Най-бързият самолет в света, известен под наименованието Северна Америка Х-15, е произведен в САЩ и достига скорост, недостъпна дори за човешкото въображение от Мах 6,7, което означава 8 273 км в час. За сравнение ще припомним, че свръхзвуковите скорости започват приблизително от 1300 км в час.
![- armymedia.bg](https://armymedia.bg/wp-content/uploads/2024/02/111-2-scaled-1.jpeg)
Самолетът Х-15 е създаден за експериментални цели, за да се изследват механизмите на хиперзвуковите скорости. Таванът на полетите на този самолет с ракетен дизайн е до 107 км, което на практика е на суборбитално ниво, на границата между земната атмосфера и открития космос.
![- armymedia.bg](https://armymedia.bg/wp-content/uploads/2021/07/111-1-1-3-scaled.jpg)
През 1959 г. един стратегически бомбардировач Б-52 на американските ВВС издига прикачения към него експериментален пилотиран самолет ракета Х-15 за изпълнение на първия му полет. Той е разработен от известната в авиокосмическата индустрия американска компания „Норт Американ Авиейшън“, която днес е част от гиганта „Боинг“.
![- armymedia.bg](https://armymedia.bg/wp-content/uploads/2024/02/111-3-2-2.jpg)
В рамките на съвместната изследователска програма Х-15, която НАСА провежда с Военновъздушните сили, Военноморския флот и „Норт Американ Авиейшън“ самолетът лети почти 10 години и изпълнява общо 199 полета. Информацията, получена от успешното изпълнение на тази програма, допринася много за развитието на космическите програми „Меркурий“, „Джемини“, „Аполо“, както и за „Космическата совалка“. Програмата се осъществява от общо 12 пилоти, като 5 са от НАСА, пет от Военновъздушните сили, един от Военноморските сили и един от „Норт Американ Авиейшън“. Един от пилотите на НАСА, летял седем пъти на Х-15, е бъдещият астронавт Нийл Армстронг, който по-късно става първият земен жител, стъпил на Луната.
Поради големия разход на гориво от ракетния двигател Х-15 се издига на височина 13 500 км над земята от самолет Б-52, след което се откачва и продължава полета си към близкия космос с първоначална скорост 805 км в час.
Самолетът има дължина 15 м, размах на крилата 6,6 м, и два вертикални стабилизатора на опашката с обща височина 3,9 м. Основната цел на програмата Х-15 е да се създаде и изпита космически кораб за многократно използване. По тази причина уникалният ракетоплан Х-15 излита и каца на специална писта в близост до една от най-големите военновъздушни бази в САЩ „Едуардс“. В базата се намира Изпитателният център на ВВС на САЩ, Изследователският център за полети „Армстронг“ на НАСА и Училището за летци изпитатели на ВВС. В плътната земна атмосфера самолетът използва конвенционалните начини за управление на полета, но в разредената среда на космическото пространство си служи с малки ракетни двигатели. На Х-15 за първи път е изпитана нова адаптивна система за контрол на полета MH-96, която на практика е усъвършенстваният автопилот на изтребителя F-94C. Външната обвивка на Х-15 е от хром-никелова сплав, за да предпазва корпуса от високата температура, достигаща до 1 200 градуса по Целзий при навлизането му в плътната земна атмосфера. Самолетът има и два допълнителни външни резервоара за течното гориво. Експерименталните полети на Х-15 предоставят на конструкторите и изследователите огромна информация за аеродинамичните показатели при хиперзвуковите скорости, поведението на самолета при излизането и навлизането в плътните слоеве на атмосферата, стабилността на полета при хиперзвуковите скорости, данни за физическото състояние на пилотите и много други. В резултат на данните, получени от експерименталните полети са написани 765 изследователски доклада. Цялата тази огромна информация по-късно се превръща в основа на големите космически проекти на НАСА и в създаването на първите хиперзвукови ракети.
Новата система за електронно разузнаване „Пегас“
![- armymedia.bg](https://armymedia.bg/wp-content/uploads/2024/02/333-1-1-23.jpg)
Германският високотехнологичен лидер „Хенсолд“ получи договор за милиарди долари за производството на нова система за разузнаване „Пегас“, предназначена за Бундесвера (Обединените въоръжени сили на Германия). Компанията е главен изпълнител на договора и разработва от край до край разузнавателната технология. Новата система трябва да укрепи бойните способности на армията. Тя побира в себе си ключови германски електронни технологии в сферата на сигурността и отбраната. „Пегас“ ще бъде ядрото на суверенна разузнавателна мрежа и основа за бъдещо развитие на способностите в областта на отбраната и електронната борба. Договорът на „Хенсолд“ включва разработване, производство и монтиране на системата. В проекта ще участват близо 30 германски компании, включително и средни предприятия, които ще бъдат доставчици и партньори. „Пегас“ ще бъде интегрирана на самолетите Bombardier Global 6000. За доставката на трите договорени самолета ще отговаря германската компания „Луфтханза“. Тя ще извърши и допълнителната преработка на самолета като преобразуване на вътрешните пространства и полагане на инсталацията на системата. Главният изпълнителен директор на „Хенсолд“ Томас Мюлер заяви, че системата „Пегас“ е от голямо значение за индустриалната политика на Германия. В същото време тя ще предостави на Бундесвера неограничен достъп до всички налични модерни и ефективни технологии.
Ракетният комплекс „Тигър“
Турската отбранителна компания Roketsan разработи и произведе за турските въоръжени сили ракетната система TRG-300 „Тигър“. Теглото на ракетния комплекс е 23 тона, дължината му е 9,2 м, височината 3,1 м, екипажът е от трима души. Носи четири ракети, калибър 300 мм, които могат да се повдигат до наклон от 60 градуса и да се въртят на 360 градуса. Бойният обхват на системата е 120 км. TRG-300 „Тигър“ е създадена главно за да осъществява огнева поддръжка на сухопътните войски. Комплексът има и вторично въоръжение – картечница калибър 12,7 Браунинг. Мобилната платформа има работен обхват 950 км и развива скорост до 75 км в час. Платформата е на базата на товарен автомобил 6х6 „Ман“. Ракетите се управляват от GPS.
![- armymedia.bg](https://armymedia.bg/wp-content/uploads/2021/07/222-2-1.jpg)
В системата ракетите са разделени на два блока. В блок 1 ракетата тежи 585 кг, бойната ѝ глава – 105 кг и обхват от 30 до 120 км. В блок 2 ракетата е с тегло 670 кг, бойната ѝ глава – 190 кг и обхват от 20 до 90 км. Всяка ракета може да достигне височина 30 000 м със скорост Мах 4,2. В бойните глави има по 26 000 стоманени топчета. Системата може да изстрелва по 4 ракети калибър 300 мм или 40 ракети калибър 122 мм. Освен в Турция ракетната система TRG-300 „Тигър“ е на въоръжение и в армиите на Бангладеш, Азербайджан и Обединените арабски емирства. Системата може да работи ден и нощ, при всякакви метеорологични условия.