Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Мистериозната загадка на Паметника на летците в Одеса

[post-views]
Мистериозната загадка  на Паметника на  летците в Одеса

Светлозар Стоянов
air_po4_b8 В този брой представяме още един емблематичен мемориал, посветен на загиналите през Втората световна война – Паметника на летците („Памятник летчиком”) в украинския град Одеса. Мемориалът се намира недалеч от Адмиралски проспект, в парк „Петте фонтана”. Изобразява звено изтребители –

трима летци, носещи се през облаците

срещу врага. Изработен е от метал и камък, а основата представлява широк квадрат, облицован с мрамор. Малка „златна” звезда украсява каменната снага на постамента.
Пълното наименование на мемориала е „Паметник на летците герои от 69-и изтребителен авиополк”. Построен е на мястото на бивш военен аеродрум през 1984 г. от творчески екип – архитектът В. Мироненко и скулпторите В. Паторов и М. Еременко.лев шестаков2
В първите месеци на Великата отечествена война авиационният полк понася значителни загуби не само в небето, а и на земята: Лутфаве е разполагала с точната локация на руската авиобаза. 
Било прието решение да се построи добре замаскиран аеродрум в чертите на града – в местността Чубаевската пустош (сега парк с фонтани). Била свършена огромна работа (предимно от жени и деца) само за една седмица. Криещите се одесчани под камуфлажни мрежи били невидими за вражеските самолети.
Това определя и мястото на бъдещия паметник – на пресечката на Алеята на фонтаните и Адмиралски проспект, който в съветските времена носи името „Патрис Лумумба”, построен след войната

по линията на полосата на скрития аеродрум

69-и изтребителен полк в началото на войната бил разположен в учебната авиобаза. Той бил единственият изтребителен полк, който прикривал Одеса от въздуха за целия период на отбраната от 1941 г. Неслучайно за защитата на одеското небе полкът бил награден с орден Червено знаме, а дванайсет летци от авиополка, в това число и командирът Лев Шестаков, били удостоени със званието Герой на Съветския съюз. През март 1943 г. 69-и полк е преобразуван в гвардейски, а през май същата година получил почетното название – Одески.
Шестаков загива над с. Давидковци (Хмелицки район, Херсонска област) на 13 март 1944 г. В този ден той сваля един Ju-87, а после атакува втори. Според съветската версия Шестаков го улучва от близка дистанция, „Юнкерсът” се взривява и самолетът на руснака започва да се разпада от ударната вълна и шрапнелите. Шестаков напуска самолета, но парашутът му не успява да се отвори. Тялото на Шестаков е открито чак през май 44-та, когато се разтопил снегът.1920x1200_760359_www.ArtFile
Известно е, че в близкото до Давидковци село Проскуровие се е намирала немската авиобаза SG 77. В летателните й дневници на датата 13 март е отбелязана повреда на три самолета Ju 87D-5 и нито една загуба. За всичките три приземени самолета посочената причина е „технически неизправности”. Ако се доверим на данните, то версията за

„взривената германска щука” представлява красива легенда

Още една версия за гибелта на Шестаков е основана на мемоарите на немския летец Ханс-Улрих Рудел, според когото въздушният бой протекъл чак в началото на лятото над завоя на река Днестър между Кошница и Григориопол. При преследването самолетът на Шестаков изгубил устойчивост заради понижаването на скоростта, а немският Ju-87 може да лети със скорост, по-ниска от тази на изтребителя. В мемоарите си Рудел споменава схватка с опитен съветски ас:
„Успя ли да го улучи Гадерман (картечарят на Рудел), или той изпадна в турбулентност от моя винт заради внезапните лупинги? Не е важно. В моите наушници  внезапно се чуха

отчаяни възгласи от руска радиостанция

руснаците наблюдавах03-Pam-letchikamа случващото се и видимо стана нещо особено… От руските радиосъобщения разбрахме, че това е бил  много известен съветски пилот изтребител, нееднократно удостояван със званието „Герой на Съветския съюз”. Длъжен съм да му отдам дължимото – беше добър пилот…”
Както е известно, изтребителното звено се състои от два самолета – водещ и воден. В един от най-добрите филми за Великата отечествена война – „На бой отиват само старците” – водещият капитан беше Титаренко („Маестро”), а воденият – старши лейтенант Скворцов. Тогава защо на паметника символично са изобразени три машини?
В действителност изтребителната авиация е преминала към звено от две самолетни двойки „водеща и водена” (т.е. в едно звено е имало четири самолета) след септември 1942 г., а преди това в звеното са влизали три самолета.
Местните власти в Одеса поддържат и се грижат за Паметника на летците. През 2016 г. при посрещането на 72-рата годишнина от освобождението на Одеса мемориалът бе значително обновен.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани