В началото на август от Виена съобщиха, че австрийската компания за безпилотни летателни апарати Schiebel Corporation демонстрира пред Военноморския флот на Гърция възможностите на своя уникален дрон с вертикално излитане и кацане S-100 в Средиземно море, край бреговете на о-в Крит. В момента дронът S-100 се ползва от военните флотилии на 14 държави. В едноседмичните демонстрации съгласно сценария се редуват дневни и нощни излитания, установяване на връзка с други кораби, наблюдение на морския трафик и на бреговата линия.
„Шибел Камкоптер S-100” e многоцелеви безпилотен вертолет, създаден от фирма Schiebel с участието на германската компания Diehl BGT Defence в периода 2003–2005 г. Според конструкторите той може да излита и каца вертикално от корабната палуба като всеки хеликоптер в автоматичен режим при вълнение на морето до 3 бала. Може да се управлява автоматично, приемайки сигнал от GPS или ръчно от оператор в наземен команден пункт. Независимо че официално конструкторите не са потвърдили серийното производство на въоръжена версия на „Шибел S-100“, в компанията са провеждани огневи изпитания на дрона с прикачена към него ракета LMM – лека многоцелева ракета. Ракетата е разработена от френската компания „Талес“ специално за водене на асиметрични операции в борбата с тероризма.
Първата поръчка за 40 апарата постъпват в „Шибел“ от Обединените арабски емирства. След това поръчват още три държави. Фюзелажът на хеликоптера е от композитни материали, навигацията се осъществява чрез сигнали от GPS и ГЛОНАСС. Управление може да се осъществява от разстояние 50, 90 и 200 км от базата в зоната на пряката „видимост“ на сигнала. Хеликоптерът е предназначен да действа главно на море, може да изпълнява широк спектър от задачи по желание на клиента и носи различни товари до 50 кг.
Между многото способности на „Шибел“ са гарантиране на морската сигурност, наблюдение на морския трафик и бреговата линия, наблюдение на наземното и подводното пространство, превеждане на кораби в сложни полярни условия между ледовете, откриване и контрол на огнища на екологични катастрофи като пожари, нефтени разливи, пробиви в нефтени и газови тръбопроводи. Машината е напълно автономна при излитане, навигация по определения маршрут и кацане. Двигателят е с вътрешно горене, работи и с реактивно гориво и има мощност 55 к. с., изработен е от титан и алуминий. Тенденцията е все повече детайли на хеликоптера да се произвеждат с 3D принтер.
Хеликоптерът развива скорост до 220 км/ч, като крейсерската му скорост е 100 км/ч. Може да работи непрекъснато 6 ч, но с допълнителни резервоари, издръжливостта му се повишава до 10 ч. Максималното тегло на S-100 е 200 кг, дължината е 3, 11 м, височината е 1, 04 м, ширината – 1, 24 м. Диаметърът на главния винт е 3, 4 м. Купува се от държави като Германия, Китай, Италия, САЩ и др., а Русия го произвежда по лиценз с названието „Хоризонт“. Първият „Шибел Камкоптер S-100” е показан на международната авиационна изложба през 2009 г. на летище „Бурже“ край Париж.
Студената борба в Арктика
Компанията „БАЕ Системс“ с всъдехода си BvS10 „Беоулф“ и консорциума „Ошкош“ със своя „Бронко 3“ са избраните кандидати за програмата CATV на армията на САЩ, стана ясно през април тази година. Изпълнението на програмата CATV, която е предназначена да достави на армията нови съчленени транспортни средства с повишена мобилност и амфибийни способности за действия в суровите условия на Арктика, ще се ръководи от Националния консорциум за повишена мобилност. Двете компании са избрани от Американската отбранителна агенция. Новото транспортно средство трябва да замени старите Bv-206 на „БАЕ Системс“. Bv-206 се състои от два съчленени корпуса на гумени вериги, които са идентични. На практика това е всъдеход амфибия. Двата корпуса са свързани с шарнирен възел.
Тази машина според експертите притежава потресаващи проходимост и автономност, а също така и много слаб натиск върху земната повърхност – по-малко, отколкото нозете на човек със средно тегло. Тези всъдеходи могат да се движат успешно през пясък, сняг, блата, да плават без предварителна подготовка и да работят и в арктическия студ, и в тропическата жега.
При собствено тегло 7 т „Беоулф“ може да превози до 8 т товар – три т в предния корпус и още пет във втория. Двигателят му е турбодизелов, с мощност 275 к. с. Скоростната кутия е шестстепенна. Машината може да развие до 80 км/ч на сушата и до 4 км/ч по вода. Ниската скорост по вода се дължи на това, че тя не притежава никакво витло за плаване по вода, а движението се осигурява само от гумените вериги. Може да измине до 1000 км без допълнително зареждане с гориво.
От своя страна „Бронко“-то на „Ошкош“ също не отстъпва по параметри. От фирмата гарантират, че техният всъдеход може да преодолява до 80% от най-трудните терени в света. Едно от най-важните изисквания към новия всъдеход за Арктика е да може да работи няколко дни при температура минус 65 градуса по Целзий.
Двете компании трябва да представят готовите си за изпитания прототипи на арктическите всъдеходи до края на третото тримесечие на тази година. През 1922 г. ще излезе решението за това, чий прототип ще отиде за производство.
Бъдещето на артилерията е в хиперзвуковите снаряди
Във Френско-германския научноизследователски институт в областта на отбраната в Сен Луи, Франция (ISL), се проведе онлайн конференция, посветена на бъдещето на артилерията. Институтът е създаден през 1959 г. и в него работят близо 400 души. Основната му дейност е да търси най-иновативните решения в отбраната. Конференцията се фокусира върху бъдещето на тръбната артилерия и главно върху управляемите снаряди и други боеприпаси.
В момента в ISL се разработва футуристична електромагнитна пушка, която изстрелва хиперзвуков снаряд, който да достига скорост 3000 м/сек. От института поясняват, че работата върви в две посоки. От една страна, създаване на дългобойно оръдие с високи кинетични възможности, и от друга – намиране на технологично решение за нещо като картечница, която да стреля на по-къси разстояния, но да е изключително скорострелна.