Летището на Долна Митрополия е получило сертификат за гражданско
„Има заявен интерес от няколко съседни държави за обучение на граждански пилоти у нас“, заяви в интервю за в. „Българска армия“ бригаден генерал Юлиян Радойски, началник на Висшето военновъздушно училище (ВВВУ) „Г. Бенковски“. Според него въпросът за заплащането на подобно обучение ще зависи от техниката, с която ще разполага училището. Неговото мнение е, че Висшето военновъздушно училище в Долна Митрополия ще бъде конкурентноспособно на този пазар и ще предложи изгодни условия на кандидатите.
От интервюто стана ясно още, че летището на Долна Митрополия е получило сертификат за гражданско. То отговаря на изискванията на нормативната уредба на гражданското въздухоплаване в България и е годно за извършване на авиационни услуги с въздухоплавателни средства с максимална излетна маса под 5700 кг. Удостоверението е издадено на ВВВУ и важи до 2030 г.
Междувременно, също в интервю за вестника, проф. д-р инж. Иван Марков, ректор на УАСГ, съобщи, че има подписано рамково споразумение с ВВВУ, според което университетът по архитектура ще подготвя строителни кадри за армията. Двете висши учебни заведения ще провеждат и съвместна научна изследователска работа, ще развиват и други дейности.
Бригаден генерал Юлиян Радойски, началник на ВВВУ „Г. Бенковски“: Има интерес от няколко държави да подготвяме пилоти за тях
Голяма немска компания заяви намерение да ни предостави леки витлови самолети
– Г-н бригаден генерал, наскоро съобщихте, че летището в Долна Митрополия е получило сертификат за гражданско. Какво означава това и какви са предимствата и ползите от този акт за ВВВУ и въобще за системата на ВВС?
– Летателна площадка „Долна Митрополия“ получи удостоверение на основание чл. 44, ал. 2 от Закона за гражданско въздухоплаване в уверение на това, че отговаря на изискванията на нормативната уредба на гражданското въздухоплаване в Република България и е годна за извършване на авиационни услуги с въздухоплавателни средства с максимална излетна маса под 5700 кг.
Удостоверението се издаде на Висше военновъздушно училище „Георги Бенковски“, град Долна Митрополия, на основание съответствието с изискванията на Наредба 14 за летищата и летищното осигуряване, както и при условията и реда на Глава втора от Наредба №20, като всяка година, след инспекционна проверка на ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация“ удостоверява с подпис на главния директор валидността на съответната година. Удостоверението влезе в сила на 10.09.2020 г. и важи до 2030 г. Бих искал да подчертая, че това е първата стъпка и може би най-важната към сертифицирането на Одобрена организация за обучение (APPROVED TRAINING ORGANISATION). „Одобрена организация за обучение (ATO)“ означава организация, квалифицирана за издаването или продължаването на одобрение за предоставяне на обучение за свидетелства за правоспособност на пилот и свързаните с тях квалификации и удостоверения.
Одобрената организация за обучение ще създаде възможност да се интегрират висшето авиационно образование с професионалното авиационно обучение. Ще се създадат възможности за поддържане и развиване на форми за продължаващо образование, следдипломно обучение, квалификация и кариерно развитие на кадрите в унисон с изискванията на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“, според които професионалната подготовка за пилоти за нуждите на гражданското въздухоплаване се извършва от одобрена организация.
– Предстои и сертифицирането на обучение на граждански пилоти във ВВВУ. Това какви възможности ще разкрие пред ръководеното от Вас висше военно учебно заведение?
– Това ще даде възможност на курсантите, студентите и специализантите да получат лиценз PPL и в по-дългосрочен план CPL.
– А има ли проявен интерес от чужбина за обучение на граждански пилоти у нас и срещу какво заплащане ще се извършва?
– Да, има заявен интерес от няколко съседни държави, а въпросът със заплащането зависи от техниката, с която ще разполага училището. Считаме, че ще бъдем конкурентноспособни и ще предложим изгодни условия.
– Ще се обновява ли тази година учебно-материалната база на училището? Ако е така, кажете повече подробности? Какви средства са отпуснати от министерството за тази цел?
– При създаване на училището с разделителен протокол от НВУ „В. Левски” получихме целеви финансови средства за ремонтни дейности, отпуснати с Постановление на Министерския съвет. С тези средства през 2020 г. след проведени обществени поръчки са извършени ремонти на покривите на учебни корпуси А, Б и корпус „Курсанти“. Към настоящия момент се изпълнява ремонт на санитарните възли в корпус „Курсанти“. Проведени са обществени поръчки и предстои сключване на договори през 2021 г. за обновяване на техническа база за ремонт и лабораторен корпус към нея и подмяна на дограма и саниране на учебен корпус А.
В техническа база за ремонт е предвидено развъщането на катедра „Техническа експлоатация”. Учебните зали и лаборатории ще бъдат оборудвани за нуждите на ООИПТО (Организация за обучение и изпитване на персонал по техническо обслужване) съгласно изискванията на Европейската агенция за авиационна сигурност. Предстои обявяване на обществена поръчка за основен ремонт на дареното от община Плевен ОУ „Марин Дринов“ в гр. Плевен, като за целта са ни отпуснати от Министерство на отбраната необходимите средства. В сградата е предвидено да се разкрие основно звено за обучение към ВВВУ „Г. Бенковски” и общежитие за настаняване на студенти.
- Кога се очаква във ВВВУ да стартира приемът на цивилни студенти и по какви специалности ще се обучават?
- В момента тече процедура по ранен прием на студенти, който ще продължи до март, след което предстои и редовна приемна кампания до август. Тази година ще бъдат приети студенти за обучение по специалностите авиационен мениджмънт; автоматика, информационна и управляваща техника, авиационни и електронни системи за управление на въздушното движение; електроника и роботехнически авиационни системи. През изминалата учебна година успешно се дипломираха 54 студенти в образователно-квалификационна степен „Бакалавър“ и 19 в ОКС „Магистър“.
- Освен авиоинженери какви други специалности ще се усвояват в новия факултет в Плевен? Кога ще бъде неговото откриване?
- Специалностите ще бъдат основно в област 3 на висшето образование „Социални, стопански и правни науки“. Предстои съвместна работа с УСАГ за подготовка на строителни инженери, които да могат да проектират, изграждат и поддържат инфраструктурата на летища, да организират съвременните транспортни системи, а също така да проектират и изграждат конструкции и сгради, съобразени с изискванията на военната среда.
Откриването на новото звено за обучение на ВВВУ в Плевен зависи и от времетраенето на ремонтните дейности в сградата.
– В момента с какви модерни тренажори разполага ВВВУ? Какви са Вашите амбиции в това отношение? Говори се, че в училището ще има Европейски център за авиационно обучение в Източна Европа – така ли е?
– В тази насока работим в две направления. Първо, в партньорство с Локхийд Мартин предстои изграждането на център за подготовка на технически персонал за F-16. Предстои пристигането на инструктори от фирмата производител през лятото на 2021 г. за провеждане на теоретични курсове с преподаватели от ВВВУ. Второто направление е свързано със заявеното намерение на голяма немска компания за предоставяне на леки витлови учебно-тренировъчни самолети и компютърен клас за подготовка на пилоти за нуждите на гражданското въздухоплаване. През април или май представители на фирмата ще пристигнат за уточняване на детайлите.
– Има ли подобен авиационен център в нашия регион и ако няма, това шанс пред България ли е да обучава по заявка такива кадри от Балканските страни?
– Разбира се, такъв център е предизвикателство пред нас, а така също и пред страната ни, защото е въпрос на професионален престиж и национална отговорност. По-голяма част от държавите на Балканския полуостров също имат своя развита авиация, но нашата авиационна школа е добре позната с високото си качество на подготовка на обучаемите ни не само в регионален мащаб. България първа използва самолета като бойно средство в Европа, ние притежаваме над вековен опит в обучението на авиационни кадри за ВВС. Повече от две десетилетия във ВВВУ „Георги Бенковски“ се подготвяха пилоти и авиационни специалисти за гражданската ни авиация. Обучавали сме и обучаваме представители на други държави. Всичко това е солидна основа за създаване и успешно функциониране на регионален авиационен център, като институционалната доминанта е на МО и разчитаме на пълно съдействие от страна на родните Военновъздушни сили!
– Очаквате ли европейска помощ, за да развиете този център и конкретно от кои държави?
– Ние не се ограничаваме само в тези две направления – един от приоритетите ни е и участие в проекти по Европейски програми. Икономическите показатели и ефективността в летателното обучение са все по-значими фактори, които налагат обединяване на ресурсите. Перспективата е в тази посока, а кои конкретно държави – нека да не ги фиксираме и да дадем възможност за повече инициативност.
– Разраства ли се академичният състав на училището? Има ли желаещи научни капацитети да работят тук?
Академичният състав нараства постоянно. И в момента има обявени конкурси за доценти в училището.
Проф.д-р инж. Иван Марков, ректор на Университета по архитектура, строителство и геодезия(УАСГ): Ще подготвяме строителни кадри за армията
- Г-н професор, разбрах, че ръководеният от Вас престижен университет има подписано споразумение с Висшето военно въздушно училище (ВВВУ) „Г. Бенковски“ в Долна Митрополия за подготовка на строителни кадри за армията, съответно и за нуждите на ВВС. Бихте ли обяснили за какво става въпрос?
- Да, имаме подписано рамково споразумение за сътрудничество и взаимодействие с ВВВУ в Долна Митрополия. Въпросното споразумение обхваща поредица от общи дейности, а именно: разработване на съвместни бакалавърски и магистърски програми в областта на строителството, авиацията, комуникационната техника, компютърните науки. Предвижда се и разработване и на учебни планове и програми за съвместно обучение, като от наша страна ще бъде обучението в цивилната професия, а от страна на ВВВУ ще бъде военното дело. Ще провеждаме и съвместна научно-изследователска работа, разработка на публикации. Има много общи неща между част от авиационната техника и строителното инженерство. Ще имаме участие в научни журита за заемане на академични длъжности, а също така и за присъждане на образователна и квалификационна степен „доктор“. Общо взето това обхваща рамковото споразумение.
- По конкретно да Ви попитам за подготовката на кадри. Така ли да се разбира – че те ще се обучават при вас и след това ще бъдат военизирани и ще работят в системата на отбраната?
- Детайлите с ВВВУ не сме уточнявали, но общата ни идея е при нас да получат знания и умения по строително инженерство, имам предвид строителството на сгради и съоръжения, а при тях да получат бакалавърска степен по военно дело. Но по това не мога да говоря, тъй като не съм специалист в тази област.
- А при вас колко време ще се обучават?
- Пет години. Но ще уточним подробностите за обучението, за да не натоварваме хората да учат прекалено дълъг период от време Началникът на училището ми каза, че ще разговарят с компетентните органи от МО, след което ще са ясни детайлите кое как ще стане.
- Спомняте ли си времето, г-н Марков, когато бяхте в казармата, колко време служихте?
- Как да не си го спомням, макар че беше много отдавна. Служих малко повече от 2 години или по-точно- 25 месеца.
- Каква специалност бяхте?
- Бях в свързочни войски. Първата година служих в Школата за запасни офицери (ШЗО) в Плевен, а втората бях в свързочния полк в София, който отдавна е закрит.
- А помните ли командирите си?
- Помня полковник Гатев, беше командир на батальона.Подполковник Рангелов ни беше ротен командир. Имахме много колоритен старшина- Дончев. Опасен човек беше. Много строг, но справедлив, както се казва в такива случаи. Но той ни научи на дисциплина. Тогава се ядосвахме, но после, след време, му бяхме благодарни. Най-малкото, което поне ни научи е да си оправяме леглата, ние идвахме изнежени момчета от гимназията. Спяхме на два етажа. Палехме печката, една голяма печка беше, всеки ден карахме по една количка въглища. Ставахме 5.30ч., физзарядката бе задължителна, научихме се на дисциплина. А в свързочния полк в Суходол, който бе до строителното училище, бях командир на взвод.
- Това, което научихте в казармата, после послужили Ви в цивилния живот?
- Това, което ми послужи в цивилния живот и за което съм благодарен на армията е, че се научих и разбрах какво е ред и дисциплина. Това са все качества, без които не можеш да успееш. Иначе после знанията, които усвоих по време на войнишката ми служба, не ми се наложи да ги използвам в живота, тъй като започнах да се развивам в съвсем друга област на живота.
- Останаха ли приятелите от казармата, срещате ли се понякога, събирате ли се набора?
- Поддържам връзки вече само с един-двама. Души. Много години минаха от тогава. Животът ни разпиля в различни посоки и се загубихме. След школата в Плевен ни изпратиха в поделения в различни краища на България да служим и връзката помежду ни се разпадна.
- Тези дни бе решено, заради кризата с коронавируса, студентите да посещават само практическите занятия. Според Вас от това губи или печели висшето образование, имам предвид онлайн обучението.
- Не само висшето образование губи, губи и средното образование от първия до последния клас. Постоянното обучение онлайн не е добре, защото пропуските и дефицитите в обучението ще бъдат много големи. Това не може да замени живата връзка между обучаем и преподавател, това важи особено за практическите занятия. Нали трябва да го научиш студента. А без жива връзка е невъзможно. Снощи гледам по телевизията практически занятия онлайн как да се ремонтира лек автомобил. Е няма как да стане. Категорично не е добре онлайн обучението да продължава дълго време. От здравна гледна точка може би е полезно, но от гледна точка на подготовката на учащите се въобще не е добре и не е целесъобразно.
- А докога може да продължава тази ситуация с такъв тип обучение?
- Не знам, зависи от епидемичната обстановка. И медицина може да се завърши онлайн. Всичко може, но не е хубаво да се ходи на такъв лекар по разбираеми причини.
- А има ли опасност, предвид тези обстоятелства, учебната година да бъде обявена за нулева?
- Ние и сега провеждаме изпити. Но мисля, че няма опасност учебната годината да бъде обявена за нулева. Това е свързано и с финанси, кой ще ги плати? Тук не става дума само за внесените такси от студентите, но нали и държавата субсидира обучението. Това са много големи суми. Не стига че изпитваме и икономически трудности вследствие на пандемията, ами и допълнително да се дават пари – това е изключено.
- Как мислите, професоре, промени ли се висшето образование заради тази криза с пандемията или тепърва предстои да претърпи значими промени?
Образованието като обществена система постоянно се променя. Това е естествено. Но сега промените в условията на пандемия са по-напрегнати, по-резки и екстремни, което не е добре нито за висшето, нито за средното образование. Промени трябва да има, но не резки. Образованието е консервативна система и промените, които се правят в него, трябва да са постепенни, еволюционни, не бива да имат бърз, революционен характер. Не бива да се допуска това, защото ще стане беля.