Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.
Добра дума за командира на „Цибър“  и неговия  екипаж

Автор: Атанас ПАНАЙОТОВ
Трагедията с катастрофиралия изтребител МиГ-29 постави на сериозно изпитание част от българските военни моряци. След осъществената операция по търсене и спасяване на море в акваторията пред нос Шабла остана „главното действащо лице“ – екипажът на минния ловец „Цибър“ с командир капитан ІІІ ранг Мирослав Добрев. Със съдействието на екипа специалисти със специфично оборудване от частната фирма „Хидроремонт ИГ“, именно този екипаж откри и достави на брега „черната кутия“ на катастрофиралия самолет.

Лошата новина пристига на борда на „Цибър“ по време на учение в един от полигоните за бойна подготовка. Екипажът изпълнява задача по контрол на корабоплаването. Получават заповед незабавно да се отправят с максимална скорост към района на катастрофата. Първи там пристигат „Бодри“ – патрулната корвета е с по-висока скорост, и вертолет „Пантер“ от Военноморската авиобаза „Чайка“. Получените първи резултати от обследването определят район с координати, в който започват работа със сонар моряците от „Цибър“. Скоро към тях се присъединяват специалисти от „Хидроремонт ИГ“ и от Института по океанология към БАН, които действат на борда на частния кораб „Номад“. Ръководството на операцията поема командирът на дивизиона противоминни кораби капитан ІІ ранг Лъчезар Иванов, а „Цибър“ остава сам в акваторията.

Шест денонощия на море без почивка пред екраните на апаратурата! Редуват се оператор след оператор, при възможност част от тях поемат визуалното наблюдение на мостика, за да дадат възможност на очите си да починат. „Никой не се оплака! Всички осъзнавахме отговорността и тежестта на поставената задача. Всички знаехме, че във ВМС, поне засега, няма друг кораб с такова технологично оборудване, освен „Цибър“. И излязохме с чест от изпитанието“ – коментира командирът на минния ловец.
Да, корабът наистина разполага с всичко необходимо за изпълнение на специфичните му противоминни задачи: сателитни комуникации, съвременна радиолокационна навигационна система, система за динамично позициониране и автопилот, сонар, подводни управляеми апарати. И тази сложна технологична система е в ръцете на много добри професионалисти. Те доказаха своите способности в две последователни успешни участия в Постоянната противоминна група кораби на НАТО, като преди това бяха и сертифицирани по стандартите на Алианса. Това им дава самочувствието, че могат да се справят с възникнали проблеми в различни нестандартни ситуации на море.

И още едно основание за самочувствие имат момчетата от „Цибър“ и техният командир: част от доскорошния екипаж на първия ни минен ловец се вля в новосформираните екипажи на наскоро придобитите други два минни ловеца: „Струма“ и „Места“. А от новоназначените специалисти на тези два кораба често плават на „Цибър“ за трупане на опит. „В нашия дивизион не се делим на „наши“ и „ваши“. Ние сме един екип и всеки трябва да бъде готов да помогне при необходимост на другите“ – категоричен е капитан ІІІ ранг Добрев.

Капитан ІІІ ранг Мирослав Добрев е потомствен офицер. Завършва ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“ преди 10 години. Първата му длъжност е помощник-началник на отделение по оперативната съвместимост и интеграция с НАТО във Военноморска база Варна. Това разширява кръгозора му в област, в която тепърва ще прохожда и като командир. Желанието му за корабна служба е удовлетворено и в продължение на две години и половина командва рейдовия миночистач „Капитан І ранг Димитър Паскалев“. След това е последователно командир на секторите „Въоръжение“ и „Оперативен“ на „Цибър“, а по-късно става и помощник-командир на кораба. След завършването на Военноморския боен колеж на САЩ е назначен за командир на първия ни минен ловец.
Управителят на „Хидроремонт ИГ“ ЕООД

О.з. капитан ІІІ ранг Иван Генов Иванов служи като офицер водолаз в Аварийно-спасителния отряд (АСО) на Дивизиона кораби със спомагателно назначение на Военноморска база Варна до 1990 г., когато се уволнява, навършвайки годините за пенсия. Служи в дивизиона от 1974 до 1990 г. Постъпва като офицер в Школата за водолази и изпълнява задълженията на командир на водолазен разчет, по-късно е офицер водолаз и накрая старши офицер водолаз. Във военната си кариера има участия в редица аварийно-спасителни операции. Той е сред пионерите на подводното рязане и заваряване на метали у нас. Създадената от него фирма „Хидроремонт ИГ“ ЕООД извършва подводни дейности на цялата територия на страната – по черноморското крайбрежие, по р. Дунав и по различни язовири и каскади. Никога не прекъсва отношенията си с военните моряци и винаги е готов да подпомогне тяхната дейност според възможностите си. Пред представител на БА сподели, че съвместната работа по издирването на „черната кутия“ на МиГ-29 му е подсказала нови идеи за това, как може да подпомогне работата на своите колеги от ВМС.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани