Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Иван Досков, изпълнителен директор на „ТЕРЕМ-Холдинг“ ЕАД:Очакваме нови Т-72 за ремонт

[post-views]
Иван Досков, изпълнителен директор на „ТЕРЕМ-Холдинг“ ЕАД:Очакваме нови Т-72 за ремонт
Favicon_File

Венцислав Жеков

Министърът на отбраната Красимир Каракачанов и командирът на Сухопътните войски генерал-майор Михаил Попов присъстваха неотдавна на изпитанията на последните два от 13 ремонтирани танка Т-72 в завод „ТЕРЕМ – Хан Крум” ЕООД в Търговище. Ремонтите на 13 танка Т-72 и 60 танкови мерник-далекомера за нуждите на Сухопътните войски бяха извършени в „ТЕРЕМ – Хан Крум” ЕООД – Търговище в периода януари 2019 г. – юли 2020 г. Изпитанията на техниката бяха на полигона на завода. Ръководството на предприятието запозна министъра на отбраната с готовата продукция и представи информация за хода на първия етап от дейността за възстановяване на танковете, нуждаещи се от ремонт.

DSC01981– Г-н Досков, колко машини тази година успяхте да приведете в годно състояние?
– През тази година продължихме да изпълняваме подписаното през 2018 г. рамково споразумение между Министерството на отбраната и „ТЕРЕМ-Холдинг“ в края на миналата година беше подписан договор за ремонт на три машини Т-72. Те бяха получени от заявителя в началото на месец януари 2020 г. и вече сдадохме две от тях на МО и формированието, което ги експлоатира. 
– Колко време е необходимо за модернизацията на една машина?
– Съгласно подписания договор срокът за ремонта на една машина е в рамките на осем месеца от нейното влизане в завода. Бих искал да отбележа, че за тази година срокът е съкратен, защото машините бяха получени в средата на месец януари, а в средата на юли бяха ремонтирани и сдадени на заявителя. Имаме съкращаване на предвидения в договора срок за този ремонт. 
– С колко ще бъде удължен ресурсът на машините, които са ремонтирани при Вас?
– След като на тези машини бъде извършен така нареченият ремонт от трета степен, на тях се назначава нов ресурс от 6 хил. км. и съгласно договора, гаранционният им период ще бъде в рамките на 18 месеца от датата на сдаване на заявителя, или 2500 км., което от двете събития настъпи първо. 
– Кажете малко повече за ремонта от трета степен?
– Ремонт от трета степен отговаря на старата класификация за капитално-възстановителен ремонт. Това включва пълен демонтаж на абсолютно всички агрегати и тя остава само на корпус. Сваля се и куполът, всички агрегати също се демонтират и при необходимост се проверяват, ремонтират, привеждат се в работно състояние. Ако има повреди от корпуса те се отстраняват, ремонтират и започва обратният процес по монтажа на всички поправени агрегати на машината, за да може в крайна сметка тя да бъде приведена във функционално техническо състояние и всички системи на танка да работят, за да може да изпълнява своето пряко предназначение. Това засяга не само ходовата част, но и двигателя, а също така и бойните системи – двете картечници, танковото оръдие, стабилизатора, автомата за зареждане, радиостанциите, вътрешните танко-разговорни устройства. Танкът трябва да изглежда сякаш е излязъл току що от завода производител. 
– Какви нови способности ще имат тези машини след ремонта при вас?
– На този етап за нови способности не можем да говорим, защото ние извършихме единствено и само ремонт на тези машини. Нови способности за тези танкове биха могли да бъдат придобити, ако им се извърши модернизация, но това трябва да се определи от заявителя.
– Има ли така възможност вашият завод, при определени условия, да извърши по-широка модернизация?terem_tankove-T_72
– В момента водим разговори с партньорски компании, които притежават разработена технологична документация за извършване на такъв тип модернизация. Заводът е в активни разговори с такива компании и при възлагане на такъв проект от страна на Министерството на отбраната ние можем да го изпълним. 
– Можете ли да извършвате нови ремонти на други машини и предвиждат ли се такива?
– При обявена процедура от страна на Министерството на отбраната ние с радост ще продължим да работим, защото с изпълнението на настоящото рамково споразумение, което предвижда ремонт на 13 машини, ние фактически изпълняваме поет ангажимент към Министерството на отбраната. Такъв ремонт на завода не ни беше възлаган от 2010 г. С изпълнението на това рамково споразумение аз считам, че бяха възстановени възможностите на завода и ние достойно се справихме с този ремонт, като отзивите, които имаме от страна на формированията, които ги експлоатират, са изключително позитивни. 
– Какви по-значими ремонти предстоят при вас, освен този?
– Очакваме от страна на Министерството на отбраната да бъде обявена нова процедура за ремонт на още до пет машини. Заради кризата с COVID-19 тези проекти бяха леко забавени, но ние разчитаме и се надяваме това да бъде реализирано в следващите три месеца, за да може заводът да продължи все така да бъде натоварен и да работи за възстановяването на техниката на Българската армия. 

Модернизацията не е спирала
„Продължават процесите на повишаване на бойните способности на Българската армия, модернизация, ремонт на съществуващата техника и придобиване на нова“, каза министърът на отбраната Красимир Каракачанов. По думите му, това е част от амбицията, която са си поставили: той като министър, военното ръководство, командирите на видовете въоръжени сили – да модернизират и да повишават боеспособността на Българската армия.
Според военния министър, освен вече сключения договор за новите бойни самолети, преговорите за нови бойни кораби за Военноморските сили и бойни машини за Сухопътните войски, се извършва ремонт на съществуващата техника. 
Изпитанията на ремонтираните танкове се проведоха пред комисия от Сухопътните войски на полигона на завод „ТЕРЕМ – Хан Крум” ЕООД. На тях присъства и командирът на Сухопътните войски генерал-майор Михаил Попов.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани