Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Шуменец притежава F-16 и МиГ-29

[post-views]
Шуменец притежава F-16 и МиГ-29

Цветелина ГЕОРГИЕВА

sn-1 Бяла завист ще завладее всеки почитател на автомобилите, ако прекрачи прага на шуменеца Дишко Иванов (68 г.). Дори и волана на майбах да въртиш, тук има какво да видиш. Най-малкото ще зърнеш копие на любимеца си в мащаб 1:43. 
Една стая от апартамента на о.з. полковника е пълна с транспортна техника. Над 1500 модела от всякакъв вид – от самолети изтребители през линейки спасители до правителствени коли са гъсто паркирани в осветените витрини. Истински музей на световното автомобилостроене и военната техника от 1928 г. до днес.
Моделите се различават от оригиналите само по размерите си, побират се в длан. Иначе вратите им се отварят, под капаците на някои можеш да зърнеш двигателите, фарове и стопове аха да блеснат, гумите с лъскави джанти се въртят…
 „Други пороци нямам. Преди 30 г. спрях цигарите, за да разтоваря семейния бюджет”, смее се шуменецът, чието хоби никак не е евтино. Практикува го от половин век, завладяло го още като бил в гимназията. sn-9
Купил първия си „Москвич 408” от „Млад техник” за тогавашните 2 лв. Наскоро заменил ценната количка (и със сантиментална стойност – б.а.) за един автобус „Икарус” и ЗИЛ 157 с обща оценка 400 лв. Московецът попаднал в ръцете на търговец, който го пласирал в родината му Русия на цената на возило втора ръка.
А преди демокрацията, в условията на дефицит на всякакви стоки, било истинско предизвикателство да успееш да се снабдиш с определен модел. Дори и сега за някои се чака по 2–3 години.
Най-много в ценната колекция на о.з. инженера полковник, някогашен преподавател по ракетно артилерийско въоръжение във Военно училище в Шумен, разбира се, са военните машини. Над 300 самолета, вертолета, танкове, ракетни системи… 
Едва ли има колекционер у нас с толкова sn-3представителна сбирка от техника, която армията ни безвъзвратно е загубила, друга все още се ползва. Дишко е успял да сглоби изтребителите, които са били на въоръжение и по витрините могат да се видят МиГ-овете 15, 17, 19, 21, 23, 25, Су-22, както и все още летящите МиГ-29 – двуместен и едноместен, и Су-25. Признава: „Като представител на най-силната армия, която България е имала в своята история, една от причините да притежавам тези модели е носталгия към професията и това, че след 1989 г. бяха унищожени такъв брой и толкова въоръжение в нашата армия, че не ми се коментира”. Той все пак е съхранил оръжейната ни история, макар и във вид на макети.
Притежава и модел на F-16 отпреди 2000 г. – най-масово произвежданият военен изтребител в света. „Не съм съгласен, че F-16 е с по-добри качества от МиГ-29”, казва шуменецът. И само вметва как преди години на съвместни учения на Граф Игнатиево лично американски пилот споделил пред български колега, че не желае да лети срещу МиГ-29.
Шуменецът се гордее и с бронетанковата си техника. На цяла лавица е пресъздал истинско танково сражение от Втората световна война заедно с немски, руски войници чак до танкистите в машините. Сглобявал ги лично, всяка верижна машина е поне от 400 елемента. Същото старание е полагал и за серията „авиация”. 
Безспорната гордост на воеsn-4нната част от колекцията са сглобените в най-близко време стендови модели с мащаб 1:35. Те включват самоходни артилерийски системи, реактивни системи за залпов огън и ракетна техника. Най-скъп му е моделът на ракетния комплекс Р-300 (SS-1c SCUD-B), който преподавал години наред, а вече е нарязан. За всяка машина може да говори с часове, а докато ги подрежда, държи да покаже всички възможности на моделите, сглобени от по 1200 елемента – отварят се, изправят ракетите в бойно положение… 
„Бук М 1 в момента е на въоръжение в руската армия. Това е предницата й”, уточнява бившият военен за лаиците, защото визията заблуждава. „А от ей тази пускова установка (SS-23 Spider), която сега я има в Националния военноисторически музей, всички съседи на България не можеха да спят спокойно заради нейната далекобойност от 400 км и с голям заряд”, коментира спецът. 
Голямото му желание е да ги покаже в изложба и е категоричен, че никой, който види наличната му военна техника, няма да остане безразличен. Колекционерът има три експозиции зад гърба си и знае, че всяко вадене на моделите, дори само за почистване, крие рискове. Транспортирането им също не е лесно, но е категоричен, че смисълът на колекционерството е споделеността.
С идването си на власт Горбачов обвинява своите партийни предшественици в разточителство и по този повод забранява производството на ГАЗ-13 и sn-8a14 „Чайка”. Заедно с това забранява дори производството на модел на ГАЗ-14. Точно него обаче Дишко притежава. „Придобил съм го, преди той да дойде на власт”, смее се шуменецът.
Колекционерът пази и автомобилите на американските президенти Кенеди, Джонсън и Никсън. Всички от марката „Линкълн”, обяснява Дишко, докато вади злополучния кабриолет, в който Кенеди е застрелян през 1963 г. След това откритите коли за държавни глави са забранени.
Най-представената марка в колекцията му е „Мерцедес”, има над 120 модела, включително и серия легенди, реализирали се най-добре на пазара от 1930 г. до днес. След това е  „неговата марка БМВ”, както се казва, защото о.з. полковникът е заклет почитател.
Невероятно, но колекционерът е имал само три лични коли в 47-годишната си шофьорска биография. Чисто нова била само жигулата, на която не изневерил цели 29 години. После купил БМВ трета серия, а сега кара БМВ Х3. Всяка е поддържал в перфектно състояние. Според него немците са тези, които правят автомобили.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани