Рейтинговата система на висшите училища в България е една от най-добрите в света и тя е създадена с идеята да ориентира кандидат-студентите в кое висше училище и в кое професионално направление да изберат да учат, както и какви са техните перспективи за обучение и за реализация. Това каза министърът на образованието и науката акад. Николай Денков при представянето на 11-ото издание на Рейтинговата система на висшите училища в България. Той добави, че системата помага и на ректорските ръководства с информацията, събрана в нея.
Рейтинговата система сравнява 52 висши училища в България, които обучават студенти по стотици специалности, разпределени в 52 професионални направления.
Силно ще бъде стимулирано интегрирането между висшите училища – първо в страната, и има програма за разработване на съвместни учебни програми, каза министър Денков. Той добави, че тази програма ще бъде надграждана със съвместно използване на преподаватели и материална база, за да се сформират в близките една-две години истински консорциуми между висши училища, които могат да работят заедно. Ще има интегриране и в европейското образователно пространство, и един качествен български университет ще докаже пред кандидат-студентите своето качество, когато бъде част от европейското образователно пространство. Това ще бъде поставено за цел и ще бъде показател за оценка на успеха на академичните ръководства дали университетите им са включени в европейските мрежи, подчерта образователният министър.
Той отбеляза, че в последните години започна да се възстановява и една добра практика, свързана с кооперирането на висшите училища със средните училища, като тя ще бъде силно стимулирана. Искаме да има повече подобни примери за сътрудничество, като тези между Софийския университет и Националната гимназия за древни езици и култури, и между Техническия университет и Технологичното училище по електронни системи, обясни министър Денков. Той коментира, че „нашите висши училища са много отворени на входа, но накрая завършват около половината от тези студенти, които са влезли в първи курс“. Това може да се дължи на няколко причини: студените да са осъзнали, че учат не това, което искат; може да имат материални причини и затова ще направим анализ на системата за кредитиране, каза министърът.
„Всеки, който преподава във висше училище у нас знае, че нашите студенти нямат проблем да се реализират по света и се реализират изключително успешно, и не е верен митът, че българското висше образование е на ниско ниво“, коментира министър Николай Денков. Той заяви, че „обединяването и преструктурирането на висшите училища е процес, който предстои – на базата на много сериозен анализ и ако има необходимата политическа подкрепа“.
Източник: bta.bg