Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Три версии за инцидента с МиГ-29

[post-views]
Три версии за инцидента с МиГ-29

Най-вероятната е загуба на пространствена ориентация от пилота

Приключи разследването на Служба „Военна полиция“ по фактите и обстоятелствата около катастрофата с изтребителя МиГ-29 на 9 юни т.г., съобщи Пресцентърът на МО. В нощта на тази дата самолетът изчезва от радара след стрелба по светеща мишена над Черно море.

Отделът за разследване на авиационни произшествия е оформил в доклад три основни версии. Първата е отказ на авиационна техника в полет. Втората е разрушаване на изтребителя или поразяване на пилота от осколки вследствие на разрива на ракетата. Третата е среща на самолета с водната повърхност  като резултат от загуба на пространствена ориентация от  екипажа.След пуска на ракетата пилотът е предприел стандартен маньовър за излизане от атака. Според Комисията обаче най-вероятно пилотът не е проконтролирал положението на самолета спрямо хоризонта преди маньовъра поради зрителната илюзия, че целта се намира над него, а в действителност е бил в сравнително плоско пикиране. Запасът от височина след пуска на ракетата е дал допълнителна увереност на пилота, че ще излезе безпроблемно от атаката.

Комисията счита, че до последния момент пилотът не е възстановил правилната ориентация в пространството и затова не е предприел действия за излизане от аварийната ситуация. Основание за това заключение е фактът, че до последния момент преди прекъсване на радиовръзката и изчезването на отметката от радара пилотът със спокоен глас продължава стандартния доклад за „изключване на главния включвател на системите за управление на въоръжението и за нормалната работа на двигателите“.

Такива случаи са описани в авиационно-психологическите изследвания като оптическа илюзия, наречена „очарование“, се казва в доклада. Тя възниква, когато пилотът концентрира цялото си внимание само върху един обект или прибор. Това е особено характерно при атаката, когато вниманието се фокусира само върху целта. Стремежът за поразяване на целта е толкова силен, че другите параметри на полета губят своята значимост в съзнанието на пилота.

Комисията изтъква и факта, че при новолуние липсва естествен хоризонт между небето и морето, видимостта извън кабината е нулева – на практика пилотът наблюдава единствено светещото петно на мишената и при липса на визуални ориентири полетът се извършва само по прибори.

Министърът на отбраната има готовност да предостави изготвения от Служба „Военна полиция“ доклад на прокуратурата. До 3–4 седмици предстои да бъде снет и записът от т.нар. „черна кутия“ в специализирана лаборатория на производителя в Руската федерация, се казва още в съобщението на Пресцентъра на МО.

Най-ново

Единична публикация

Избрани