Красимир МИТОВ
Първа защита на дисертационен труд за придобиване на образователно-научна степен „доктор“

До 2000-ата година често посещавах училището. Спомням си какви богати учебно-материална база, спортен комплекс и сграден фонд имаше: над 10 лекционни зали, над 80 учебни кабинета, над 20 лаборатории, 2 парашутни зали, 3 тренажорни комплекса за самолети L-29 и L-39, 3 летища и още много други спомагателни центрове.
Научно-преподавателският състав беше с богат потенциал: двама доктори на науките, двама професори и трийсет и петима доценти; 30% от преподавателския състав бяха с научни степени, 22% – хабилитирани. Курсантите се обучаваха по девет военни специалности и три граждански за придобиване на образователна степен „бакалавър“. Училището беше акредитирано и по 13 научни специалности за обучение в докторантура.
Сега през тази 2021 г. училището отпразнува своята 76-годишнина. От тях обаче 18 години бяха безвъзвратно загубени. Радваме се, че училището беше възстановено, но какви огромна работа и колосален труд ще са необходими за неговото пълно функциониране отново: за възстановяване на учебно-материалната база, командно-преподавателския и научния потенциал, за възстановяване на достойното име на родната ни военновъздушна Алма матер, ковачница на кадри за нуждите на военната и гражданската авиация.
И все пак стартът е даден
Асистентът от катедра „Електротехника, автоматика и информационни технологии“ на факултет „Авиационен“ майор инж. Борис Стойков успешно защити дисертационния си труд на тема: „Синтезиране, изследване и оптимизиране на система за силова обратна връзка на органите за управление на авиационен тренажор“ с научен ръководител доц. д-р Марин Райков.
Разработената тема е в област на висшето образование 5. „Технически науки“, професионално направление 5.2 „Електротехника, електроника и автоматика“, научна специалност „Автоматизирани системи за обработка на информация и управление“.
Заключителното заседание на научната комисия в състав – председател полковник доц. д-р Стефан Билидеров и членове проф. д-р Красимир Мартев, подп. доц. д-р Мартин Камбушев, доц. д-р Кирил Сираков и доц. д-р Константин Коев, се проведе в хибридна форма поради епидемичната обстановка. В присъствието на заместник-началника на ВВВУ „Георги Бенковски“ полковник Адриян Колев, помощник ректора инж. Ангел Георгиев, декана на факултет „Авиационен“ полковник доц. д-р Мануш Христов и колеги преподаватели. Докторантът майор инж. Борис Стойков презентира разработената тема и отговори на зададените въпроси. Всички са единодушни, че майор Стойков като пилот I клас – инструктор
трябва да продължи научната си и практическа дейност

по развитие на актуалната тема за осъвременяване на обучението на пилотите чрез тренажори ново поколение.
Майор инж. Борис Стойков е роден в Тутракан през 1972 г. През 1996 г. завършва ВВВУ „Георги Бенковски“ – специалност „летец-пилот“, с отличен успех. Последователно служи в поделенията на ВВС в градовете Балчик, Добрич, авиобаза „Каменец“, а от 2012 г. е инструктор-пилот в Авиационен учебен център в Долна Митрополия. От 2015 г. е пилот I клас, а от юни 2021 г. е асистент в катедра ЕАИТ на факултет „Авиационен“ към училището.
„Всичко започна през 2014 г., казва майор Стойков – когато тогава командващият ВВС ген. Румен Радев ме включи в една група за придобиване и създаване на устройства за проиграване на мисията (тренажори). Причината е, че вече бях направил работеща база данни за отчитане на летателното време. Помощ ми оказа и лейтенант Диан Десков, мой обучаем, с когото започнахме съвместна работа за решаване на проблема за възможността да се изобразява полетна информация на дисплей. Моята задача бе да създам достоверен аеродинамичен модел, а той да създаде приборното тяло с информацията по него.
Обучението в докторската програма ми помогна много да подходя към проблема за създаване на силова обратна връзка по съвсем систематичен и научен метод. Днес във всички страни
обучението се извършва предимно на тренажори

и симулатори. Това е икономически много изгодно. Тенденцията е пилотите да се обучават във виртуална реалност и наученото с малко полети да затвърждават на практика в реални летателни апарати. Затова познанията, които трупаме в тази научна област, са много ценни. Показваме, че имаме научния потенциал да се конкурираме с водещи фирми по целия свят.
Веднъж преминали по този път, бихме могли да създадем собствени тренажори за всички самолети, които притежаваме. Ако произведем собствени симулатори, бихме могли да ги свържем в мрежа и да получим симулация на дадена тактическа обстановка”.
Според майор Стойков дистанционното обучение, предизвикано от тежката епидемична обстановка на COVID-19, не е добра практика, особено за авиационни специалисти. „Няма нищо по-хубаво от личния контакт с обучаемите, непосредствения обмен на мнения и знания”, категоричен е офицерът. Във военното училище има изключителна нагледна база с макети и реални компоненти, които сега, в тази обстановка, не могат да бъдат използвани. Разработването на темата натоварваше ежедневната ми летателна дейност, но ми беше осигурено достатъчно време, за което съм особено благодарен на командира на базата полковник Петър Банков и колегите, които проявиха пълно разбиране и колегиално отношение, изтъква майор Стойков.
Нека пожелаем нови висоти и хоризонти в научноизследователската и преподавателската работа на майор инж. д-р Борис Стойков. Нека неговият пример бъде заразителен сред колегите му и останалия преподавателски състав на възстановеното ВВВУ „Георги Бенковски“ в Долна Митрополия.