Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.
Тилтротори и  циклокоптери

111-1По дефиниция „Самолет за вертикално излитане и кацане (VTOL) е този, който може да лети, да излита и да каца вертикално“. Тази проста класификация включва преди всичко вездесъщият хеликоптер и добрият стар изтребител „Хариер“ от 60-те години до най-новия му модел от 2003 г. В крайна сметка той ще бъде заменен в бъдеще от изтребителя F-35B Lightning II на „Локхийд Мартин”. По план F-35 трябва да лети до 2070 г.
В наши дни дефиницията включва и различни типове въздухоплавателни средства, включително самолети с неподвижно крило, както и летателни апарати с ротори. Става дума за тилтроторите и циклокоптерите. 

Тилтроторите обикновено са двувитлови самолети, които могат да изправят витлата или роторите си перпендикулярно нагоре, за да излетят, след което, бавно намалявайки ъгъла на тягата, да полетят хоризонтално. Основното крило при тях остава неподвижно. Типичен представител на семейството на тилтроторите е американският Bell Boeing V-22 Osprey. 
Циклокоптерите, наричани още дронове на бъдещето, са нова концепция за безпилотни летателни апарати, предизвикващи огромен интерес от страна на компании и институции. 
Масовите дронове, които повечето хора познават, се наричат поликоптери. Те разполагат с четири или шест хоризонтални витла, в стила на хеликоптерите.  Циклокоптерите ще бъдат следващият етап в еволюцията на дроновете. 
Конструкции за циклокоптери се разработват още в началото на миналия век в Русия, САЩ, Швеция и Германия, но едва в днешно време с появата на най-новите материали, технологии, двигатели и енергоизточници те придобиват летателни качества и перспективи. 
Циклокоптерът в много случаи прилича на летящо водно колело, само че с четири гребни колела. Тъй като машината е летателна, при нея те се наричат ротори. Роторите взаимодействат с въздуха и осигуряват издигането, тягата и контрола на полета. Всеки ротор има обикновено по 4 гребни плоскости, чийто ъгъл на загребване може да се променя. Това дава възможност на машината да се движи в различни посоки.
Някои експериментални модели имат опашка и перка за поддържане на хоризонталната стабилност на машината. С това много напомнят на водни кончета.  
Руският Фонд за иновативни изследвания представи първия си циклокоптер, който се нарича „Циклон“, тежи 60 кг и вече е подложен на тестване. За нуждите на военното министерство до 2024 г. „Циклон“-ът трябва да придобие размерите на малък пътнически самолет, който да може да превозва до шест души.  
Дизайнът на циклокоптерите дава няколко предимства пред останалите безпилотни летателни апарати. Например при полет те не се накланят. По-маневрени са, по-устойчиви на поривите на вятъра, по-безшумни. Най-голямото им предимство обаче е, че при намаляване на размерите им гребната мощност на роторите се увеличава. Това ги прави водещи при създаването на миниатюрни безпилотни летателни апарати, издържащи на силен вятър по време на природни бедствия и изследване на недостъпни райони. 
Циклокоптерите в близко време биха могли да играят изключително важна роля в операции по търсене и спасяване на хора. Могат да предупреждават властите и в съчетание с по-големи безпилотни машини да откриват и евакуират хора от недостъпни райони.  По време на бързо разпространяващи се горски пожари могат да откриват домове, заплашени от огън, и да комуникират с по-големи дронове за потушаването на пламъците. Военното приложение на циклокоптерите е главно за спасяване на човешки животи. С тях може да се извършва наблюдение на опасни помещения и места, на бедстващи недостъпни райони, както и картографиране на местности.

Сателитна комуникация за пехотата

222-1Базираната в Израел компания за отбранителни продукти „Елбит Системс“ представи портативна система за тактическа спътникова комуникация E-LynX-Sat, която ще осигури на въоръжените сили надеждни комуникационни възможности по време на движение. Това е персонална тактическа система и тежи по-малко от един килограм. 
222-2Системата  E-LynX-Sat увеличава способностите на пехотата и улеснява действията на маневриращите сили. Възможността за стабилна комуникация на глас и данни е критична за оперативните способности. Това решение позволява комуникация при всякакви географски разположения и типове терени и има обхват от стотици километри. През 2020 г. „Елбит Системс“ демонстрира възможностите на системата по време на учение на британската армия.

Боеприпаси и гранатомети
333-2Германската компания „Рейнметал“ доставя 40-мм боеприпаси за Южноафриканската армия. Това става в изпълнение на специален инвестиционен проект за ускорена доставка на боеприпаси за южноафриканската пехота. Боеприпасите са от т. нар. „40-мм семейство“ със средна скорост 100 м/сек и обхват до 800 м. Предназначени са за гранатометите  Milkor MGL, производство на ЮАР. Доставката включва високоексплозивни боеприпаси с двойно предназначение – боеприпаси за водене на бой, трасиращи и димни патрони с червен фосфор. „Рейнметал“ предлага 9 вида боеприпаси с най-различно предназначение. Посочва се, че тези боеприпаси са с 375 м по-дългобойни от обичайните. „Рейнметал“ е световен лидер в това производство. Компанията предлага и нискоскоростни боеприпаси 40х46 мм, със скорост 78 м/сек. Асортиментът непрекъснато се разширява. Високоскоростните боеприпаси 40х53 мм достигат 240 м/сек и обхват от 2200 м.  Има и нови разработки на патрони, които могат да се използват като зенитно оръжие срещу дронове.
333-1Гранатометът  Milkor MGL стреля с всички видове 40-мм боеприпаси. Той е шестзарядно оръжие, револверен тип и стреля толкова бързо, колкото бързо се натиска спусъкът. ЮАР го произвежда от 1983 г. Досега са пуснати на пазара над 50 000 броя. Основното му предназначение е за нападение и отбрана, но може да се използва и за борба с безредици с по-малко смъртоносни боеприпаси. 

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Михаил Григоров

Най-ново

Единична публикация

Избрани