Световната авиация е изправена пред най-голямата политическа криза от години, след като Беларус отклони самолет с фалшиво твърдение за бомбена заплаха, за да задържи журналист дисидент, предизвиквайки гнева на САЩ и ЕС, пише Ройтерс.
Някои европейски авиокомпании незабавно започнаха да избягват въздушното пространство на Беларус, което е ключов коридор между Западна Европа и Москва, както и част от маршрута на полетите на дълги разстояния между Западна Европа и Азия.
Сайтът за проследяване на авиотрафика Flightradar24 показва, че поне един самолет на Райънеър (Ryanair) е заобиколил Беларус, удължавайки полета си със стотици километри.
Латвийският авиопревозвач еърБалтик (airBaltic) посочи, че е решил да не използва въздушното пространство на страната, „докато ситуацията не се изясни“.
Други, включително китайски и турски авиокомпании, продължават да летят над Беларус, който събира такси в евро за преминаване през въздушното му пространство.
Агенцията за авиационна безопасност на ЕС (EASA) заяви, че е обсъдила инцидента с 31 свои членки и според източник от авиационния сектор е препоръчала над Беларус да се лети с повишено внимание.
Според експерти от авиосектора десетилетната система на сътрудничество сега е подложена на жизненоважно изпитание на фона на напрежението между Изтока и Запада.
Международната организация за гражданска авиация (ICAO – ИКАО) изрази обезпокоеност от случилото се и подчерта, че инцидентът може да e нарушил Чикагската конвенция – основно споразумение в авиацията, част от международния ред, създаден след Втората световна война.
Експерти обаче предупреждават, че ще бъде невъзможно да се изпълнят призивите на някои западни политици за затваряне на въздушното пространство над Беларус.
Според правилата на международната авиация нито ИКАО, нито някоя страна могат да затворят въздушното пространство на друга държава. Някои страни като САЩ имат възможност да укажат на авиокомпаниите си къде да не летят.
Авиокомпании от цял свят призоваха за разследване на инцидента, с подкрепата на ЕС.
Засега не се знае как може да бъде организирано подобно разследване.
Макар да е силно регулирана на национално равнище и да има подкрепата на хармонизирани на глобално ниво правила, в авиацията няма „световен полицай“ за избягване на честите спорове за суверенитета, припомня Ройтерс.
ИКАО няма регулаторни правомощия, макар да е в центъра на системата от стандарти за безопасност и сигурност, и рядко се намесва пряко за проверки на въпроси като сигурността по летищата.
Чикагската конвенция от 1944 г. гласи, че всяка страна има суверенитет над въздушното си пространство и забранява всяка употреба на гражданската авиация, която би могла да застраши безопасността.
Правото на прелитане за други страни се съдържа в допълнителен договор – споразумение за транзита на международни въздушни услуги, от което Беларус не е част. Отделен договор от 1971 година, по който Беларус е страна, забранява завземането на въздухоплавателни съдове или умишленото предаване на фалшива информация по начин, застрашаващ авиационната безопасност.
Източник: bta.bg/