Информационен център на Министерство на oтбраната

Проклятието на автобусите ковчези

44 македонци загинаха в среднощна факла на магистрала „Струма“.

За първи път българи и македонци склониха глави заедно в знак на траур в сряда, а знамената и в двете държави – България и Северна Македония, бяха спуснати наполовина. Началото на седмицата беше черна за Балканите. Първо 9 български възрастни хора загубиха живота си в пожар на покрива на старчески дом в с. Рояк. Сутринта във вторник донесе най-черната вест – 44 туристи от Скопие и Кичево бяха овъглени, след като автобусът им се удари в мантинела на автомагистрала „Струма“, след това се запали и изгоря до неузнаваемост в рамките на 1–2 минути. Успяха да се спасят едва 7 души, които разбиха задното стъкло и изскочиха през него. Огненият ад продължи и в Сърбия, където взривове проглушиха завод за противоградни ракети, а в огъня загинаха двама работници.

44 северномакедонци, почти всички от албански произход, загубиха живота си в ужасяващ пожар на автомагистрала „Струма“. Автобусът, с който те се връщат от тридневна почивка в Турция, в 2,03 ч. през нощта удря първо мантинела вдясно, след това се устремява през платното наляво и разбива средната мантинела, като се влачи още 30–40 м в земята между магистралните платна. Избухва пожар, който изпепелява хората и возилото за 2–3 мин. Свидетели са чули трясък, наподобяващ взрив. Тепърва разследването ще установява причинно-следствените връзки за катастрофата и огъня. Пламъците поглъщат близначета на 4 години и родителите им, цяло семейство от 11 души, персонал на заведение край Скопие. От огнения ад се спасяват 7 души, които успяват да изскочат през задното странично стъкло, което разбиват. Единият е със счупено коляно, друг е с наранявания на прешлените, момиче е с два счупени крака.

Много е вероятно шофьорът на автобуса да се е заблудил и да се е забил в знак и мантинела, която отделя основния път от отбивка за почивка, смятат експерти. На 500 м преди отбивката е имало знак за чешма, който е счупен и хвърлен зад крайната мантинела на пътя от април тази година. Знакът, който указва, че пътят се разделя надве, поставен на височина около 1,50 м, макар да е трябвало да бъде монтиран на 30 см над бордюра. Остатъци от метални туби сочат, че в автобуса е превозвана евтина нафта или бензин от Турция, където цената е почти 40 на сто по-ниска, отколкото в Северна Македония. Това би обяснило избухването на толкова силен и интензивен пожар след удара. Според първоначалните данни от извършени аутопсии се предполага, че хората са загинали от задушаване при горенето, защото в трахеите им са открити сажди.

Посолството на Северна Македония в София осъмна в сряда с цветя, свещички и детски плюшени играчки в памет на жертвите на ужасяващия инцидент. Смята се, че трагичният инцидент е най-тежката автобусна катастрофа в Европа за последните години.

Пътищата станаха арена на тежки катастрофи с автобуси

Пътищата станаха арена на ужасяващи катастрофи с автобуси. На 15 юни 2011 г. автобус се блъсна в мантинелата на изпреварващото платно на магистрала „Тракия”, завива надясно, преобръща се и се запалва. Шестима души загиват на място, а двама издъхват в болница.

Най-емоционалната катастрофа в историята ни е от 4 април 2004 г. Тогава автобус, пълен с български ученици, падна в сръбската река Лим. Те се връщат от екскурзия в Хърватия заедно с учителите си. Загиват 12 деца.

На 7 декември 2006 г. 18 души губят живота си при катастрофа край русенския град Бяла. Автобус от градския транспорт и камион се удрят при излизането му на главния път Русе–София. След сблъсъка автобусът пада в р. Янтра.

Друг ужасяващ инцидент почерни хората навръх Спасовден. На 28 май 2009 г. до местността „Бакаджика“ край Ямбол автобус

„Чавдар“ не успява да спре на слизане от върха, блъска се в дърво и се преобръща, като помита изкачващите се хора. Загиват 17 души.

Шестима души изгубиха живота си на магистрала „Тракия” край София на 13 април 2018 г.  До инцидента се стигна, след като автобус се обърна след сблъсък с кола.

Последният инцидент с много загинали беше край Своге. На 25 август 2018 г. загинаха 17 души, а трима починаха по-късно от раните си. Шофьорът получи обвинение, че е карал с 13 км/ч над разрешената скорост, а асфалтът не отговарял на изискванията.

Намесата на съдбата  може да се види в абсурдни случки. На 7 април 1993 г. на моста на р. Янтра край Бяла турски автобус е застигнат от тежкотоварен автомобил „Шкода-Европа“ с ремарке. В момента на изпреварване срещу камиона се задава друг автобус – „Чавдар“. Камионът притиска с ремаркето турския автобус, който през перилата на моста полита от около 20 м и пада в реката на тавана си. В автобуса има 46 души, от които 40 румънци. Загиват 29 души. Само 5 ч по-късно на същото място става втора катастрофа. Турски тир не се подчинява на сигнализацията на полицията да спре и с голяма скорост връхлита върху крана, който се опитва да изтегли останките от предишния катастрофирал автобус от реката. Кранистът е тежко ранен. През 1979 г. на прелез край Симеоновград влак връхлита върху автобус „Чавдар“, като изгарят 18 души.

Виж Още

БЪДИ ВОЙНИК

Последни Новини

Вестник Българска Армия

Руслан Мъйнов – Драва

Архив

Scroll to Top