За първи път в историята на авиацията изкуствен интелект се използва като втори пилот.
Разработването на изтребител от шесто поколение в САЩ датира някъде от 2010 г. Новият изтребител ще бъде оборудван и с виртуален втори пилот, което ще реши много проблеми на съвременната бойна авиация. Ролята на втория „кормчия“ на борда ще се изпълнява от изкуствен интелект.
Новите възможности на въоръжението на самолета ще решават също много задачи, пред които сега са изправени ВВС на САЩ. Наред с всичко останало става дума и за способността за оцеляване на изтребителя. В края на миналата година американските ВВС изпробваха изкуствен интелект като втори пилот на борда на U-2S Dragon Lady. Става дума за прочутия разузнавателен самолет U-2 с 65-годишна история. Това беше възможно благодарение на технологията ARTUµ. Тя представлява алгоритъм, който позволява използването на изкуствен интелект в авиацията главно за тактическа навигация и правилно използване на сензорите на летателния апарат.
За първи път в историята на авиацията изкуствен интелект е бил използван като втори пилот в кабината на шпионския самолет U-2. Докато първият пилот контролирал самолета, системата за изкуствен интелект е била отговорна за управлението на сензорите и тактическата навигация. Човекът и машината провеждат заедно разузнавателна мисия и симулация на ракетни удари. В същото време виртуалният втори пилот, използвайки радара на U-2, открива и вражески ракети, докато първият пилот управлява изтребителя във враждебната среда.
През септември миналата година в рамките на програмата Next Generation Air Dominance (NGAD) ВВС на САЩ издигнаха във въздуха прототип на изтребител от шесто поколение, наречен F-X. Целта на програмата е да осигури доминирането на ВВС на САЩ във въздуха през следващите години.
В условията на пълна секретност самолетът, тип „летящо крило“, е бил проектиран и построен, за да се стигне до пълномащабен демонстрационен летящ образец, което в момента е истински рекорд. Според помощник-секретаря на Военновъздушните сили по придобиването, технологията и логистиката Уил Ропър САЩ са готови за създаването на изтребители от следващо поколение, както никога досега. Изтребителите от шесто поколение ще бъдат два вида – пилотирани и безпилотни. Ропър отбелязва, че разработката на самолета F-X предполага не само използването на гъвкави методи, отворена архитектура и цифрово инженерство, както е при американско-шведския тренировъчен самолет T-7 Red Hawk, но и нещо много повече. Стремежът е бил да се изградят най-сложните системи, които някога са били създавани, като се проверяват всички възможности на цифровата технология. Според Ропър е създадено нещо „действително вълшебно“.
Той не съобщава броя на произведените прототипи на Х самолета, конструктивните особености, предназначението, бойните характеристики, скоростта и режима на управление, но подчертава важността на проведените изпитания. Според него те доказват способността на американските ВВС да използват най-модерните технологии при изпитанията на изделия, произведени по цифров способ.
В САЩ на дневен ред е въпросът за започването на производство на първите изделия по програмата NGAD, което предполага мащабно създаване на семейства безпилотни и пилотирани летателни апарати от ново поколение. Ако програмата бъде напълно одобрена от Конгреса, намеренията са на всеки осем години за ВВС на САЩ да се доставят от 50 до 80 изтребителя от ново поколение. От оскъдните данни за новия изтребител се знае, че той трябва да има много по-голям обхват от F-35, който да достига до 1900 мили. Усилено се говори, че прочутият руски ЗРК С-400 вече няма да бъде заплаха за него. И че ще може да поразява цели с далекобойни управляеми ракети на разстояние 100 мили.
Разрушител с хиперзвукови ракети и лазери
Военноморските сили на САЩ са отправили поглед към изграждането на нови военни кораби тип „разрушител“, които да заменят досегашните разрушители от клас „Арли Бърк“. Намерението е новите съдове да бъдат въоръжени с хиперзвукови ракети и лазери. Засега корабът се нарича DDG-X и целта е той да изпревари с една крачка китайските и руските военни кораби от този клас. Преди това се нарича DDG-Next. Първият кораб от този клас, произведен по програмата „Зумволт“, или DDG-1000, влиза в строя през 2016 г. Основното му въоръжение са крилати ракети „Томахоук“, както и 155-мм гаубици за поддържане на брегови операции на пехотата. „Томахоук“ се изстрелват от вертикални силози на борда. Съвършено новият дизайн със скосени плоскости на кораба намалява неговата видимост за радарите 50 пъти. Той притежава още зенитна артилерия, противоракетно въоръжение и въоръжение за борба с подводници, както и малка авиационна група от един вертолет и три безпилотни летателни апарата.
Новият разрушител DDG-X ще претърпи промени с оглед на изискванията на оръжията на бъдещето. Според специалистите главните усилия ще бъдат в създаването на интегрирана енергийна система и на съвсем нова бойна система. Очаква се суперкорабът да струва около 2, 5 млрд. долара.
Цифровият куотърбек
Компанията „Нортроп Груман“ ще модернизира самолетите за ранно предупреждение E-2D на ВМС на САЩ така, че самолетът да може да действа в екип както с пилотирани, така и с безпилотни летателни апарати. Самолетите работят на самолетоносачи и ги наричат „цифровият куотърбек“(този, който ръководи играта на терена в американския футбол).
Целта е да се постигне пълна оперативна съвместимост между наземните сили, безпилотните и пилотираните летателни апарати, както и пълен контрол на въздушния трафик на огромни разстояния. Самолетът ще получи радар с нови възможности и много повече електроника. Дълъг е 18 м, има размах на крилата 24 м, лети с близо 600 км в час и може да достигне височина над 11 км. Екипажът му е от петима души. Очаква се новият E-2D да влезе в строя до 2022 г.