Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Защо Ердоган превръща „Света София“ в джамия?

[post-views]
Защо Ердоган превръща „Света София“ в джамия?
Favicon_File

Пламен Димитров

bty merlin_171530901_21635bfc-6d55-4d7a-8ad4-3281e1697b35-superJumboАко е рекъл Всевишният, другия петък в храма „Света София“ в Истанбул за пръв път след 1934 г. ще се чете намаз и мюсюлманите ще влязат там да се молят на своя Господ. Това става, след като на 10 юли Висшият административен съвет на Турция анулира решението на правителството на Кемал Ататюрк за превръщането на „Света София“ в музей. В същия ден президентът Реджеп Тайип Ердоган подписа указ за прехвърлянето на красивия храм към турската Дирекция по религиозните въпроси и така пътят към появата на нова действаща джамия в сърцето на мегаполиса бе разчистен.  От юридическа гледна точка въпросът за собствеността върху „Света София“ стои по следния начин. Когато султан Мехмед II превзема Константинопол през 1453 г., той предава собствеността върху заграбения от византийците храм на  специално учреден вакъф  – нещо като средновековен благотворителен фонд, чието имущество остава неотчуждаемо и след смъртта на неговия учредител. Такива вакъфи е имало хиляди, от новата българска история е известен спорът между София и Истанбул за съдбата на вакъфските имоти у нас. След Първата световна война обаче Османската империя рухва и от нейните развалини великият реформатор Мустафа Кемал Ататюрк започва да строи новата турска република.

Той създава специална комисия, която да се заеме с ликвидацията на вакъфите и през 1934 г. храмът „Света София“ на практика е одържавен и превърнат в музей. Тази стъпка се вписва в цялостната политика на Ататюрк да освободи държавното управление и обществено-политическия живот от оковите на религията. А също и да гради една нова, секуларистка и прозападна Турция.  Атаките за връщането на статута на джамия за „Света София“ започват скоро след като през 2002 г. властта в Турция е поета от проислямистката Партия на свободата и развитието на Ердоган. Формално тя не се води от правителството, а от консервативни обществени кръгове, и по-конкретно – от една фондация за опазване на вакъфските имоти. През 2005 г. съдът въобще отказа да разглежда искането на тази организация, но сега времената са се променили. Ердоган вече е едноличен властник на Турция и няма съмнение, че в страната не може да се случи нищо важно без неговата воля. Формално съдебното решение се позовава на волята на султан Мехмед II, който е отредил „Света София“ за вакъф, а не за музей, следователно решението от 1934 г. е незаконно.   Какви са обаче истинските мотиви на Ердоган да предприеме този предизвикателен ход? Очевидно това не е липсата на места за молитви на мюсюлманите в Истанбул. Точно срещу „Света София“ на площада в историческото сърце на града се намира голямата действаща „Синя джамия“, за която самият Ердоган през миналата година отбеляза с неодобрение, че не се пълни с вярващи. Затова пък туристите влизат в нея с охота, защото няма входна такса.  На първо място Едоган иска да утвърди образа на Турция като могъща еманципирана от външно влияние мюсюлманска държава. Ходът със „Света София“ идва да покаже на световната християнска общност, че властите в Анкара няма да се съобразяват с нея. Най-уязвени са Вселенският патриарх Вартоломей, чието седалище е именно в Истанбул, но също и съседна Гърция, която претендира да бъде исторически наследник на Византия и нейната християнска култура.

bty
bty
Същото може да се каже и за Русия, която се позиционира като водещ православен център в съвременния свят. През последните 3–4 години обаче Москва и Анкара са в близки, почти съюзнически отношения и може би затова от руското външно министерство заявиха, че смяната на статута на „Света София“ било вътрешна работа на Турция.  Може би още по-важни са вътрешнополитическите съображения на турския президент, предопределящи решението му за „Света София“. Ядрото на неговия традиционен електорат са консервативните мюсюлмани, които не харесват светското политическо наследство на Ататюрк. И ако Ердоган засега  не смее да отхвърли официалния национален култ  към основателя на Турската република, то той може да бъде подкопаван с малки стъпки, засилващи ролята на религията в обществения живот. А ситуацията е такава, че сега се появяват конкуренти на Партията на справедливостта и развитието за този електорат, след като бившият президент Абдуллах Гюл, бившият вицепремиер Али Бабаджан и бившият премиер Ахмет Давутоглу се разделиха с Ердоган и стартират свои политически проекти. Освен това турският президент разчиташе, че казусът „Света София“ ще всее разкол в редовете на опозицията. На последните парламентарни избори тя се обедини в общ блок, включващ кемалистката Нарднорепубликанска партия, националистическата „Добра партия“, прокюрдската Демократична партия на народите. Те обаче запазиха единството си и нито една от тези формации не осъди решението на Ердоган за превръщането на „Света София“ в джамия.    

Религиозни турци се събраха пред „Света София“, за да изразят радостта си от превръщането на храма в джамияТрябва да отчетем и ролята на  битката за влияние Истанбул  където през миналата година Партията на свободата и развитието бе победена на изборите и мегаполисът вече има нов кмет – Екрем Имамоглу, който може да бъде съперник на Ердоган на президентските избори през 2023 г. Централната власт се стреми да ограничи влиянието на новия кмет и отнемането на сериозните приходи от билети за „Света София“ е стъпка в тази посока. През миналата година храмът е бил посетен от 3,7 млн. туристи. Все още не е ясно как точно ще изглежда „Света София“ след 24 юли и колко често ще има мюсюлмански религиозни служби в храма. Предполага се, че мозайките по пода ще бъдат покрити с килими, а ликовете на светци по стените – с окачен таван или нещо подобно, тъй като изображението на човешки лица е забранено в мюсюлманското храмово изкуство.  При всички случаи обаче превръщането на „Света София“ в джамия е знак за превръщането на Турция във все по-затворена, нетолерантна и самоуверена държава. 

Юстиниан I: „Соломоне, аз те надминах!“
btyХристиянска църква в историческия център на Константинопол е имало още от IV век. На 3–4 пъти храмът е унищожаван от пожари и въстания и строен отново. Последната такава случка е от 532 г. и тогава император Юстиниан I се разпорежда да бъде построен огромен храм, който да бъде символ на имперската мощ. Под ръководството на най-добрите за времето си архитекти на строежа ежедневно се трудят по 10 хиляди работници. От всички краища на империята са докарвани най-добрите материали – мрамор, злато, сребро, слонова кост. Строежът поглъща сума, равна на доходите във византийската хазна за три години. 
Църквата „Света София“ е завършена през 527 г. и още оттогава е наричана „велика“. Храмът прави потресаващо впечатление на съвременниците. Нечуваните размери и великолепие раждат легендата, че в изграждането на храма са участвали небесни сили. Самият император е толкова горд, че когато влиза в „Света София“ за първи път, изрекъл: „Соломоне, аз те надминах!“, имайки предвид прочутия йерусалимски храм на еврейския цар. В продължение на близо хилядолетие „Света София“ е най-голямата християнска църква в света и център на религиозния живот във Византия. Именно тук на 16 юли 1054 г. по време на богослужение папският легат кардинал Хумберт връчва на константинополския патриарх Михаил Керуларий грамота, с която папата отлъчва последния от църквата. В отговор на това патриархът анатемосва папските пратеници и така е поставено началото на разделението между православни и католици. 
Константинопол е разположен в земетръсна зона, от което църквата „Света София“ е страдала много пъти. През 989 г. трус събаря купола на храма и той е построен отново. През 1204 г. Константинопол е превзет от рицарите от четвъртия кръстоносен поход и „Света София“ става католическа катедрала. Това продължава до 1261 г., когато византийците си връщат града и храма. 
На 29 май 1453 г. след дълга обсада османците превземат Константинопол и се отдават на див грабеж. „Света София“ не е подмината от мародерите, но все пак не е разрушена и само три дни по-късно завоевателят султан Мехмед II влиза в нея за молитва, след като междувременно християнският храм е превърнат в джамия. До последния ден на Османската империя това ще бъде главният мюсюлмански храм на огромната държава. 

Храмът е символ и светиня 
автор: Венцислав Жеков

Всеки, който е посещавал величествената патриаршеска катедрала „Св. София“ в съвременен Истанбул, знае, че, когато се снима вътре, фотоапаратът не е достатъчен. Човек трябва да има специализирано фотографско оборудване и варио обектив поне, за да може да заснеме въобще нещо. Иначе снимките са фрагментирани. Няма как да обхванеш всичко, което окото вижда, в рамките на една ограничена снимка.

2Сега „Света София“ става отново джамия след повече от 80 години като музей. Турският президент Ердоган заяви това и откликът сред поддръжниците му беше незабавен. Под заглавие „Радост за „Света София“ вестник „Тюркие“ обяви, че: „Падат 84-годишни окови… Западът с векове е живеел с фантазията да сложи кръстове на куполите на „Света София“, а британците дори мислели заради „Света София“ да създадат отделна държава в Истанбул“. Според вестника това, което не са могли да сторят те, било направено от хора вътре в страната през 1935 г. „с фалшиви документи и подправени подписи“. Международната  реакция също не закъсня. Гръцкият външен министър Катругалос заяви, че самата идея за превръщане на „Света София“ отново в джамия е обида към чувствата на всички християни. 
Американският държавен секретар Майк Помпейо призова Турция да запази статута на „Света София“ като музей. 
Вселенският патриарх Вартоломей изрази мнение, че евентуално превръщане на „Света София“ в джамия крие риск християните да се настроят срещу мюсюлманите. Той настоя за запазване на нейния „глобален характер“ и подчерта, че в момента е необходимо единство на хората. Превръщането на „Света София” в джамия ще обърне много хора против исляма, заяви на публична проповед Вселенският патриарх Вартоломей по време на богослужение, директно излъчвано от Константинополската патриаршия. Вместо да се обединим, наследство от 1500 години ни разделя. Аз съм натъжен и разтърсен, каза Вартоломей.
Арменският православен патриарх в Турция Шахак Машалян издигна идеята „Света София“ да бъде общо място за молитви на вярващи от всички изповедания. Той беше категоричен, че „не можем да си позволим нови сблъсъци между кръста и полумесеца“.
От своя страна говорителят на турското външно министерство Хами Аксой отговори на американския първи дипломат, че „никой няма право да се изказва за нашите суверенни права с предупредителен тон“.

Това е накратко историята на инициативата. Иначе „Света София“ наистина е символ. Тя е един от трите неразделни елемента на византийската империя, църквата е едно от чудесата на света, тя е притегателен център не само за православните християни, но и за християните въобще, а така също и за всички хора. „Света София“ е известна именно с това, че е строена за православна църква. Тя не е известна като джамия, а като християнски храм. 
Точно заради това не можем да си обясним кому е нужно тази светиня да стане отново джамия. Кой има интерес от това, историята да се връща и да се повтаря буквално, защо, за какво? 
Да, казват, че историята е колело, че всички исторически събития се повтарят, но има определени нюанси. И какво като „Света София“ стане джамия? Няма да плащаме такса вход, твърдят привържениците на идеята. И какво от това? Нима десетина лева, колкото беше таксата за вход преди, е проблем за човек, който е отишъл на екскурзия до един от световните градове, за да види едно от най-великите човешки творения? Нима някой ще реши да спести тези левчета, за да ги даде за „тава джигер“ в Одрин, вместо да види символа на една от най-величавите империи в човешката история, сграда, чиято история е пряко свързана с европейското Средновековие? Едва ли…! 

„Света София“ е монумент на човешкия гений. Храмът е дело не толкова на емблематичния василевс и блестящ военачалник и законодател Юстиниан Велики или пък на двамата майстори Исидор от Милет и Антимий от Трал, той е дело на самия Бог и точно заради това е толкова важен и днес. Това е така, защото светът се променя постоянно и закономерно, но Господ си остава завинаги един и същ за всички нас, които сме били, сме, или ще бъдем на тази Земя независимо от това дали вярваме, или не вярваме в Него!  

На това място султан Мехмед II се облегнал, когато влязъл в църквата на кон, за да я оскверни като православен храм. Днес то е символ на завоеванието на Византия и на края на европейското Средновековие Фото авторът
Фото авторът
Сега „Света София“ става отново джамия след повече от 80 години като музей. Турският президент Ердоган заяви това и откликът сред поддръжниците му беше незабавен. Под заглавие „Радост за „Света София“ вестник „Тюркие“ обяви, че: „Падат 84-годишни окови… Западът с векове е живеел с фантазията да сложи кръстове на куполите на „Света София“, а британците дори мислели заради „Света София“ да създадат отделна държава в Истанбул“. Според вестника това, което не са могли да сторят те, било направено от хора вътре в страната през 1935 г. „с фалшиви документи и подправени подписи“. Международната  реакция също не закъсня. Гръцкият външен министър Катругалос заяви, че самата идея за превръщане на „Света София“ отново в джамия е обида към чувствата на всички християни. 

Американският държавен секретар Майк Помпейо призова Турция да запази статута на „Света София“ като музей. 
Вселенският патриарх Вартоломей изрази мнение, че евентуално превръщане на „Света София“ в джамия крие риск християните да се настроят срещу мюсюлманите. Той настоя за запазване на нейния „глобален характер“ и подчерта, че в момента е необходимо единство на хората. Превръщането на „Света София” в джамия ще обърне много хора против исляма, заяви на публична проповед Вселенският патриарх Вартоломей по време на богослужение, директно излъчвано от Константинополската патриаршия. Вместо да се обединим, наследство от 1500 години ни разделя. Аз съм натъжен и разтърсен, каза Вартоломей.

Арменският православен патриарх в Турция Шахак Машалян издигна идеята „Света София“ да бъде общо място за молитви на вярващи от всички изповедания. Той беше категоричен, че „не можем да си по btyзволим нови сблъсъци между кръста и полумесеца“.

От своя страна говорителят на турското външно министерство Хами Аксой отговори на американския първи дипломат, че „никой няма право да се изказва за нашите суверенни права с предупредителен тон“.

Това е накратко историята на инициативата. Иначе „Света София“ наистина е символ. Тя е един от трите неразделни елемента на византийската империя, църквата е едно от чудесата на света, тя е притегателен център не само за православните християни, но и за християните въобще, а така също и за всички хора. „Света София“ е известна именно с това, че е строена за православна църква. Тя не е известна като джамия, а като християнски храм. 

Точно заради това не можем да си обясним кому е нужно тази светиня да стане отново джамия. Кой има интерес от това, историята да се връща и да се повтаря буквално, защо, за какво? 
Да, казват, че историята е колело, че всички исторически събития се повтарят, но има определени нюанси. И какво като „Света София“ стане джамия? Няма да плащаме такса вход, твърдят привържениците на идеята. И какво от това? Нима десетина лева, колкото беше таксата за вход преди, е проблем за човек, който е отишъл на екскурзия до един от световните градове, за да види едно от най-великите човешки творения? Нима някой ще реши да спести тези левчета, за да ги даде за „тава джигер“ в Одрин, вместо да види символа на една от най-величавите империи в човешката история, сграда, чиято история е пряко свързана с европейското Средновековие? Едва ли…! 

„Света София“ е монумент на човешкия гений. Храмът е дело не толкова на емблематичния василевс и блестящ военачалник и законодател Юстиниан Велики или пък на двамата майстори Исидор от Милет и Антимий от Трал, той е дело на самия Бог и точно заради това е толкова важен и днес. Това е така, защото светът се променя постоянно и закономерно, но Господ си остава завинаги един и същ за всички нас, които сме били, сме, или ще бъдем на тази Земя независимо от това дали вярваме, или не вярваме в Него!  

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани