Революционерът е първият, който говори, че ние сме много по-древен народ.
Професор Дамян Попхристов е един от най-сериозните изследователи на Георги Раковски и богомилското учение. Създател е на „Български център Просветление“ – организация, която работи за популяризиране на истините за нашите предци и изконните български духовни ценности, за ролята и мястото на българите в социалните, културните и духовните процеси в Европа от древността до днес. На 24 години започва да изучава делото на Раковски. Тогава проф. Надежда Драгова – историк, литератор, културолог, му казва, че на тази младежка възраст е твърде рано да се занимава с Раковски. Според нея това е истинска дързост, което първоначално малко обижда младия Попхристов. Но сега той вече разбира какво е искала да му каже тя преди години. Проф. Дамян Попхристов преподава режисура и води курсове, свързани с митология, философия и история на изкуството в Нюйоркския университет. През тази година се навършиха точно 200 г. от рождението на възрожденеца. Ето какво разказва професорът в своя лекция, посветена на големия наш революционер:
Раковски е един от доказаните гении. Това, което се знае за него, вероятно се заключава в следното: идеолог на организираното националноосвободително движение, създател на Белградската легия, която се свързва повече с Левски, който е бил в нея. Известно е още, че Раковски е написал една книжка – „Горски пътник“, която малко хора са чели и за която някои казват, че е дело на един родолюбив романтик. Толкова много факти за него са останали потулени. Раковски е енциклопедична личност не само за времето си, в което живее, но и в световен мащаб.
Той е не само революционер, но и писател, журналист, етнолог, етнограф, архивар, историк, полиглот. Занимава се с народопсихология, дава началото на куп научни дисциплини, които се развиват по-нататък в България. Той е първият, който говори, че ние сме много по-древен народ тук на Балканите от гърците и че езикът ни е уникален – той говори, че още преди азбуката на Кирил и Методий ние имаме писмени книги и азбуки.
Участва с чета по времето на Кримската война, след това се разочарова от това, че Русия няма да помогне, и достига до идеята, че България трябва сама да се освободи. Човек, който има аристократични осанка и поведение и към него са се отнасяли с огромен респект, включително във Франция, когато започва да издава своя вестник и на френски език и неговите публикации се следят и в Европа.
За индийците Раковски е национален герой, защото той е човекът, който пише една статия за зверствата, които англичаните правят при потушаване на едно въстание в Индия. Тази статия обикаля Европа, предизвиква огромен отзвук. До ден днешен там го ценят и почитат и в Индия има 12 училища, които се казват „Георги С. Раковски”.
Вазов го нарича „Мечтател безумен, образ невъзможен, на тъмна епоха син бодър, тревожен…”. И наистина е бил изключителна личност. Владеел е седем езика, три от които древни – персийски, арабски и санскрит.
Раковски е първият европеец, който превежда „Панчатантра“ – свещената книга на индийците, директно от санскрит на български. Това е уникално постижение за онези времена предвид факта, че България е под турско робство по това време.
Раковски създава т. нар. етнографски въпросник и го разпространява с молба всеки българин да напише по една песен, гатанка или някакво поверие, което да разкрива нашите бит и народопсихология. Той го издава и го нарича „Показалец”. Днес този показалец се използва за доста докторски дисертации като източник на уникални за нашия фолклор данни.
Инициатор за трикольора
Революционерът развива една версия за българския национален трикольор като код. Той подрежда т. нар. енергии на Саламандъра – белият, зеленият и червеният – най-силната защитна комбинация. Прави го с идеята, че в него е вложен български енергиен код, който ще ни пази, и е факт, че пленено българско знаме няма.
Затова се смята, че ако поставим националното знаме пред домовете си, пред всички институции, може да променим кода на съдбата си, на народа. Раковски решава, че трябва да се направи самостоятелно правителство, което да държи флага – бяло, зелено, червено, и така България да се освободи. За съжаление, умира от туберкулоза, а за щастие Левски подема тази идея.
Уличава Аристотел в плагиатство
Раковски се занимава с това, колко древен е езикът ни, и се оказва, че е сроден с арамейски и санскрит. Някои наричат това романтични фантазии на един отчаян родолюбец, само че този отчаян родолюбец чете санскрит и прочита една книжка – „Мисленик”.
Това е една от свещените книги на днешните индийски брамини. Раковски проследява пътя на въпросния „Мисленик” как достига в Европа. Оказва се, че достига в Европа благодарение на завоевателните походи на Александър Македонски. Той е ученик на Аристотел. Аристотел обаче не пътува с войските на Александър, но има няколко души агенти вътре, които събират разни произведения и му ги пращат. Така хората на Александър Македонски пращат и въпросния „Мисленик”. Не е ясно кой, как и кога го предава на Аристотел, но той го публикува като своята прочута „Логика”. Това е световно плагиатство. Не е удобно да се говори, но Раковски го пише черно на бяло, че „Логиката” на Аристотел е преписаният брамински „Мисловник”, който Раковски чете в оригинал.