Нямаме обща автоматизирана система, но обменяме постоянно информация с МВР, „Пристанищна
инфраструктура“ и „Морска администрация“, казва капитан I ранг Камен Кукуров, началник щаб на ВМС
– Г-н капитан I ранг, има ли изгледи да се изчерпи потенциалът за развитие на военноморското учение „Бриз 2020“? Казват, че не можем да приложим нови сценарии, без да имаме нови бойни способности?
– Сценарият, по който се провежда учението „Бриз 2020“, е разработен преди 4 години. Дори момчетата са кръстили единия остров Менак, на моето име Камен, но прочетено наобратно. Тогава разработихме сценария с два острова. Така създаваме една генерирана обстановка, като така се правят и ученията в НАТО. Няма учение, което да се разработва в реална географска среда. Но пък се правят сценарии, които изпреварват реалната военно-политическа обстановка, като идеята е реалните планове да бъдат отработвани. Това, което правиш като операции по гарантиране на териториалната цялост или по защита на морски, въздушен или сухоземен суверенитет, по участие в съюзни операции, нямаш друг начин, по който да провериш на практика изпълними ли са тези планове. Това е една от основните задачи на учения като „Бриз“. Така, че учението има потенциал да се развива в много посоки.
– Но заедно с чисто военните задачи бяха тренирани и много дейности по взаимодействие с различните държавни организации?
– Сътрудничеството между различните български ведомства е изключително важно. „Бриз“ е единственото морско учение, което обхваща правителствени и неправителствени организации по защита на морската критична инфраструктура и на съвместни действия – при борба с пожари, нефтени разливи, спасяване на хора на море, действия при терористични заплахи, ликвидиране на последици от терористични актове. ВМС сме участващи сили, но не сме водещи в нито едно от тези действия. Водещи са МВР, „Гранична полиция“, „Морска администрация“, но пък военните имат мощните платформи в открито море. И практическият пример е налице – при атентата в Сарафово, тогава доста колеги признаваха, че благодарение на тези учения от серията „Бриз“ е имало стиковка за максимално бързо действие. Имали сме съвместна подготовка с „Гранична полиция“, със СОБТ, които имат и морска група. Винаги съм държал на подобен тип подготовка, защото различните процедури, действия и комуникация се координират и стиковат. По време на тези учения хората се виждат очи в очи, запознават се и между тях се изгражда доверие. Целият ми опит като командир на дивизион за подводни операции, след това като началник на оперативния отдел на флота и т.н., показва, че личните познанства са много важни. Уж за всичко си има инструкции, процедури, кризисни планове. Но не се ли чуеш с отсрещния човек, както на ръководно ниво, така и на изпълнителско, и ако не се познаваш… От това зависи бързата реакция. Тези няколко дни по време на учението имахме няколко ситуации, дори свързани с COVID-19. Имахме случай с едно момче, което имаше всички симптоми – изключително бърза реакция на колегите от Регионалната здравна инспекция в Бургас, шапка им свалям. С две обаждания момчето бе изпратено на PCR-тест, епидемиологът се качи със съмнителния болен. Ние осигурихме транспорт, който да изолира човека – една стара бакарка за разнос на храна. Шофьорът е изолиран от задното отделение. Имахме санитарен инструктор зад тази кола, с когото взехме лекарката. Отидоха в РЗИ и само след 4 часа имахме резултат. Слава Богу, беше отрицателен, но пратихме момчето в 14-дневна карантина и пропусна учението. Но ние направихме пълна дезинфекция – там където е бил – и всички хора, които са контактували с него. Иначе тези действия отнемат 24 до 72 часа. Тук действахме за 4 часа. И това всичко е благодарение на взаимното доверие и съпричастността един към друг.
– Как става комуникацията между различните институции, ако видите, че даден кораб има съмнително поведение и се отклонява от традиционния си маршрут. Все още няма обща автоматизирана система?
– Първото ведомство, което реагира както в териториалното море, така и в прибрежната зона, това е регионална дирекция „Военна полиция“, „Морска администрация“, Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“, понеже към тях са цялата система за трафик контрол с развърнатите си радари, това са ВМС с нейната система за наблюдение на морското пространство. Дежурните служби на тези 3 институции
винаги работят в синхрон като обмяна на информация. Засега това не е автоматизирано, а става чрез дежурните по телефон. Хората, които реагират в 12-милната зона, са „Гранична полиция“, но защитата и отбраната на суверенитета на страната е функция на Въоръжените сили. Макар, че има тежки процедури за комуникация между МО и МВР в реални ситуации се реагира бързо – ръководителите провеждат два разговора и надолу започват да се изпълняват заповедите.
По същия начин се действа и в операциите по търсене и спасяване на хора на море. Защото морския спасителен координационен център разполага със спасителни средства, с които могат да действат само в прибрежната зона. Извън нея ВМС са единствените сили, разполагащи с платформи, които могат да окажат адекватна помощ. Това също е обсъждано много години – чия отговорност би трябвало да е търсенето и спасяването на хора и кораби. Защото е важно накъде да се насочат средства за обучение, за модернизация на оборудването им. Тези задачи се изпълняват от бойни кораби, които по принцип не са подготвени и оборудвани за специфични действия по оказване на първа помощ в морето. И Гражданска дирекция „Въздушно движение“ (ГДВД), и „Морска администрация“ имат средства, заделяни от такси, с които може да се осъществява техническо оборудване и подготовка на екипажи, които да участват в операции по търсене и спасяване.
Вертолетите ни, благодарение на средства от ГДВД, бяха оборудвани с медицинска апаратура, която беше събрана по наша архитектура. Направи се медицински комплект, който се товари и влиза във вертолета за 30 минути. В момента сме в подготовка да имаме сертифицирани лекари от ВМА, които да летят и оказват помощ с този вертолет, за да може да се прави медицинска евакуация. Дадоха ни спасителни плотове, които са пригодени за вертолета и мащабите му. Това са нови задачи за изпълнение от нашите вертолети и сега на „Бриз 2020“ ги тренирахме и показахме. На учението през 2019 г. показахме плота – той се изхвърля, пада в морето, задейства се система с въздух и той се надува автоматично за секунди. След това плотът бе взет, възстановен и може да се използва отново при нужда.
– ВМС участват все по-често в операции при инциденти с търговски кораби, това вече също е част от отговорностите ви?
– Имаше случаи с бедстващи кораби, които потънаха – „Карам“ пред нос Емине, „Толстой“, си спомням. правихме експедиции по обследване на тези съдове. Единият се беше обърнал и имаше вероятност, колкото и да е малка, част от мостика да е останал с въздушна възглавница и да има живи хора. Такива тренировки и действия се правят само на военно-морското учение „Бриз“. Докато другите организации правят учение, но не с тези мащаби. И затова тази част от ученията „Бриз“ е много ценна.
Защо в „Бриз“ не участва
подводница – четете
в следващ брой