С всички възможности на закона ще защитаваме потребителите от злоупотреби с правата им, заяви вицепремиерът и министър на икономиката Корнелия Нинова. Позицията на министъра е публикувана на страницата на Министерството на икономиката.
„Потребителите са подложени на безпрецедентен натиск от увеличаващите се цени на всички стоки и услуги. Няма да позволим прилагането на нелоялни търговски практики, които допълнително товарят семействата с непосилни разходи в тази криза. С всички възможности на закона ще защитаваме потребителите от злоупотреби с правата им. Сега държавата трябва да се погрижи за хората,“ посочва Нинова.
Тя съобщава, че Комисията за защита на потребителите (КЗП) е издала заповеди номер 685/23.12.21 г. и номер 684/23.12.21 г., с които на основание чл. 68л, чл. 68в и чл. 68г от Закона за защита на потребителите забранява на „Теленор България“ ЕАД и „А1 България“ ЕАД да индексират цените по ред, който не е предвиден в сключените между него и потребителите договори.
В мотивите си КЗП подчертава: „При извършен преглед на предлаганите от дружеството типови договори и общи условия се установява наличието на клауза, регламентираща индексирането на цените на месечните абонаментни такси (МАТ), а именно: „Операторът има право да индексира месечния абонамент веднъж годишно с размер на обявения от НСИ средногодишен индекс на потребителските цени за предходната година, като информира потребителя в първата месечна фактура след индексирането. Индексираният месечен абонамент е основа за извършване на индексация през следващата година“. Видно от цитирания текст, не е регламентирано, че операторът има право да индексира месечните абонаментни такси по договорите за ползване на електронни съобщителни услуги с обявения от НСИ средногодишен индекс на потребителските цени за две години наведнъж, а напротив – в текста е ясно разписано, че операторът има единствено възможност да увеличи МАТ с индекса за една предходна година.
Заповедите са качени на страницата на КЗП, както и на страницата на Министерството на икономиката. Заповедите могат да бъдат обжалвани по съдебен ред. Още повече, потребители, които са подписали договори в средата и след средата на 2021 г. не би следвало да очакват и съответно да бъдат задължавани да заплащат увеличение на МАТ на база предходна година преди взетото от тях търговско решение за подписването на договори.
Както се установява от събраните доказателство по преписката, в конкретния случай операторът индексира цената на месечната такса в нарушение на клаузите на договора, без да предоставя право на потребителя да прекрати срочния договор без неустойки в случай, че потребителят не е съгласен с новия размер на месечната такса. Чрез тези недобросъвестни действия операторът би могъл да повлияе върху търговското решение на потребителя, тъй като последният ще трябва да избира дали да продължи да изпълнява договора, да заплаща по-висока месечна такса или да прекрати срочния договор и да заплати неустойка. В крайна сметка, която и от двете възможности да избере потребителят, неговите икономически интереси в случая ще бъдат съществено увредени, а операторът ще се облагодетелства от собственото си неправомерно поведение, пише в съобщението.
„Комисията допуска предварително изпълнение на заповедта по ред на чл. 60 ал. 1 от АПК с цел да се защитят важни държавни и обществени интереси и да не се допусне накърняване на икономическите интереси на потребителите в ситуация на пандемия и настъпваща икономическа криза с оглед повишаването на цените във всички сектори, касаещи битовите потребители,“ посочва министър Нинова.
Преди Коледните празници „Теленор България“ ЕАД и „А1 България“ ЕАД обявиха, че ще вдигнат абонаментните такси около 4- 5 процента заради натрупаната инфлация през 2020 и 2021 г. Днес и третия мобилен оператор „Виваком“ обяви, че от следващата година ще вдигне цените с до един лев за всяка услуга, което в рамките на поисканото поскъпване и от другите оператори.
Източник: bta.bg