Автор: Димитър Ставрев
Командването на специалните операции на ВВС планира да демонстрира амфибийна версия на ВТС MC-130J Super Hercules до края на 2021 г.”, заяви командирът на AFSOC на 20 септември пред конгреса на Асоциацията на ВВС. Вариантът на MC-130J ще е способен да каца на вода, ще бъде по-добре оборудван за по-широк обхват на мисиите, тъй като Пентагонът насочва вниманието си към крайбрежните зони. Разработката е наречена MC-130J Amphibious Capability (MAC).
Последните визуализирани илюстрации на предложения модел включват големи подвижни поплавъци, които биха позволили на самолета да излита и да каца както от водоеми, така и от наземни писти. Самолетът ще има значително по-разнообразни зони за излитане и кацане. MAC също би помогнал за ограничаване на уязвимостта на самолетите, като избягва лесно откриваемите самолетни писти.
„Тази способност позволява на ВВС да увеличи способностите си за инфилтрация, ексфилтрация и евакуация на персонал, както и да осигури подобрени логистични възможности за бъдещи конфликти”, сподели подполк. Джош Трантам, зам.-началник на отдел „Иновации” в AFSOC. ВВС на САЩ планират демонстрацията на оперативната способност само след 17 месеца.
Това не е първият път, когато плановете за самолет амфибия на базата на универсалния C-130 стават публични. Производителят Lockheed се заиграва с идеята за „амфибиен Херкулес” още през 60-те години на ХХ век. Компанията посочва, че такъв самолет ще има широкообхватни приложения извън строго бойните операции, като спасителни мисии и гасене на пожари.
Способностите в Индо-Тихоокеанския регион могат да бъдат значително подобрени чрез експлоатационните ползи и гъвкавостта на хидропланите на база на предишните американски разработки и опита от експлоатацията на хидроплани в началото на XX век и през Втората световна война.