Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Председателят на фондация „Хемус“ контраадмирал (о.р.) Николай Николов:Очакваме над 80 фирми от 18 държави

[post-views]
Председателят на фондация „Хемус“ контраадмирал (о.р.) Николай Николов:Очакваме над 80 фирми от 18 държави

n.nikolov_hemusЧужд контингент, наш
партньор в НАТО, пристига 
за международната 
оръжейна изложба

Международното  изложение за отбранителни продукти и услуги „Хемус“ се организира в Пловдив всяка четна година. Последното му издание бе през 2018 г. Тази година авторитетният форум ще се проведе от 30 септември до 3 октомври.  Организатор на изложението е фондация „Хемус“, която се ръководи от контраадмирал (о.р.) Николай Николов, д-р. По този повод представител на в. „Българска армия“ се срещна с него и разговаря за основните акценти в предстоящата международна изложба. 

– Г-н контраадмирал, какво показва балансът на участниците тази година – кои са повече, нашите или чуждестранните участници?
– Нека се върна малко към историята на изложението. То е основано през 1995 г. с решение на Министерския съвет и с главна задача да подпомогне развитието на българската отбранителна индустрия. Малко след създаването си изложението прераства в международно. Впоследствие се създават и няколко съпътстващи мероприятия, като  международна научна конференция, индустриален форум, демонстрационни стрелби, демонстрации на територията на панаира и т.н. Динамиката по отношение на участниците е такава, че в последните 10 г. наблюдаваме тенденция за увеличаване на чуждестранното присъствие. Но подчертавам, че то не може, няма как да надвиши като бройки българското участие. Но се констатира една непрекъсната тенденция на тяхното увеличаване, дори и за това издание. Сега дори имаме заявено участие на военен контингент от съюзническа държава в НАТО, което е силно послание за нашето стратегическо партньорство – пред посетителите той ще покаже 2 бр. бойни машини на пехотата и 1 бр. безпилотен летателен апарат, както и екипажите, които ги обслужват.
– В крайна сметка какъв е броят на участниците сега?
– Накратко – очакваме да дойдат и да се включат в „Хемус 2020“ в Пловдив над 80 компании и фирми от 18 държави.
– Кои бяха основните трудности и предизвикателства при подготовката на изложбата тази година?
– Сега няма по-голямо предизвикателство от пандемията. Това никога не се е случвало, но ето че на нас ни се случи.Трудно е и считам че това е основното предизвикателство. Другото е да се направи изложението интересно и атрактивно, за да има възможност нашата отбранителна индустрия, която е съществена част от нашата икономика, да създаде партньорства за реализация на продукция. Чуждестранното участие от своя страна има два основни мотива, те са в рамката на факта, че България има специфично географско и геостратегическо разположение като държава – член на ЕС и на НАТО. Чуждестранните изложители идват предимно заради проектите за модернизация на армията ни. Немного от тях идват с намерение да продават готова продукция. Болшинството от тях пристигат с намерение да установят бизнес в България и да използват българските си партньори. Освен това изложението е форум и за най-различни срещи, който се утвърждава като много успешна платформа. А това безспорно привлича все повече изложители, тъй като им дава възможност за реализиране на бизнес контакти.
– Нека се върнем на отговора ви по-горе. Модернизацията на Българската армия вече е в напреднала фаза. Това означава ли, че интересът към нея е спаднал и все по-малко фирми биха имали шанс да се включат в нея и това да се отрази на броя на участниците в изложението.
– Напротив, фактите говорят обратното. Имаме нарастващ интерес и от чуждестранни производители на отбранителни продукти и услуги, свързани с модернизационните проекти, както и от наши производители, които или пряко участват в тези проекти, или реализират свои собствени проекти. Безспорно е, че интересът към изложението расте, и виждам няколко основни причини за това – първата е организационната дейност, която се разви през тези две години, особено през последната с много тежки условия, честно казано. Едната е търсенето на иновативни решения – разширихме тематичните направления на изложението, направихме го по-атрактивно, защото например включихме цяла група въпроси, които касаят стартъп компаниите, те са добре дошли и вече са там. Имаме още едно съпътстващо събитие, което е подгряващо преди откриването – дискусия, която организираме заедно с Атлантическия клуб. Темата е за бъдещето на отбраната и технологичните иновации в НАТО. Много важна перспектива, която за първи път реализираме, е възможността, която предоставяме на нашите изложители да изявяват желанието си за срещи не само с техни бизнеспартньори – това е съществувало винаги, но да заявяват и желание за срещи с поканените делегации и гости на министъра на отбраната, с посетители, които също са заявили участието си.
– Казахте, че са заявили участие различни участници от много държави. Как смятате, установяват ли се трайни партньорства между тях, така че това да повлияе положително в работата им години напред?
– Категорично и това е обратната връзка, която имам от всички тези структури. Идеята е чрез свои продукти и услуги да бъдат представени всички, които по един или друг начин са свързани с цикъла на даден отбранителен продукт. Започваме с образование, обучение, иновация, изследователска и внедрителска дейност, производство на отбранителния продукт, търговска реализация, естествено, както и неговата поддръжка за времето на жизнения му цикъл. Затова ще видим институти, научни и учебни звена. Те намират за изключително ползотворно това разширяване на тематиката и обзора на изложението.
– Един от институтите на БАН, където се правят изследвания, свързани с киберсигурност и киберотбрана, ще има щанд на изложението. Това измерение на отбраната ще се превърне ли в трайно явление, в традиция през тази година и в следващите изложения на „Хемус“?
– Нямаме друг избор. Ние се опитахме още в самото начало, следейки тенденциите и новостите, да разширим тематичния обхват, поради което освен традиционни направления като киберсигурност, гранична сигурност включихме и по-модерни като стратегически комуникации, изкуствен интелект. Широко са застъпени и направленията, свързани с гражданското приложение на отбранителните продукти и защитата на цивилното население. Това е бъдеще без алтернатива и се радвам, че имаме поне десетина изложители, които било в научни разработки, било в практическо прилагане показват работа в тези направления и предизвикват много сериозен интерес.
– Това ми подсказва, че в изложението имат място не само фирми, които предлагат решения, свързани със сигурността, и интересът им е насочен към Българската армия, но и такива, които са ориентирани към частния сектор? Така ли е? 
– Да, разбира се. Ние не можем да се ограничим само до Българската армия. Изложителите имат техни интереси. Какво се получава на практика – имаме най-различни посещения, но основната част от тях са официални. Делегации, които пристигат по покана на министъра на отбраната – това са хора, които търсят продукти и услуги, за да задоволят потребностите на техните Въоръжени сили. Тоест нашите изложители гледат не само нас, те гледат и световно представените купувачи.
– Пропуснах ли нещо съществено в разговора, г-н контраадмирал?
– Иска ми се да се върна към проблема за пандемията. Изложението се случва в много тежка обстановка. Отначало то беше планирано за края на май, наложи се да го препланираме и взехме всички мерки, предписани от правителството. Бе разработен протокол „COVID-19“, който е на вниманието на посетители и изложители. Всички мерки се прилагат изключително стриктно. Имаме зала за оказване на незабавна помощ, ако се наложи, и мобилен екип. Някои от изложителите ни подсказаха, че за тях е добре при връщане да имат препоръчителни писма, че са участвали в събитие, свързано с национална и колективна сигурност, което на вход да важи за техните национални власти, и че не им предстои 14-дневна карантина. Освен това създадохме възможност за нашите физически изложители за онлайн представяне на техните продукти и услуги в студио, което сме направили в 7-а палата. А на виртуалните посетители да посетят изложението. Към момента параметрите на изложението сочат в сравнение преди две години известен значим  ръст, което е основание за умерен оптимизъм, особено ако имаме предвид, че от всички големи 30 изложения у нас, планирани за 2020 г., 18 – значи близо 2/3, бяха отменени, а още 8 бяха отложени за 2021–2022 г. До края на годината има планирани 4 и едно от тях е „Хемус“. Тежко беше, продължава да е тежко, но се надявам на едно успешно изложение.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани