Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Битката за по-малко жертви на пътя – тука има, тука няма

[post-views]
Битката за по-малко жертви  на пътя – тука има, тука няма

Димитър Илиев

катаджииСмело вървим към диктатура на пътя – полицаи взимат парите на платното, ако портфейлът е празен, свалят номерата. Битката за по-малко жертви на пътя след автокатастрофи в България продължава да е безсмислена. Въпреки постоянно прокламираните нови промени в законодателството и тежките глоби за нарушения борят на загиналите на пътя продължава с устойчива тенденция през годините – около 600 убити на пътя на година. Тази цифра ни нарежда на едно от последните места по загинали на 100 000 души в Европа.
По стечение на обстоятелствата епидемията с COVID-19 намали пътуванията, както и жертвите на пътя. Към 25 май загиналите на пътя от началото на годината са 137 загинали по пътищата, с 35 по-малко от 2019 г. Но веднага след премахването на ограниченията и засиления трафик полетяха нови съобщения за жертви на пътя. Статистика в реално време няма, а в сайта на МВР броячът на „загинали до днес“ е застинал на 28 октомври 2019 г.
Последните промени, които се предлагат в Закона за движение по пътищата от МВР и Държавната агенция за безопасност на движението по пътищата (ДАБДП), са глобите за нарушенията на пътя да могат да бъдат плащани на момента – с банкова карта, през ПОС терминал. Според председателя на Асоциацията на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров измененията, които се предлагат, са в правилната посока – 
дигитализация и повишаване на събираемостта
„Предвидено е 30% по-малко да се плаща, ако се плати в 14-дневен срок от извършването на нарушението“, обясни той. Мотивите към предложенията са, че държавата успява да събере едва около половината от наложените глоби. Последният вик на МВР е да спира шофьори с неплатени глоби на 7-те гранично-пропускателни пунктове. И докато не ги платят, да не могат да влизат или излизат от страната. Ако пък имате невръчени актове и фишове от камерите по пътищата, да ви ги връчват на ГКПП-тата.
От Института за пътна безопасност поискаха предложенията за промени в Закона за движение по пътищата да бъдат оттеглени, защото няма да са ефективни. Според експертите от неправителствената организация слабостите на предложенията са следните:
– Липсата на логика и взаимозависимост между отделните наказания и глоби спрямо степента на обществена опасност (продължават наказанията за без гражданска отговорност и винетка да са в пъти по-големи от преминаване на червен светофар, при употреба на алкохол или без книжка). 
– Отсъства какъвто и да било опит за конкретизиране и групиране на наказанията, като отново остават в сила наказания с прекомерно голям диапазон между горна и долна граница, относими към нарушения без особена връзка помежду им. 
– Не се предвижда възможност за предварително изпълнение на наказанията с глоба (това е разпространена практика в ЕС), която може да пресече практиката на шиканиране на процеса, т.е. нарушителят да е задължен да внесе сумата, която следва да заплати едновременно с жалбата против наказателното постановление. 
– Отпада контролният талон, но се запазва изискването за носене на талон за гражданска отговорност и поставянето на стикер при наличие на електронни винетки и електронна система, до която МВР може в реално време да следи статуса на застрахованите МПС.
Всъщност властта постоянно се „губи“ в опитите да намери решение на проблемите. През декември миналата година транспортният министър Росен Желязков обяви, че от сегашния Закон за движение по пътищата ще се правят 3 отделни закона. Тогава експертите в института коментираха, че предложенията няма да дадат необходимия резултат, защото „под обществен натиск и паника от държавната администрация се предлагат революционни промени в сега действащия закон, вместо да се създаде изцяло ново законодателство, с нова философия“.
В началото на май пък Желязков обяви, че се готви проект на изцяло нов Закон за движение по пътищата. Две седмици след това се появиха за обсъждане промени в действащия закон, учудват се от ИПБ.
Така, независимо че МВР пръсна милиони за нови камери на пътя, а глобените са над 150 000 шофьори, нищо на пътя не се променя. Защото полицаите просто изпълняват някакъв безумен икономически план за събиране на пари от глоби. И когато един шофьор получи 3 фиша по 50 лв. затова, че е превишил скоростта с 5–21 км за месец, това няма да го дисциплинира по никакъв начин. Напротив, просто ще повиши у него чувството на неудовлетворение от работата на МВР, чувството на абсурдност в държавата и в личен план, безпомощност пред безумните и нелогични мерки Защото ограниченията за скоростта, наложени в различни участъци на пътя, са наистина абсурдни. Давам само два примера – на двулентов път от първа категория Радомир–Перник изведнъж се показва табела „Перник“, а след това и „кв. Бела вода“, където ограничението вече е 50 км. Естествено, полицаите стоят зад завой с тринога и санкционират всеки, който кара над 53 км/ч. Този участък с 50 км продължава към 2–3 км, преди да се включи във вътрешната магистрала на Перник. След това следва спускането след Владая, където ограничението е 40 км/ч и човек се чуди на каква предавка да превключи по време на спускането, което е ограничено и с 3 светофара. Но дори и така, ако камерите са настроени да пускат някакъв толеранс, ще е добре. Но, понеже за пътните полицаи е важно да докарат броя на санкционираните в някакъв административен план, то обикновено толерансът е едва 3 км/ч.
Впрочем решението на въпроса с дисциплината е много прост – повече полицаи на улицата, които да стоят на видими места, а не скрити в шубрака. А в големите градове да бъдат създадени зелени вълни, които да пропускат трафика, защото няма по-дразнещо нещо за шофьора да тръгне и да се наложи да спре след 50 или 100 м.
А иначе, неспособността да се намалят жертвите на пътя и да се дисциплинират шофьорите логично ще доведе до диктатура на пътя – безумието, което казват, е практика в повечето европейски държави, катаджията да те спре на пътя, а ти да си платиш глобата кеш. Ако нямаш пари, се свалят номерата на автомобила и който, откъдето е. В смисъл, че трябва да платиш на репатрак, да извикаш приятел да те вземе от мястото и т.н. Само че в бедна и корумпирана България и това няма да сработи.

Отказаха доброволчески отряди да помагат на полицията.

dobrovolciПредложенията в Закона за МВР за доброволни отряди, които да оказват съдействие на полицейските органи, бяха отхвърлени след бурни дебати в парламента.
Текстовете бяха предложени от „Обединени патриоти“, като бяха подкрепени и от представители на ГЕРБ, но не събраха необходимото мнозинство. Срещу създаване на доброволни формирования се обявиха и от БСП, и от ДПС.
Промените в Закона за МВР създадоха напрежение между коалиционните партньори в управлението, като патриотите упрекнаха ГЕРБ в съвместни действия с ДПС. По думите на Искрен Веселинов управляващата партия има време да преосмисли решението си, в противен случай „коалицията ще се разпадне“.
Доброволците трябва да бъдат ограничени до пожарната и аварийната безопасност и издирването на бедстващи лица, смята вътрешният министър Младен Маринов, който бе в Народното събрание за гласуването на закона.
Нашите партньори от ГЕРБ отново заприличаха повече на партньори на ДПС и не ни подкрепиха в предложението ни за доброволните отряди. „Защо?“, пита заместник министър-председателят по обществен ред и сигурност, министър на отбраната и председател на ВМРО Красимир Каракачанов в своята страница във „Фейсбук“.
„Колеги, искате ли да отидем при хората в плевенските, сливенските, ямболските, монтанските, видинските, старозагорските села и да ги попитаме искат ли доброволни отряди и могат ли повече да живеят при тази ширеща се битова престъпност. Всички други тънки политически сметки са от лукавия“, коментира още той.

Най-ново

Единична публикация

Избрани