Най-бързият самолет в света, известен под наименованието Северна Америка Х-15, е произведен в САЩ и достига скорост, недостъпна дори за човешкото въображение от Мах 6,7, което означава 8 273 км в час. За сравнение ще припомним, че свръхзвуковите скорости започват приблизително от 1300 км в час.
Самолетът Х-15 е създаден за експериментални цели, за да се изследват механизмите на хиперзвуковите скорости. Таванът на полетите на този самолет с ракетен дизайн е до 107 км, което на практика е на суборбитално ниво, на границата между земната атмосфера и открития космос.
През 1959 г. един стратегически бомбардировач Б-52 на американските ВВС издига прикачения към него експериментален пилотиран самолет ракета Х-15 за изпълнение на първия му полет. Той е разработен от известната в авиокосмическата индустрия американска компания „Норт Американ Авиейшън“, която днес е част от гиганта „Боинг“.
В рамките на съвместната изследователска програма Х-15, която НАСА провежда с Военновъздушните сили, Военноморския флот и „Норт Американ Авиейшън“ самолетът лети почти 10 години и изпълнява общо 199 полета. Информацията, получена от успешното изпълнение на тази програма, допринася много за развитието на космическите програми „Меркурий“, „Джемини“, „Аполо“, както и за „Космическата совалка“. Програмата се осъществява от общо 12 пилоти, като 5 са от НАСА, пет от Военновъздушните сили, един от Военноморските сили и един от „Норт Американ Авиейшън“. Един от пилотите на НАСА, летял седем пъти на Х-15, е бъдещият астронавт Нийл Армстронг, който по-късно става първият земен жител, стъпил на Луната.
Поради големия разход на гориво от ракетния двигател Х-15 се издига на височина 13 500 км над земята от самолет Б-52, след което се откачва и продължава полета си към близкия космос с първоначална скорост 805 км в час.
Самолетът има дължина 15 м, размах на крилата 6,6 м, и два вертикални стабилизатора на опашката с обща височина 3,9 м. Основната цел на програмата Х-15 е да се създаде и изпита космически кораб за многократно използване. По тази причина уникалният ракетоплан Х-15 излита и каца на специална писта в близост до една от най-големите военновъздушни бази в САЩ „Едуардс“. В базата се намира Изпитателният център на ВВС на САЩ, Изследователският център за полети „Армстронг“ на НАСА и Училището за летци изпитатели на ВВС. В плътната земна атмосфера самолетът използва конвенционалните начини за управление на полета, но в разредената среда на космическото пространство си служи с малки ракетни двигатели. На Х-15 за първи път е изпитана нова адаптивна система за контрол на полета MH-96, която на практика е усъвършенстваният автопилот на изтребителя F-94C. Външната обвивка на Х-15 е от хром-никелова сплав, за да предпазва корпуса от високата температура, достигаща до 1 200 градуса по Целзий при навлизането му в плътната земна атмосфера. Самолетът има и два допълнителни външни резервоара за течното гориво. Експерименталните полети на Х-15 предоставят на конструкторите и изследователите огромна информация за аеродинамичните показатели при хиперзвуковите скорости, поведението на самолета при излизането и навлизането в плътните слоеве на атмосферата, стабилността на полета при хиперзвуковите скорости, данни за физическото състояние на пилотите и много други. В резултат на данните, получени от експерименталните полети са написани 765 изследователски доклада. Цялата тази огромна информация по-късно се превръща в основа на големите космически проекти на НАСА и в създаването на първите хиперзвукови ракети.
Новата система за електронно разузнаване „Пегас“
Германският високотехнологичен лидер „Хенсолд“ получи договор за милиарди долари за производството на нова система за разузнаване „Пегас“, предназначена за Бундесвера (Обединените въоръжени сили на Германия). Компанията е главен изпълнител на договора и разработва от край до край разузнавателната технология. Новата система трябва да укрепи бойните способности на армията. Тя побира в себе си ключови германски електронни технологии в сферата на сигурността и отбраната. „Пегас“ ще бъде ядрото на суверенна разузнавателна мрежа и основа за бъдещо развитие на способностите в областта на отбраната и електронната борба. Договорът на „Хенсолд“ включва разработване, производство и монтиране на системата. В проекта ще участват близо 30 германски компании, включително и средни предприятия, които ще бъдат доставчици и партньори. „Пегас“ ще бъде интегрирана на самолетите Bombardier Global 6000. За доставката на трите договорени самолета ще отговаря германската компания „Луфтханза“. Тя ще извърши и допълнителната преработка на самолета като преобразуване на вътрешните пространства и полагане на инсталацията на системата. Главният изпълнителен директор на „Хенсолд“ Томас Мюлер заяви, че системата „Пегас“ е от голямо значение за индустриалната политика на Германия. В същото време тя ще предостави на Бундесвера неограничен достъп до всички налични модерни и ефективни технологии.
Ракетният комплекс „Тигър“
Турската отбранителна компания Roketsan разработи и произведе за турските въоръжени сили ракетната система TRG-300 „Тигър“. Теглото на ракетния комплекс е 23 тона, дължината му е 9,2 м, височината 3,1 м, екипажът е от трима души. Носи четири ракети, калибър 300 мм, които могат да се повдигат до наклон от 60 градуса и да се въртят на 360 градуса. Бойният обхват на системата е 120 км. TRG-300 „Тигър“ е създадена главно за да осъществява огнева поддръжка на сухопътните войски. Комплексът има и вторично въоръжение – картечница калибър 12,7 Браунинг. Мобилната платформа има работен обхват 950 км и развива скорост до 75 км в час. Платформата е на базата на товарен автомобил 6х6 „Ман“. Ракетите се управляват от GPS.
В системата ракетите са разделени на два блока. В блок 1 ракетата тежи 585 кг, бойната ѝ глава – 105 кг и обхват от 30 до 120 км. В блок 2 ракетата е с тегло 670 кг, бойната ѝ глава – 190 кг и обхват от 20 до 90 км. Всяка ракета може да достигне височина 30 000 м със скорост Мах 4,2. В бойните глави има по 26 000 стоманени топчета. Системата може да изстрелва по 4 ракети калибър 300 мм или 40 ракети калибър 122 мм. Освен в Турция ракетната система TRG-300 „Тигър“ е на въоръжение и в армиите на Бангладеш, Азербайджан и Обединените арабски емирства. Системата може да работи ден и нощ, при всякакви метеорологични условия.