич 408” от „Млад техник” за тогавашните 2 лв. Наскоро заменил ценната количка (и със сантиментална стойност – б.а.) за един автобус „Икарус” и ЗИЛ 157 с обща оценка 400 лв. Московецът попаднал в ръцете на търговец, който го пласирал в родината му Русия на цената на возило втора ръка.
А преди демокрацията, в условията на дефицит на всякакви стоки, било истинско предизвикателство да успееш да се снабдиш с определен модел. Дори и сега за някои се чака по 2–3 години.
Най-много в ценната колекция на о.з. инженера полковник, някогашен преподавател по ракетно артилерийско въоръжение във Военно училище в Шумен, разбира се, са военните машини. Над 300 самолета, вертолета, танкове, ракетни системи…
Едва ли има колекционер у нас с толкова представителна сбирка от техника, която армията ни безвъзвратно е загубила, друга все още се ползва. Дишко е успял да сглоби изтребителите, които са били на въоръжение и по витрините могат да се видят МиГ-овете 15, 17, 19, 21, 23, 25, Су-22, както и все още летящите МиГ-29 – двуместен и едноместен, и Су-25. Признава: „Като представител на най-силната армия, която България е имала в своята история, една от причините да притежавам тези модели е носталгия към професията и това, че след 1989 г. бяха унищожени такъв брой и толкова въоръжение в нашата армия, че не ми се коментира”. Той все пак е съхранил оръжейната ни история, макар и във вид на макети.
Притежава и модел на F-16 отпреди 2000 г. – най-масово произвежданият военен изтребител в света. „Не съм съгласен, че F-16 е с по-добри качества от МиГ-29”, казва шуменецът. И само вметва как преди години на съвместни учения на Граф Игнатиево лично американски пилот споделил пред български колега, че не желае да лети срещу МиГ-29.
Шуменецът се гордее и с бронетанковата си техника. На цяла лавица е пресъздал истинско танково сражение от Втората световна война заедно с немски, руски войници чак до танкистите в машините. Сглобявал ги лично, всяка верижна машина е поне от 400 елемента. Същото старание е полагал и за серията „авиация”.
Безспорната гордост на военната част от колекцията са сглобените в най-близко време стендови модели с мащаб 1:35. Те включват самоходни артилерийски системи, реактивни системи за залпов огън и ракетна техника. Най-скъп му е моделът на ракетния комплекс Р-300 (SS-1c SCUD-B), който преподавал години наред, а вече е нарязан. За всяка машина може да говори с часове, а докато ги подрежда, държи да покаже всички възможности на моделите, сглобени от по 1200 елемента – отварят се, изправят ракетите в бойно положение…
„Бук М 1 в момента е на въоръжение в руската армия. Това е предницата й”, уточнява бившият военен за лаиците, защото визията заблуждава. „А от ей тази пускова установка (SS-23 Spider), която сега я има в Националния военноисторически музей, всички съседи на България не можеха да спят спокойно заради нейната далекобойност от 400 км и с голям заряд”, коментира спецът.
Голямото му желание е да ги покаже в изложба и е категоричен, че никой, който види наличната му военна техника, няма да остане безразличен. Колекционерът има три експозиции зад гърба си и знае, че всяко вадене на моделите, дори само за почистване, крие рискове. Транспортирането им също не е лесно, но е категоричен, че смисълът на колекционерството е споделеността.
С идването си на власт Горбачов обвинява своите партийни предшественици в разточителство и по този повод забранява производството на ГАЗ-13 и 14 „Чайка”. Заедно с това забранява дори производството на модел на ГАЗ-14. Точно него обаче Дишко притежава. „Придобил съм го, преди той да дойде на власт”, смее се шуменецът.
Колекционерът пази и автомобилите на американските президенти Кенеди, Джонсън и Никсън. Всички от марката „Линкълн”, обяснява Дишко, докато вади злополучния кабриолет, в който Кенеди е застрелян през 1963 г. След това откритите коли за държавни глави са забранени.
Най-представената марка в колекцията му е „Мерцедес”, има над 120 модела, включително и серия легенди, реализирали се най-добре на пазара от 1930 г. до днес. След това е „неговата марка БМВ”, както се казва, защото о.з. полковникът е заклет почитател.
Невероятно, но колекционерът е имал само три лични коли в 47-годишната си шофьорска биография. Чисто нова била само жигулата, на която не изневерил цели 29 години. После купил БМВ трета серия, а сега кара БМВ Х3. Всяка е поддържал в перфектно състояние. Според него немците са тези, които правят автомобили.