Сензорите, монтирани на борда на безпилотните подводни плавателни средства, заплашват да обезсмислят глобалното развитие на стелт технологиите под вода. Въздушното пространство над световните океани се превръща в среда, наситена от рояци безпилотни летателни апарати, с очи и уши навсякъде, които лишават управляемите подводни гиганти, макар и някои от тях по-тихи, от възможността да се скрият, където и да е. Този проблем вече е критично важен и започва видимо да променя облика на съвременната подводна война. Огромните и колосално скъпи подводници, управлявани от високо подготвени екипажи, днес на практика са изправени пред заплахата да се борят против разрастващия се масив от евтини роботи – сензори и ловци на подводни машини, за да оцелеят в океана. Новите предизвикателства представляват малки ръчни дронове, които работят на рояци, малки самолети, които излитат от самолети, сонари, монтирани върху роботи планери, които тихо претърсват океана. Според експертите създаването на безпилотни апарати по въздух и море на практика е надпревара във въоръжаването между скъпите, но уязвими големи подводници и ордите от евтини датчици и въоръжени малки платформи. Това се случва паралелно с усъвършенстването на стелт технологиите в авиацията и развитието на сензорите за откриването им във въздуха.
Има два вида безпилотни подводни средства. Първият вид са подводните дронове, които се управляват дистанционно от оператор, а вторият вид са автономните, които могат да изпълняват задачи самостоятелно, без намесата на човек.
Световният пазар на безпилотни подводни средства се разраства. Този растеж се обяснява с нарастването на търсенето в отбранителния и енергийния сектор, с увеличаването на инвестициите за научно изследователска и развойна дейност, със значението, което се отдава на развитието на новите продукти, на напредъка в технологиите и повишаването на оперативната ефективност при извършването на сложни операции под вода в сферата на отбраната, енергийната сигурност и заплахите от тероризъм.
Северна Америка е доминираща в безпилотните подводни средства, но динамика се наблюдава и в Азиатско-Тихоокеанския регион, Латинска Америка и Африка. Като водещи страни в тази индустрия се очертават САЩ, Китай, Индия, Нова Зеландия, Япония и Норвегия. Международните експерти и анализатори навсякъде категорично отбелязват, че развитието на новата индустрия за подводни роботи стимулира и развитието на постиженията в областта на изкуствения интелект, който е бъдещето.
В последните години „Боинг“ създаде безпилотно подводно средство с наименованието „Боинг Еко Войяджър“. Това е свръхтехнологична, безпилотна, автономна подводница. Дълга е 15, 5 м, спуска се до дълбочина 3352 м, тежи 50 т и има обхват 12 000 км. Развива скорост до 15 км/ч. Подходяща е за отбранителни и научни цели.
„Дженерал Дайнамикс“ също построи многоцелеви подводен дрон Bluefin-21 от модулен тип. Той може да се оборудва с различни сензори и компоненти в зависимост от целта на мисията. Bluefin-21 се използва за обезвреждане на мини, дълбоководни проучвания, участие в мисии по търсене и спасяване, откриване на невзривени боеприпаси по морското дъно, за морска археология. Има дължина 4, 93 м, диаметър 533 мм, тежи 750 кг и достига до дълбочина на потапяне 4500 м. Захранва се от 9 литиево-полимерни батерии, достига максимална скорост 8, 3 км в/ч. Издържа до 25 ч под вода. Забележителното в подводния робот на японската корпорация „Кавазаки“ е полимерната батерия, която е 90 процента по-евтина от литиево-йонната и два пъти по-издръжлива както при експлоатация, така и при потапяне на големи дълбочини. Издържа на дълбочини над 3000 м. Подводният робот „Кавазаки“ излиза на пазара през 2022 г. Ще служи за отбранителни и научни цели.
Многоцелевият руски катер „Раптор“
Многоцелевият високоскоростен руски катер „Раптор“ е предназначен за превоз на групи морски пехотинци, брегова охрана и прихващане и задържане на малки цели. Това е тактически плавателен съд от ново поколение. До 2027 г. руският военноморски флот трябва да получи над 180 такива плавателни съда. Екипажът на катера е от двама души. Той може да качи на борда си до 20 човека. Друга важна област на използването му е бреговата охрана в крайбрежни води и прилежащата инфраструктура. Катерът плава и в реки и може да осигурява безопасността на военноморски съдове, подходящ е и за извършване на десанти.
Дължината му е 16, 9 м, ширината – 4, 1 м, с водоизместимост 23 т. Двигателят му е с мощност 2000 к. с., което му позволява скорост над 90 км в/ч, обхват над 1000 км. Въоръжен е с оръдие калибър 14, 5 мм с дистанционно управление. Поразява цели на 2000 м разстояние. Освен това притежава и две картечници калибър 7, 62 мм. Катерът „Раптор“ може да действа и като самостоятелна бойна единица през деня и нощта.
Лазерно управляемата ракета AGM-114R
Компанията „Локхийд Мартин“ създаде лазерно управляемата ракета Hellfire II AGM-114R, поразяваща много видове цели, която се изстрелва от самолети, хеликоптери, кораби, наземни бронирани машини и безпилотни летателни системи. Тази интелигентна ракета търси целите самостоятелно или с помощта на лазерната система във всички посоки. AGM-114R може да стартира от по-големи надморски височини, отколкото предишните варианти поради подобрените възможности за насочване и навигация. С многоцелевата си бойна глава ракетата може да унищожава твърди, меки и затворени цели и спада към високоточните оръжия.
AGM-114R има дължина 1, 63 м и диаметър 17, 8 см. Работи с твърдо гориво, тежи около 45 кг и достига скорост Max 1, 3. Бойната глава има 9 кг заряд, обхватът й е 8000 м.