Тази мемоарна книга е различна от всички описания на живота в концентрационните лагери през Втората световна война. Много писатели за последните 75 г. са споделяли и описвали преживяванията си в лагерите на смъртта. Но „Последна спирка Аушвиц” на Еди де Винд е единствената книга, написана в един от тези лагери. Затова е уникален погледът й към трагедия, която определя 20-и век и го обгръща в позор.
Мемоарите на Еди де Винд, холандски лекар от еврейски произход, представляват изключителен принос към богатството от материали, до които читатели и историци имат достъп в опита си да разберат неразбираемото. Можем, отгръщайки страниците на тази книга, да загубим вяра в човечеството.
Интересно е, че когато Третият Райх окупира страната, в началото мерките спрямо еврейската част от населението са опипващи и не толкова репресивни: отнемане на някои права, после на други, забрана за работа. В началото на евреите е предложено, едва ли не доброволно, да отидат в т.нар. „междинен лагер”. Еди де Винд приема, за да може да продължи да работи като лекар. Обещано му е и това, че ако влезе там, няма да закачат майка му… И тя е изпратена в Аушвиц. Еди се запознава с младата медицинска сестра Фридел, в която се влюбва и се оженват. Тяхната идилия приключва, когато ги натоварват във вагони и ги изпращат в последната спирка: Аушвиц. След войната Еди де Винт лекува като психолог от синдрома на „вината на оцелелите” бивши концлагеристи.
Книгата не е обикновен мемоар, ретроспекция, а е писана на място и звучи репортажно. Човешката психика е склонна да отхвърли от паметта ужасите на преживяното. Но книгата е създадена като дневник и събитията са като живи. Описани не просто като хронология, а като философски текст. Две са основните теми в книгата. Първата е как да оцелееш, но не просто битово, като инстинкт, а какво ти дава волята. Едната сила идва от любовта към Фридел, която е в съседния блок на лагера. Той рискува да я вижда, заради което го изпращат и в Дахау, откъдето по-късно го връщат. Другата тема, която преминава през цялата книга, е за злото и дали то е вродено във всеки човек. Като няма разделителна линия: тези от SS са лоши, а ние сме добри. Когато Фридел се разболява, по искане на героя, факт е, че зловещо известният д-р Менгеле буквално й дава живот.
Виждаме в книгата, че човекът, поставен в екстремни условия, е готов на жестокост и към ближния си, единствено, за да оцелее. Авторът разглежда злото и като възпитание, защото най-лоши към концлагеристите са били младите нацисти, които не познавали друго човешко отношение. Когато обаче охраната при настъплението на руснаците избягва, почти никой не смее да излезе от него… Дотолкова е пречупена човешката воля и смазан човекът в тези условия. Затова посланието на автора е това никога да не се повтаря, в смисъл: Никога повече да няма обезчовечаване на човека…
Премиери в парка на Военна академия
В парка на Военната академия „Г. С. Раковски” ще гледаме в моноспектакли и други малки театрални форми Мариус Куркински, Камен Донев, Захари Бахаров, Виктор Калев, Герасим Георгиев – Геро, Малин Кръстев, Сашо Кадиев, Кръстьо Лафазанов и др. от 18 до 30 юни. Сред тях – и премиери. Десетото издание на театралния фестивал „СОФИЯ МОНО 2020” ще се случи и тази година, и то за десети път в историята си. Публиката ще се наслади на майсторството на едни от най-добрите ни актьори.
Събитието ще се открие на 18 юни от пеещия актьор, музикант и любимец на публиката Стефан Вълдобрев. Той заедно с колегите си от „Обичайните заподозрени” – Иван Лечев и Мирослав Иванов, ще представят вълшебен, аскустичен концерт – „Три китари в парка”. Ще се радваме и на премиерата на моноспектакъла на Кръстьо Лафазанов „Пълнолудие” на 28 юни. В него актьорът представя свои любими образи „лафторските” спектакли – „За идиотите, които се набиват в очи”, „Интимни беседи по онзи въпрос”, „Пълнолудие” и др. Ще гледаме и „Чамкория” на Милен Русков в изпълнение на Захари Бахаров, както и „Черно пиле” по Николай Хайтов, спектакъл на Мариус Куркински. В последната вечер на събитието – на 30 юни, е постановката на режисьора Теди Москов „Аз обичам, ти обичаш, тя обича”, спектакъл от афиша на Малък градски театър „Зад канала”.
Оперетата и Балет „Арабеск“ отново вдигат завеса
Артистите на Музикалния театър започват летния сезон на 20 юни от 19,00 ч в Музикалния театър с концерта спектакъл „Отново на оперета” със специалното участие на Балет „Арабеск”. Ще прозвучат най-големите оперетни хитове, изпълнени от звездите на Музикалния театър. Редом с тях на сцената ще излязат и младите солисти. Изпълненията са на арии, дуети и ансамбли от „Царицата на чардаша”, „Графиня Марица”, „Принцесата на цирка” от Калман, „Веселата вдовица” и „Граф фон Люксембург” от Лехар. солистите на Балет „Арабеск” ще изпълнят откъс от „Свободно разположени мисли”.
Накратко
Филмът „Да ходиш по вода”, проследяващ едно от последните мащабни артистични приключения на световноизвестния Кристо, може да се гледа вече онлайн. Изумителният шедьовър е изграден в езерото Изео в подножието на Алпите.
* * *
„Новият филм на Камен Калев влезе в официалната селекция на най-престижния кинофестивал в света – в Кан. „Февруари” е шестото участие на българския режисьор в най-престижния кинофестивал в света. С тази селекция авторът получава най-високото си признание. „Февруари” е номинираният филм на кинорежисьора ни. Той е може би най-личният и поетичен филм на режисьора, вдъхновен от живота на дядо му. Калев е автор и на сценария, известният Петър Дундаков е композитор, а главната роля е за Иван Налбантов.
* * *
Теодора Димова спечели наградата за български роман на годината „13 века България”. Журито в състав проф. Боян Биолчев, проф. Амелия Личева, Здравка Евтимова, Атанас Капралов и Светлозар Желев й присъди приза за „Поразените” (изд. „Сиела”). Наградата на НДФ „13 века България” носи и най-голямото финансово отличие за български автори – 11 000 лв.
* * *
Асоциация „Българска книга” проведе анкета сред своите членове в края на май, за да установи щетите върху книгоиздателския бранш в условията на епидемията. Анкетата показа, че има спад при продажбите на книги между 50% и 70% през времето март–май т.г. в сравнение със същия период за 2019 г.