Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Как Карие джами остана църква

[post-views]
[post-views]
Как Карие джами остана църква

1_KnigaПървата църква, обругана  от османските турци при нахлуването им в Константинопол, е тази на манастира  Х`ора (в превод-страна). И първата натрошена икона е чудотворната икона на Св. Богородица, закрилница на огромния и тогава християнски град. Пренесена преди това от църквата на всички църкви, във византийската столица – „Св.София”. Денят е 29 май 1453 година. 
По-късно сградата на църквата е превърната в джамия (Карие джами), а от 1958 г. е музей. Миналата година се прави опит да й се върне статутът на ислямски молитвен дом. Месеци, преди това да се случи реално с храма „Св. София”…
И някак монографията, която „Богородица. Вместилище на невместимото: човешки измерения на Палеологовото изкуство” на проф. д-р Емануел Мутафов излиза в точното време. Да добави знание за християнското наследство и историята. Но и да постави точно с връщането на „Св. София” като мюсюлмански храм въпроса за паметта на християнска Европа и за отстояването й – от формалните и неформалните й лидери днес. 
Защото, както проф. Мутафов, директор на Института за изследване на изкуствата при БАН,  коментира за читателите ни, изписването на църквата в манастира е с размаха и почерка на художници като Джото. И това за пореден път ни връща към мъчителната тема за прекършения по-ранен Ренесанс, тръгнал по тези европейски земи преди италианския.
Библиофилското издание е само в сто екземпляра, а му се полага по-силно присъствие в българските библиотеки. Но и така предлага на тези, които ще го разлистят, цялостен поглед към надписите в църквата с тяхното разчитане. Анализира строителните периоди и разглежда историческия художествен, духовен и просопографски контекст, в които паметникът функционира, особено през Палеологовата епоха. Текстове от ръкописи разкриват повече тайни за ктиторството на храма.  Изказва се теза, че в параклиса в църквата са погребани потомци на Ирина Асенина, т.е. представители на династиите на Палеолозите и на Асеневците (на Иван Асен III). Като с това се осветява връзка и с българската история. 
Проф. Мутафов предполага, че строителите на храма, които са били едновременно и живописците му, са по-късно и творци на църквата „Св. Апостоли” в Солун.
Манастирът X`ора е един от най-известните и изследвани византийски паметници от съвременната наука. А неговите архитектура, мозайки и стенописи са христоматийни примери за Палеологовото изкуство във византийската столица с европейско качество и история, достойна за световното културно наследство.
До края на годината се очаква кратък вариант на книгата да бъде публикуван в новата поредица за история на Константинопол на Cambridge Unrversity Press (Лондон).

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани