Красимир МИТОВ
Изградихме високоскоростна информационна инфраструктура, казва началникът на ВВВУ „Георги Бенковски”
Бригаден генерал Юлиян Радойски е роден на 17.02.1969 г. в гр. Кубрат. Завършва ВВВУ „Георги Бенковски” в Д. Митрополия през 1995 г. Служи в 26-а авиобаза в Добрич, 5-а изтребителна авиобаза Равнец, в 12-а учебна авиобаза Каменец. Бил е командир на ВВУБ в Д. Митрополия и началник на сектор „Авиация” в отдел „Операции” към ВВС. Завършил е ВА „Г. С. Раковски” в София – специалност „Стратегическо ръководство на отбраната и Въоръжените сили”, а във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий” придобива специалност „Счетоводство и контрол”. През 2019 г. е назначен за началник на ВВВУ „Георги Бенковски” – Д. Митрополия, и му е присвоено звание „бригаден генерал”. Има над 1000 часа нальот на самолетите Zlin 42M, L-29, L-39, MиГ-21 и 274 парашутни скока. Заветната му мечта е с ръководения от него екип да превърне ВВВУ в престижно военноучебно заведение, което да заеме достойно място сред университетите в страната и чужбина.
– Г-н бригаден генерал, изминаха две години от възстановяването на ВВВУ „Георги Бенковски”. Какво постигнахте за този период?
– Благодарение на академичната общност бе защитена достойно институционалната акредитация. Разработват се нови учебни планове за 2022 г., учебната рамка на които е съобразена изцяло с изискванията на Референтната програма за обучение на офицери от НАТО, изискванията на ЕАSA (Европейската агенция за безопасност на полетите) и с поглед към новите предизвикателства на Космоса. Изградихме високоскоростна информационна инфраструктура, което предостави възможността ВВВУ да се справи успешно с предизвикателството – качественото провеждане на онлайн обучение в COVID среда. Втората учебна година на възстановеното ВВВУ „Георги Бенковски” започва с многократно завишен интерес към авиационното образование както от курсанти, така и от студенти. Това е и предизвикателство към академичния състав за непрекъснато осъвременяване на динамично развиващата се авиационна наука и повишаване на критериите за оценка на знанията и уменията на обучаваните.
Подновен бе лицензът на ОИПТО (Организация за обучение и изпитване на персонал по техническо обслужване), което й дава право да издава валидни сертификати за Одобрен курс за Базово обучение или базови изпити съгласно Регламенти (ЕС) №216/2008 г. и (ЕС) №1321/2014 г. на Европейския парламент и Съвет, които са в сила и в настоящия момент. Работи в съответствие с изискванията на European Union Aviation Safety Agency (EASA), извършва обучение и провежда изпити по одобрена от ГД ГВА програма. Издадените от ВВВУ „Г. Бенковски” сертификати са валидни на територията на целия Европейския съюз и могат да бъдат използвани пред оторизираните органи за гражданска авиация на всяка страна членка. Одобрена организация за обучение (ООО) получи лиценз от ГД ГВА. Започнаха първите теоретични курсове за придобиване на свидетелства за летателна правоспособност „Любител пилот – PPL(А)”.
Работата на двете организации ще даде възможност на курсантите и студентите да придобиват свидетелство за правоспособност за пилот на самолет или на вертолет и за техническо обслужване на летателните апарати, приложими в гражданското въздухоплаване в съответствие с изискванията на EASA и ICAO, ще създаде предпоставки за превръщане на ВВВУ в национален и регионален център за подготовка на авиационни специалисти, както и ще създаде условия за обучение на чуждестранни студенти и обогатяване на предлаганите курсове, включително и за професионални пилоти CPL(А). Училището получи Еразъм Харта за висше образование за периода 2021–2027 г. и необходимия бюджет за участие.
ВВВУ „Г. Бенковски” има подписани споразумения за сътрудничество със сродни европейски военни училища като: Military Technical Academy „Ferdinand I” – Румъния; „Henri Coandă” Air Forces Academy – Румъния; Estonian Aviation Academy – Естония; Ecole Nationale de L Aviation Civile – Франция; Military University of Technology – Полша, както и с няколко от родните университети и научни институти. Не са пренебрегнати и взаимоотношенията със средни и основни училища. В процес на координиране са и няколко нови споразумения.
– Кои са основните задачи пред училището в следващия период от неговото развитие?
– Училището работи по подпроект на договора за новите бойни самолети, свързан с оборудването на център за подготовка на летателен и технически персонал за Ф-16. Предвижда се да получим симулатор/тренажор за подготовка на технически персонал, необходимите технически описания и учебни макети от оборудването на Ф-16. Предвижда се от началото на 2022 г. в училището да се проведе теоретично обучение за период от осем месеца от представители на „Локхийд Мартин”. В обучението ще участват преподаватели от всички катедри. Изгражда се Център за въздушно и космическо наблюдение, който да подпомага теоретичното и практическото обучение на курсантите и студентите.
– ВВВУ се сдоби със сграден фонд в Плевен. Каква роля ще изиграе той в обучението на курсантите и студентите? На какъв етап от развитието си е УМБ на училището?
– Новопридобитият сграден фонд в Плевен ще изпълнява роля на основно звено за обучение на курсанти, студенти и кадети по предложени и утвърдени специалности, свързани с авиационната техника, авиационния мениджмънт и техническата експлоатация на летателните апарати. Пример за усъвършенстване на учебно-материалната база с цел задълбочаване и хармонизиране на дейността между наука, образование и бизнес е кабинетът, дарен от „Дунарит” АД , в който ще има възможност да се използва и платформата 3DEXPERIENCE на Dassault Systèmes, пригодена изключително за Aerospace & Defense. Постоянно разширяваме, оптимизираме и обогатяваме информационните активи: система за дистанционно обучение, официалният интернет сайт, локалната комуникационна мрежа. Извършваме обновяване на Техническата база за ремонт (ТБР) и основното звено за обучение в Плевен по изискванията на европейските стандарти за енергийна ефективност и безопасност на сградите. Очакваният срок за приключване на ремонтите е януари 2022 г.
– Кои са основните предизвикателства за разрешаване пред ВВВУ?
– Привличане на чуждестранни студенти и курсанти. За целта следва да се работи целенасочено за повишаване на езиковата подготовка на преподавателския състав, сериозно обновяване на материалната база. За второто е необходима подкрепа от Министерството на отбраната. За функционирането на авиационно училище е необходима сериозна логистична поддръжка. Необходимо е да се приложат на практика залегналите в концепцията параметри, а именно авиационната база в Долна Митрополия да осигурява логистично работата на училището. Надяваме се, че благодарение на очакваните нови леки витлови самолети ще се подобрят обучението, придобиването на знания и умения, така необходими за пълноценната реализация на нашите възпитаници в авиацията. В съединението е силата ни!