„Китай ще представи нов палубен изтребител от 5-о поколение до края на 2021 г.“ заяви на пресконференция по време на авиоизложението Air China 2021 главният конструктор на палубни изтребители в Китай Сун Конг. По подобен начин държавният авиокосмически и отбранителен конгломерат Aviation Industry Corporation of China (AVIC) заяви в своя акаунт в китайската социална мрежа Weibo, че нов палубен самолет ще бъде представен преди края на 2021 г., въпреки че не стана ясно дали това е нейно собствено съобщение или просто повтаря думите на Сун.
Нито Сун, нито AVIC, разкриха повече подробности за програмата, въпреки че публикацията в социалните медии включваше графика, показваше двудвигателен и двукилен самолет.
През последните години се спекулира, че Китай разработва палубен самолет на базата на СТЕЛТ изтребителя Shenyang J-31 като боен самолет от следващо поколение за нарастващия флот от китайски самолетоносачи. Китай има 2 самолетоносача в строя и изгражда трети, значително по-голям. Първите два са оборудвани с палуба тип „ски-шанца“ за подпомагане на излитането на палубните самолети, докато третият ще бъде оборудван с катапулти за изстрелване на по-тежки самолети, което ще ускори палубните операции.
J-31 е двукилев, двудвигателен самолет със средно разположено крило, който има ниско ниво на демаскиращите признаци. Самолетът има видима прилика с Lockheed-Martin F-35 Lightning II. Първият му полет бе през октомври 2012 г. и бе показан официално на авиоизложението в Жухай през 2014 г.
Създаден като частна инициатива и предназначен за експортния пазар, самолетът не намери купувачи сред страните, които търсят китайско оръжие. Вследствие проектът претърпя значителна преработка и започна да лети отново през 2016 г.
Подобно на палубния изтребител J-15, J-31 досега е летял само с руски двигатели, въпреки че Китай осъществи значим напредък в усилията си за разработване на собствени двигатели за китайските бойни самолети.
Основни характеристики на J-31:
Едноекипажен самолет с дължина: 17,3 m; разпереност 11,5 m; височина от 4,8 m и площ на крилото: 40 m2. Максималното излетно тегло е 28000 kg. Задвижван е от 2 турбовентилаторни двигателя WS-19 с форсажна камера и мощност 110 kN тяга всеки. Това му осигурява Мах скорост fj 2200 км/ч (Mach 1,8). Бойният обхват е 1250 km с вътрешен горивен запас или 2000 km с външни резервоари.
Източник: pan.bg