Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Свръхзвуковият дрон „Валкирия“ съпровожда изтребители

[post-views]
Свръхзвуковият дрон „Валкирия“ съпровожда изтребители

През последните години под зорките погледи на анализатори и експерти се материализира тенденцията за широко навлизане на безпилотните летателни апарати в бойната авиация. Увеличават се размерите, скоростта, възможностите и способностите на въздушните дронове. В детската си възраст те се използват главно за наблюдение, разузнаване, заснемане на обекти и още някои пасивни функции. В последно време обаче безпилотните летателни апарати започват да поемат много отговорни задачи в бойния строй на военновъздушните сили.

Американската високотехнологична компания Kratos Defense & Security Solutions проектира и произведе експерименталния боен безпилотен летателен апарат за Военновъздушните сили на САЩ – XQ-58 Valkyrie. Първият успешен тестов полет на „Валкирия“ е проведен от „Кратос“ на 5 март 2019 г. на полигона Юма в щата Аризона. „Валкирия“ е свръхзвуков дрон и е разработен в рамките на програмата на ВВС на САЩ за създаването на икономични високотехнологични продукти, притежаващи бойни способности. Програмата се изпълнява от Научноизследователския институт на ВВС на САЩ и е известна като Low Cost Attritable Strike Demonstrator — LCASD – Демонстратор на бойни възможности на ниска цена.

Целта е да се създадат безпилотни летателни апарати LCAAT, които да съпровождат изтребителите Ф-22 и Ф-35 по време на бойни задачи. Те трябва да имат на борда си както средства за наблюдение, така и въоръжение. „Валкирия“ има дължина 8,8 м, размах на крилата 6,7 м и достига максимална скорост от 1050 км/ч. Таванът на полета й е 13 715 м, а радиусът на действие 3941 м. Въоръжена е с бомби GBU-39, известни като умни бомби с малък диаметър. Може да носи и по-мощни бомби, които първоначално са били чисто гравитационни и са наричани „тъпи бомби“, но впоследствие на тях е монтиран насочващ комплект JDAM (Боеприпаси за съвместна директна атака), който ги превръща в GBU – управляеми бомби. В наименованието на насочващата система JDAM има думата „съвместно“, защото е разработена от Военноморските и Военновъздушните сили на САЩ. Бомбите, оборудвани с JDAM, притежават инерциална система за насочване, съчетана с приемник за GPS сигнал. Тези бомби имат обхват до 28 км и тежат от 227 до 907 кг. Навигационната система JDAM се монтира в опашката на бомбата и влияе върху стабилизаторите й.

„Валкирия“ е стелт безпилотен самолет, който може да бъде част от ято дронове или да действа със или без контрол от пилотиран изтребител. На 26 март 2021 г. XQ-58A извършва шестия си тестови полет. По време на този полет „Валкирия“ отваря оръжейното си отделение и от него излита малък безпилотен самолет, наречен Altius-600. Предназначението на „Алтиус“ е да събира и предоставя разузнавателни сведения в реално време. Този дрон спада към т. нар. малки безпилотни летателни системи и тежи 12,25 кг. Произведен е от американската космическа компания Area-I, специализирана в разработването на безпилотни самолети.

„Алтиус“ може да се интегрира и изстрелва от военни самолети като P-3 Orion, AC-130J и вертолет UH-60, наземни транспортни средства и платформи, базирани на море. „Алтиус“ е тестван, като се изстрелва най-напред от MQ-1C „Сив орел“ – безпилотен самолет на ВВС на САЩ. Малкият дрон има дължина 1 м, носи полезен товар от 3,17 кг на носа. Има обхват 440 км и може да изпълнява мисии с продължителност до 4 ч. Управлява се от оператор или от програма, предварително заложена от наземна станция. Безпилотният самолет притежава елегантен корпус и обърната V-образна опашка. Може да се изстрелва и от пневматична система от земята, като крилете се разтварят след излитането от тръбата на системата.

Новите фрегати от клас „Вдъхновение“

Правителството на Обединеното кралство ще строи нови фрегати от клас „Вдъхновение“, Тип 31. Те ще имат дължина до 140 м и екипаж до 105 души. Новите 5 фрегати ще се строят във военната корабостроителница „Росит“ в Шотландия. Те са част от новата национална стратегия на Обединеното кралство за обновяване на флота до 2030 г. Първите листове стомана за новите кораби ще бъдат изрязани през втората половина на тази година. Дизайнът е модулен. Хидравличните системи ще бъдат заменени с електрически, ще има палуба за хеликоптер. Архитектурата на фрегатите е отворена и това ще позволи обновяване на въоръжението и сензорите в бъдеще с по-модерни. Модерни радари и сателитни комуникации, обмяна на гласова и електронна информация при всякакви условия на море. Фрегатите притежават и сложни многоцелеви оръдейни системи, както и система за противовъздушна отбрана от следващо поколение Sea Ceptor за отразяване на всички видове въздушни заплахи.

Фрегатата Тип 31 се задвижва от четири дизелови двигателя с мощност 6000 к. с., притежава и четири генератора за производство на електричество.

Ледоразбивач чупи лед с дебелина 2,5 м

През май 2021 г. канадската компания Vard Marine Inc. и финландската ILS Ship Design & Engineering обявиха споразумение за съвместна работа за разработване на дизайнерски решения за световния пазар на ледоразбивачи, за да се справят с предизвикателствата на големите ледове в корабоплаването в световен мащаб. Двете компании са световни лидери в тази високоспециализирана област с богато портфолио от дизайнерски решения и впечатляваща клиентела по целия свят. В последните години двете компании решават проблеми на клиенти от 14 държави в публичния и частния сектор.

С новото споразумение те обединяват силните си страни и благодарение на доброто си разположение ще предлагат най-модерните ледоразбивачи от Северна Америка до Чили, ЮАР и Нова Зеландия. Революционното в дизайна на новия тип ледоразбивач е модулността. Това означава, че новите елементи, които правят ледоразбивача по-ефективен от досегашните, ще могат да се монтират и на по-старите кораби след необходимия ремонт. Новият ледоразбивач на канадците и финландците ще чупи лед с дебелина до 2,5 м, ще може да преплава до 26 200 морски мили и да издържа в морето до 270 дни. В открито море скоростта му е 37 км/ч, а нормално скоростта му е 22 км/ч. Ледоразбивачите на бреговата охрана са незаменими помощници на крайбрежното корабоплаване и фериботите в северните зони с непроходими за обикновените плавателни съдове ледове.

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Михаил Григоров

Най-ново

Единична публикация

Избрани