Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

„Двубой” – жестока дисекция на днешното време

[post-views]
„Двубой” – жестока дисекция на днешното време

Ако искаме да видим колко „се е променил” животът в обществото ни в сравнение с онзи отпреди сто години, а и да се посмеем над страстите в него, „Двубой” на Иван Вазов в Народния театър дава размишления за това. Колкото весели, толкова и тъжни. Доколкото потвърждава колко неизтребими могат да са човешките слабости и колко смешни понякога стремежите. А времето тогава бележи уж процъфтяване на младата държава, но след нея пълзи и покварата – за признание, за постове, за пари. Възрожденският дух на Освобождението се попарва, опустошен от жаждата за власт и беззаконие у новите големци.

В сатирата е втъкана болката на патриарха на литературата ни: „Никой днес не почита законите”, „Човек – деколте в акъла”. С препратка към днешния ден режисьорът смята тази обществена картина за разбираема за съвременните окупатори на Отечеството си, каквито казва, че сме днес. Как се случи това и как го допуснахме. Спектакълът е всъщност и за постепенното изтляване на националните ни идеали. И за липса на нов национален хоризонт.

1_2 (1)

Двубоят никога не спира у нас и в света, казва Куркински. Двубой за честта, която в случая е всъщност гордост – този най-опасен за човешката душа бяс. И защо истинските ни битки се отлагат „за някой друг век”…

Първият вариант на Вазовата „глума” е писан през 1902 г. Когато предлага пиесата през последната година преди смъртта си (1921), артистите не я харесват. Днес гледаме четвъртата й постановка в Народния театър. Много атрактивност, динамика, като на кино, но и много болка има в представлението. „Прощавай, поете”, сякаш казва режисьорът, че се превърнахме в „Отсъствие на всякакво присъствие”.

Спектакълът се случва на един дъх. И въпреки „скоростта” е удоволствие да гледаш актьорския екип, който изпипва и най-малкия детайл. Младите артисти са мечта за всяка трупа, тези им роли пишат сценичната им биография. И не само на Пламен Димов и Павел Иванов като потенциалните дуелисти Тихол Чушкаров и Рачо Драгалевски. Радина Боршош показва и комедиен талант. А зад Константин Еленков, Ирина Митева, Албена Колева (г-жа Трифкович), Аня Пенчева и целия екип през целия спектакъл „виждаш” не само талантливия съвременен анализ на Куркински, дисекция на днешното време. И в сърцето на зрителя в салона „бърка” спектакълът, почти като с героя на сцената. Само в едно няма режисьорска логика – в просветителския патос, с който смесва жанровете на сатирата и поетичната нотка на „закърпените към текста” стихове на Вазов от времето на „Люлека ми замириса”. За мярката става дума.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани