Винаги когато чисто професионално ми се налага да пиша за гвардейските музиканти, признавам си, вълнувам се искрено. Когато ги слушам, се разтрепервам, не мога да го обясня, това просто е едно чистосърдечно вълнение, така е и сега, когато разговаряхме с главния диригент на Българската армия подполковник Ради Радев – композитор и диригент, началник на Гвардейския представителен духов оркестър към Националната гвардейска част.
„От 80-те години на ХХ в., тоест вече около 40 години, никой досега не е писал песни за българския войник и за Българската армия, дори и песни за България като наша родина в този патриотичен стил. За мен е голямо предизвикателство, че успяхме да създадем доста произведения, а това е много важно, че се случва именно с гвардейския оркестър, защото той винаги е бил емблема на армията в областта на културата“, твърди подполковник Радев.
Неотдавна оркестърът се изяви и на сцената на Античния театър в Пловдив. „За мен изявата ни в Пловдив беше уникална с това, че организаторите успяха да създадат един концертен продукт, който обедини в себе си музика, стих и картина върху произведенията, които изпълняваше Гвардейският оркестър и изпълнителите от Представителния ансамбъл на Въоръжените сили. Прожектираха се кадри от България в природен и исторически аспект. Така самата музика беше подплатена с много красиви кадри и за първи път се случи симбиоза между музика и стих, а стиховете бяха на Иван Вазов. Самата среда беше уникална, това е място за концерти, където всеки български музикант мечтае да се изяви“, коментира диригентът.
Националната гвардейска част имаше и има основна задача в националната информационна кампания на Министерството на
отбраната „Бъди войник“, както, разбира се, и Представителният ансамбъл на Въоръжените сили. „Там, където аз съм участвал, винаги съм усещал желанието на българския народ да се докосне до българския войник и до неговата професия. Армията също е място, където се създава култура и където през годините са работили големи творци и това проличава и сега. Вижда се любовта на зрителите по време на концертите към изпълнителите от ансамбъла и към гвардейския оркестър“, твърди композиторът.
Създаването на музикални произведения е голямата цел на всеки творец. Когато духът на даден човек твори и работи, несъмнено се появяват музикални продукти. „За мен най-важното е това, което записахме в БНР – произведения като „Български войници“, „Български гвардейци“, „Одрин 1913“, „Дойран помни“, „Илинденско-Преображенски марш“, Празничния марш за София, „Боят на Шипка“, „Песен-легенда за Сирма войвода“. Тук солистите са от Представителния ансамбъл на Въоръжените сили – Орлин Горанов, Емилия Валенти, Станислава Димитрова, Квартет „Армейска песен“. Важното е, че намерихме начин да поднесем тези произведения на нашата публика. Аз съм убеден, че ние ще продължаваме да работим в тази насока, и оркестърът, и певците от ансамбъла, за да може постоянно да се създават произведения. Ако ние сме създали сега 10–12 произведения, свързани с историята на българския войник, на Българската армия, дори и три от тях да останат в историята, това означава, че имаме успех. Така и в момента изпълняваме произведения, които са създавани в началото на ХХ в., те са стотици, а до наше време са достигнали само някои. Това са едни десетина песни, които всички ги познават и ги носят в сърцата си, защото това са произведения, които са създавани, когато българският войник е проливал кръвта си за националните освобождение и обединение на страната ни“, каза още подполковник Ради Радев.
„Военните оркестри в Българската армия, респективно и гвардейският оркестър, винаги имат нужда от нови попълнения, защото хора се пенсионират. В музикалната култура, не само тази, която развива армията, но и в цивилния живот има проблеми с кадрите, защото в музикалните училища вече не се изучават толкова обстойно определени музикални предмети. Липсват тубисти, липсват тромбонисти, саксофонисти. Това оказва влияние и на нашата дейност. Забелязал съм, че ентусиазмът на всички мои колеги диригенти води дотам, че те успяват все пак да доокомплектоват оркестрите и да спечелят доверието на младите музиканти, които сега завършват музикалните училища, да постъпят на работа в нашите редици, за да може оркестрите да изпълняват своите функционални задължения както трябва“, казва още началникът на Гвардейския оркестър.
В двата компактдиска, които оркестърът записа в БНР, има инструментална музика на автори като Ангел Заберски-син, Жул Леви, Георги Андреев, Васил Първанов. Заедно с това са намерили място и патриотичните песни, които правят двата диска много пъстри и всеки българин ще може да намери себе си в тях, смята подполковник Ради Радев.
Песента създава по-силна връзка с публиката.
„Когато изпълняваме инструментална музика, също имаме аплодисменти, обаче когато изпълним една песен за българския войник, за армията и за България, аплодисментите са още по-големи. О.р. полковник Димитър Доротеев – инспектор на военните духови оркестри от 2002 до 2012 г., винаги ми е казвал, че трябва да бъдат създадени произведения песни, защото те са по-близки до хората като маниер, в тях има текст и говор“, смята и подполковник Радев.
Той споделя, че винаги е свързвал оркестъра с оркестровата музика, обаче през последните години вижда, че песента е много силна и прави много по-силна връзка между зрителите и самите изпълнители.
„Аз съм инструменталист и винаги съм мислил за инструменталната музика. Забелязал съм, че има концерти само с инструментална музика и оркестърът свири брилянтно, но само като излезе един солист на сцената – и се променя целият цвят на концерта“, казва още композиторът.
след 80 години отново в Добрич.
На един от последните концерти в Добрич, където участва Гвардейският оркестър, във връзка с годишнината от Крайовския договор има млади хора, които идват до музикантите, снимат се с тях и техните музикални инструменти, защото Гвардейският оркестър не е бил в Добрич, откакто Южна Добруджа е върната на България.
„Малко хора знаят, че именно гвардията тогава участва с парад в Добрич и след това има концерт на Гвардейския оркестър. Може би този диапазон от време по някакъв начин оказва влияние и ние се радвахме на една истинска любов от страна на добричлии. Тя за мен не е странна, но тя радва музикантите. Хората ни аплодираха по най-топлия начин“, споделя началникът на оркестъра.