Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

ВОЕННИЯТ ТЕАТЪР НА 70 Началото е поставено от фронтоваци в една стая на ЦДНА

[post-views]
ВОЕННИЯТ ТЕАТЪР НА 70 Началото е поставено от фронтоваци в една стая на ЦДНА

Трясъкът на три картечници на сцената кара хората по „Аксаков” да затварят прозорците си.

Запитваме ли се защо и днес всички фамилиарно наричаме Театър „Българска армия” с името „Военния”… Едва ли, защото за повече от 70 г. той е все на един и същ адрес на улица „Раковски” 98 на мястото на кино-театър „Роял” и кафе-сладкарницата до войната. За 50-годишнината му един от най-големите режисьори в историята на трупата и на театъра ни, Леон Даниел, напомня: веднъж вече го закриваха Военния театър, когато в средата на 60-те за няколко години крета под името „Народна сцена”. Казва го като израз на болка и недоумение в навечерието на на отлъчването на ТБА от Министерството на отбраната и приемането му под шапката на културното ведомство преди 20 г.

Но и днес, като по утъпкана пътека, зрителите му го мислят и го наричат Военния. И го свързват с Българската армия. Така решава и трупата: в името му да си остане името на армията ни.

Истината е, че като институция с постоянно най-високо доверие в обществото, както и сега

Българската армия простира крило над военната трупа

По престиж и обич на почитателите си този театър се мери само с военната музика и военните оркестри. Така го усещат и зрителите, така го приемат и артистите. И не е случайно, че най-старите и желаните театрални награди „Аскеер”, които трупата поддържа вече 30 г., продължават да са под патронажа на министъра на отбраната. А пред театъра и червения килим в този ден в навечерието на 24 май да свирят и „събират” децата и родителите им музиканти от Гвардейския оркестър.

Престижно е коренът на създаването и идеята Българската армия да си има „свой” театър да е с по-дълга история дори от самия театър. Защото тя се заражда естествено по пътищата на Втората световна война, когато артисти, писатели, художници и журналисти тръгват с българската войска, за да подкрепят бойците и командирите й. А те са ги очаквали и посрещали като знак за подкрепа от Родината

в боевете на фронта – от Драва до Балатон

Създаден скоро след войната от участниците в няколко фронтови трупи и агитки, на основата на малка естрадна трупа от бивши фронтоваци и с невероятната енергия на първостроителите си от Българската народна армия в лицето на началника, а всъщност и на създателя на Централния дом на народната армия (ЦДНА), сега – Централен военен клуб, полковник Иван Мирски, днешният Театър „Българска армия” е наследник на първите 15 щатни бройки за артисти и 2 за режисьори. За следващата година те са вече 30… докато един ден на сезона 1950–1951 г. на фасадата на ЦДНА, както си спомня един от създателите на театъра Емил Манов, цъфнали афиши с надпис „Театър на народната войска”. (През годините имената се менят: „Театър на народната армия”, „Театър на българската армия”). Треснал гръм, дошъл от кабинета на министъра на отбраната Георги Дамянов и даже откъм този на премиера, но с него се и разминава:

Виждам, че сте решили да ни изядете два танка

ама нейсе…

Оттогава е традиция начело на театъра да стои полковник. И първите премиери се представят в голямата концертна зала на ЦДНА, по това време обкована с шперплат по желание на Военния ансамбъл за по-добра акустика… След всяка премиера трупата се натоварва на автобус и тръгва по гарнизони и гранични застави да играе – върху платформа на камион, в трапезарии, по поляни, плацове или върху скована от войниците естрада: навсякъде, където има войска.

Истински военнополеви театър

И войнишката униформа, с която пътуват, е завещана от времето на войната. Разликата с фронтовите трупи е, че над главите им не свистят снаряди. Това са години, в които публиката на артистите е основно войнишка и ги изпраща с викове „Ура!” и хвърляне на шапки.

Сред големите имена, поставяли в театъра, е и Николай О. Масалитинов. Но за първата премиера, последвана от спектакли на героична тема, запазен знак на театъра, си спомня режисьорът Гриша Островски: „Канонадата беше неописуема, трите картечници на сцената така се тресяха, че по улица „Аксаков” хората затваряха прозорците си, преди да са се изпочупили. Сцената потъваше в дим и пушеците лютяха в очите на зрителите”. Салонът е пълен с офицери и техните жени, с генерали в официалните си парадни униформи. Пиесата е „Песен за черноморците” на Борис Лавреньов. И години по-късно режисьорът си спомня как адмиралът на флотата отсякъл: Нищо не ти струва постановката, нищо не си направил! Моряците ти на сцената не знаят, че по устав токите на коланите се закопчават не както в другите видове войски, а обратно…

Минават годините,

съзвездия от актьори играят на сцената

на театъра. Той отдавна има своите цивилни зрители, макар да се помни ентусиазмът от представленията за войниците от Н-ското поделение. Много време по-късно Стефан Данаилов, самият той син на военен, споделя, че в театъра с най-силната мъжка трупа е усетил магията на театралното изкуство: Военният театър остава моята първа любов, при това щастлива!

Много имена и сърца са вградени в гордото име на Военния театър, казва последният му директор до промените полк. Стефан Тамахкяров, свързал се за 20 г. с тази трупа. Но за ярките имена, играли на легендарната сцена на театъра, сред които е било винаги чест да си част, ще разкажем в края на юбилейния сезон. За финал споделяме стихотворение на отишлия си през май на 80 г. и играл докрая, 50 сезона в този театър, актьор Иван Налбантов.

Репетиция

На Асен Шопов

Слънца-прожектори кръжат.

Виси луна-каширана.

Редуват се Живот и Смърт –

добре отрепетирани.

Умри отново! – иде глас

от репродуктора в тъмното.

Убийците да са анфас!

Убитите – прегърнати!

Ръми познат мотив от Бах…

И в тъй трагичния финал

едва задържа своя смях

техническият персонал.(Из книгата „Антракт”)

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани