Много кандидати
отпадат по медицински причини, особено
за специализацията
„летец-пилот“
– Г-н полковник, наскоро приключи скрининговият стаж на курсантите първи курс от специализацията „летец-пилот“. Какви са Вашите впечатления от проведената практика, какво показа анализът на резултатите?
– Стажът на курсантите от първи курс започна на 08.06.2020 г. и следва по учебен план да продължи до 31 юли т. г., но тази година училището предоставя възможност стажът да бъде удължен до 16 август с ясната цел курсантите да се завърнат с повече летателни часове от скрининговия стаж в сравнение с предходните випуски курсанти от специализацията „летец-пилот“. За да достигнат до този стаж, курсантите са изучавали и полагали изпити по всеки един от модулите: „Принципи на полета“, „Летателно-технически характеристики и планиране на полета“, „Авиационни двигатели“, „Планер и системи“, „Контролно-измервателни прибори“, „Авиационна метеорология“, „Въздушна навигация“, „Въздушно право и УВД процедури“ и „Комуникации, човешки възможности и ограничения“. Учебното съдържание на тези модули съвпада с изискванията за теоретично обучение за лиценз PPL (A). През първата година от обучението си освен споменатите по-горе модули курсантите наред с общообразователните предмети, които са характерни за висшите училища, изучават и „Конструкция и експлоатация на самолет Pilatus PC-9M“. Всичко това показва предизвикателствата, пред които ежегодно е изправен академичният състав от училището. Преподавателите правят всичко възможно на база на високата си квалификация да компенсират дефицита от знания на обучаемите от средното образование, да заложат солидна основа, позволяваща да продължат обучението си в по-горните курсове за висше образование и да предоставят необходимата подготовка на курсантите, която да им позволи успешно да се справят със стажа. Отзивите на потребителите на кадри от стажовете на обучаемите от всички специализации и специалности, които се проведоха тази година, са много добри. Училището отговаря за 8 военни специализации и стремежът е да се отделя необходимото внимание на всички обучаеми.
– При откриването на ВВВУ командването на училището декларира като свой приоритет развитието на учебно-материалната база и научната дейност на възстановената институция. Има ли вече реални стъпки в тази посока?
– Липсата на инвестиции повече от 20 години в сградния фонд неминуемо се е отразило на училището, но ние имаме ясен план за поетапно възстановяване на инфраструктурата. Веднага след решението на Министерски съвет през май, с което сградният фонд се предоставя на училището, бе направена обществена поръчка за покривите на корпус А и корпус Б. Вече има изготвен проект за възстановяване на техническата база за ремонт, където ще се провеждат голяма част от практическите занятия на курсантите и студентите и обучението съгласно изискванията на EASA. Издадените от ВВВУ „Г. Бенковски“ сертификати са валидни на територията на целия Европейския съюз и могат да бъдат използвани пред оторизираните органи за гражданска авиация на всяка страна членка. Предстои изготвянето на проекти за ремонт на учебните корпуси и курсантския спален корпус. В същото време с решение на Общински съвет – гр. Плевен, от 30.04.2020 г. правото на собственост върху бившето ОУ „Марин Дринов“ в Плевен е прехвърлено безвъзмездно на ВВВУ „Г. Бенковски“, където след необходимия ремонт ще се обособи нов факултет за обучение на студенти. Той ще се профилира в областта „Социални, стопански и правни науки“. По този начин училището ще е в състояние да подготвя кадри с висше образование за гражданската авиация. За да реализираме напълно амбициозния план, ще ни е необходима и подкрепа от Министерство на отбраната.
– В тази връзка да Ви попитам още, г-н полковник, каква ще е политиката по отношение на кадровия и научния потенциал на ВВВУ – ще запазите ли утвърдени и опитни преподаватели и научни работници, както и откъде ще привличате нови, млади и перспективни преподаватели?
– Една от основните функции на ръководството на училището е да създаде подходящи условия за развитие на академичния състав. ВВВУ може да развива своя лидерски потенциал само ако се създадат необходимите условия за развитие на младите преподаватели. Квалификационните изисквания към офицерите от академичния състав са най-високи в структурата на Министерство на отбраната, но не така стоят въпросите със заплащането и кариерното им израстване. Като преподаватели в училището обикновено се връщат най-добрите курсанти и ние сме длъжни да запазим тази традиция. Академичен състав се изгражда в продължение на много години и със сериозни инвестиции, поради тази причина се стараем не просто да го съхраним, а и непрекъснато да го развиваме. Училището е обявило множество вакантни длъжности и конкурси за академичен състав, като за всички вече има подадени документи за кандидатстване. Като пример мога да посоча, че за длъжността асистент по математика кандидатстват 5 човека, а за асистент по химия – четирима. Регистърът на вакантните длъжности за военнослужещи помогна на училището да се окомплектова и с административен състав.
– Как върви кампанията за набиране на кандидат-курсанти и студенти, а тя приключва съвсем скоро, имайки предвид ограничителните условия, свързани с коронавируса? Всъщност карантинните мерки наложиха ли нови подходи в това отношение?
– Кампанията за прием на курсанти приключи за ВВВУ „Г. Бенковски“. Около 90% от местата бяха заети още на ранния прием. Подборът на кандидатите за курсанти се извършва след проверка на няколко етапа – решаване на два теста – общообразователен и чуждоезиков, изпит за физическа годност, психологическа оценка, медицинско освидетелстване. Отчетливо впечатление прави отпадането на много кандидати за курсанти по медицински причини, особено за специализацията „летец-пилот“. Проблемът, който стои години наред, е, че етапът – решаване на общообразователен и чуждоезиков тест на практика се отчита само за инженерните специализации. А за специализацията „летец-пилот“ тези тестове на практика не влияят върху класирането им, защото по-малко от заявените бройки преминават успешно през Централната военномедицинска комисия. Това не позволява да се оцени и включи в класирането интелектуалният потенциал на кандидатите за специализацията „летец-пилот“. А този потенциал не е по-малко важен. От друга страна, местата за инженерните специализации се запълниха още на ранния прием с висок бал за всички специализации. Подаването на документи за кандидатстване за студенти продължава, а записването на класираните бе в периода 25–28 юли в училището.
– Разбирам, че военновъздушното училище е изправено пред сериозни организационни предизвикателства заради коронавирусната пандемия?
– Организационните предизвикателства, пред които сме изправени във връзка с COVID-19, са безпрецедентни. Тъй като ролята на образованието вече започна да се предефинира. Променят се концепциите за знание и възможностите за неговото разпространение. Променят се моделите за предоставяне на образователни услуги.
В известна степен справянето със споменатите предизвикателства зависи от наличието на гъвкави и ефективни системи за развитие не само на знания, но и на умения, които да прерастнат в компетенции. Това ще позволи бърз преход на обучаемите от образователната към работната среда.
Но в тази ситуация има и плюсове: пандемията от коронавирус провокира образователните системи към развитието на технологичната инфраструктура. Това подобрение трябва да продължим и то по инициатива от преподавателите, а не по заповед отгоре. Но, ако предоставим на преподавателите след завръщането им в лекционните зали само нов тебешир, маркер и гъба, това няма как да се случи, колкото и голямо да е желанието им.
Предстои разработването на нови учебни планове, в които е необходимо да се интегрира професионалната подготовка в образователните степени с цел създаване на възможности за курсантите и студентите да придобиват свидетелство за правоспособност за пилот на самолет или на вертолет, и за техническо обслужване на летателните апарати, приложими в гражданското въздухоплаване, което налага учебната документация да бъде съобразена и синхронизирана с изискванията на EASA и ICAO.
По информация на ГВА от 2016 г. до 2018 г., включително, 221 пилоти любители са получили сертификати, общият брой на всички категории със свидетелства у нас са 1292, а около 309 са любители. Това ще наложи по-нататъшна интернационализация на обучаемите във ВВВУ „Г. Бенковски“ като фактор, способстващ студентите да получават качествено авиационно образование и предоставяне на конкурентна възможност за лицензиране в одобрената организация за обучение или организацията за обучение и изпитване на персонал за техническо обслужване, което ще позволи на училището успешно да реагира на предизвикателствата, свързани с глобализацията.
– Какво ще пожелаете на първия випуск лейтенанти на новото ВВВУ?
– На випуск „Добруджански“ на ВВВУ „Г. Бенковски“, на новопроизведените лейтенанти и сержанти, на техните преподаватели и административен състав искам да пожелая здраве, късмет и кураж в защита на честта на Родината. И ще припомня думите, които преподавателят във Военното училище полковник Борис Дрангов преди 104 години е написал: „Обичай делото, обичай войника, не злобствувай, бъди добър пастир, а не наемник и ще бъде добре. Който много обича, той ще съумее и много да направи. Обичаш ли, искаш; искаш ли – можеш!“
В заключение ще подчертая, че най-благородната и адекватна инвестиция в едно общество е тази в образованието. То трябва да е приоритет в национален и европейски план, както и на нашите основни потребители на кадри с ясното съзнание, че резултатите от всяко капиталовложение в образованието стават факт след години. Успешното развитие на Висшето военновъздушно училище ще се осъществи само, ако се обединят усилията на всички и се реализира ефективно наличният човешки потенциал и духовен ресурс.