Беларус изпълни без забавяне проекта за възстановяване на способностите на „летящите танкове“
Двигателите на Ил-76 форсират и изревават за последен път, преди самолетът да влезе в глисадата и да кацне на пистата на авиобаза Безмер вчера около 15,00 ч. Мастодонтът на каргоавиацията носи в търбуха си тялото на последната машина Су-25, която е ремонтирана и модернизирана в ремонтния завод в Барановичи в Беларус. Само за час техниците и инженерите от авиобазата сглобяват крилата и вертикалния стабилизатор на последната машина – боен самолет с борден номер 254. Действията вече са почти автоматизирани от хората от отделението „Авиационна техника и въоръжение“. Очите им светят вдъхновено, защото новите 8 самолета дават нов живот на авиобазата. Това се видя предния ден, когато ревът на самолетните двигатели огласяха пистата през целия ден. Самолетите летяха по маршрут до Граф Игнатиево, където „Миг-29“ от базата Граф Игнатиево осъществяваха прехват на Су-25, след това хвърляха бомби на полигона „Елена“ южно от Харманли. В сряда летяха 6-има пилоти, като веднъж в машината бяха като инструктор командирът на базата полковник Милен Димитров, а пилот му беше командирът на ескадрилата Радостин Люцканчев. През целия ден екип от белоруските инженери, сред които има и програмист, настройваха и софтуера на дисплеите. Трябва да минат най-малко 20 летателни часа, за да започне една машина да се държи нормално и да влезе в оптимален режим на експлоатация, казва Бойко Маринов, инженер в отделение АТВ. И в сряда един от самолетите записа грешки в техническите данни и бе вкаран в ТЕЧ-а, за да могат експертите да направят допълнителни настройки на софтуера. „Компютърът е записал ненормални данни с отрицателно претоварване и увеличена сила на тока в електрическата шина, което не е нормално и на практика е невъзможно. Така че програмистите ще трябва да видят откъде идват грешните данни и да коригират софтуера“, казват техниците. По време на стрелбата с бомби пък става ясно, че при бомбопускане при хоризонтален полет целта се удря в центъра, но при пикиране се получава късо попадение с 50 м. Това също ще трябва да бъде ревизирано с настройки в съответния електронен блок.
Докато бъдат облетени и вкарани в нормална експлоатация, самолетите и електронните системи в тях дават грешки, които се отстраняват в движение. „Важното е, че нашите техници са на изключително ниво, самолетите още преди ремонта бяха много добре запазени в хангари без пряка слънчева светлина. Никакви технически процедури не могат да компенсират практическия опит на техническия персонал, трупан в продължение на 30 години експлоатация на този самолет. За много неща по експлоатацията си имаме собствено ноу-хау, което белорусците взимат от нас“, казва майор Веселин Ряпов, зам.-командир по авиационно и техническо въоръжение на базата.
Модернизацията дава още 8 години живот и 500 часа полети на 8-те Су-25. Това сега е най-модерният самолет във ВВС, с нова боеспособност, нова навигация, нова информационна среда за пилота, която го улеснява при полет и взимането на бързи решения в боя“, казва командирът на Авиобаза Безмер полковник Милен Димитров.
Подменена е авиониката на самолета, в кабината голяма част от старото оборудване, което дава информацията за полета, е подменено, сега са инсталирани два многофункционални дисплея, на които пилотажна и навигационна информация, софтуерно е интегрирана и проверка на авиационната техника, режимите на работа с въоръжението, монтиран е индикатор на челното стъкло, на който излиза необходимата информация на пилота.
Су-25 сега ще е екипиран с нови по-ефективни ракети Р-73, с по-голям калибър НУРС С-13. След модернизацията самолетът може да бомбардира от височина 5000 м с прецизност от 15–20 м от целта. На тази височина не могат да достигнат преносимите зенитно-ракетни комплекси, а самолетът става недосегаем за малки групи на противника, които използват такива системи.
Новото оборудване, прицелната система, системите за навигация вкарват пилота в нова информационна среда, която минимизира усилията на пилота да лети по маршрута, а му дава възможности да мисли за успешното изпълнение на бойната мисия. На дисплея отляво или отдясно, по избор на пилота, се изобразява информацията от 10 прибора, като сред тях са 3 стрелкови, за колесника, за кацането от права, за претоварването.
Полетите в авиобазата в Безмер вече навлязоха в нормално русло, след като през ноември и до края на декември самолетите летяха постоянно, а през 2021 г. самолетите бяха вдигнати във въздуха на 11 януари. Това ще даде възможност на пилотите да направят близо 100–120 часа нальот. В същото време младите пилоти от базата са в авиобаза Долна Митрополия летят и трупат летателни часове на PC-9M „Пилатус“ и реактивните L-39.
В момента в базата летят 8 пилоти, но още през лятото още петима ще започнат курс за приучването към Су-25. Младите ще трябва да „навъртят“ по 200 часа във въздуха, за да имат шанс да седнат в кабината на Су-25.