Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Бригаден генерал Димитър Иванов: Очакваме повече изправна техника

[post-views]
Бригаден генерал Димитър Иванов: Очакваме повече изправна техника
Favicon_File

Цончо Драгански

Бригаден генерал Димитър Иванов: Очакваме повече изправна техника
Бригаден генерал Димитър Иванов

Длъжни сме да обучим нови хора, които да заместят напусналите армията, заявява командирът на 24-та авиационна база

При спазването на противоепидемичните мерки срещу разпространението на COVID-19 се проведе годишен анализ на дейността на 24-та авиационна база за 2021 г.

Командирът на авиобазата бригаден генерал Димитър Иванов отбеляза, че изминалата година е поставила много предизвикателства пред личния състав при изпълнение на всекидневните задачи. Дейността е била провеждана в условия на дефи+-цит от финансови и материални средства и в сложна епидемиологична обстановка. Бригаден генерал Иванов изрази увереност, че авиобазата ще продължи да се справя успешно и с предстоящите задачи през 2022 г.

Командирът на ВВС генерал-майор Димитър Петров даде положителна оценка за работата на авиобазата през 2021 г. Той очерта основните направления за бъдеща дейност и пожела на личния състав успешна 2022 г.  

Разговаряме с командира на 24-та авиационна база бригаден генерал Димитър Иванов.

– Господин бригаден генерал, в края на миналата година на тържествена церемония военнослужещи от 24-та авиационна база бяха наградени от министъра на отбраната. Как приехте това признание?

– Разбира се, че е добре една напрегната за нас година да завърши с признание за извършената дейност. Ние изпълнихме специална задача за издирване и транспортиране на пострадала жена, паднала във високопланинска местност под вр. „Джано” в национален парк „Пирин”. Оценката за нашите действия беше отлична и екипажът беше награден от министъра на отбраната. А началникът на отбраната изказа благодарности за дейността ни през 2021 г. по гасене на пожари в районите на градовете Карлово и Твърдица, селата Розино, Михилци и Югово, курорта Боровец, национален парк „Рила”… Не е случайно, че командирът на екипаж при пожарогасенето майор Александър Цанков стана летец на годината във ВВС.

– Повече ли, сравнено с предишни години, бяха участията ви при гасенето на пожари с хеликоптери?

– В тази дейност при предишни години изпълнявахме задачи по 40–50 часа, а през 2021 г. тези часове са 126. Това са близо 890 пуска на вода, при изключително натоварване на едни и същи екипажи. Вертолет Ми-17 се включи по-късно в гасенето. Но може да се направи извод, че и „Кугар”, и Ми-17, са много полезни и в зависимост от районите единият е по-ползотворен от другия. Например в планински местности, където е по-тясно и е с дървета, водата по-трудно се взима и „Кугар” е по-използваем.  Докато в други райони, където се изисква да се хвърли повече вода, по-полезен е Ми-17.

– Какви промени настъпиха, след като 16-а транспортна авиационна група стана 16-а авиационна база, така както беше преди 1 юли 2012 г.?

– Да, 16-а транспортна авиационна група беше отделена от нашия състав и стана отново самостоятелна авиационна база. Голяма разлика в сегашната и предишната ни дейност няма, освен че оборотът ни от документи намаля.

Преди този оборот се извършваше от тях към нас и ние го прехвърляхме към ВВС. Имахме, разбира се, и известна контролна дейност.

– Как бихте охарактеризирали изминалата година за 24-та авиационна база?

– В летателно отношение за нас миналата година беше трудна, но ползотворна. Дейността ни беше провеждана в условия на дефицит от финансови и материални средства и в сложна обстановка, възникнала от продължаващото разпространение на COVID-19. Доволен съм от това, което свършихме. Изпълнихме поставените задачи от командира на ВВС по основните ни цели за способности – модул „Транспортен вертолет за евакуация”, модул „Средно транспортни вертолети” и модул „Тактическо авиационно формирование за специални операции”. Ние трябваше да надградим постигнатото през миналите години и през 2021 г. Въпреки работата при ограничена авиационна техника успяхме да дадем доста нальот на екипажите, включени в тези модули, което им дава опит и самочувствие, за да изпълняват такъв вид задачи. А отделно водим денонощно дежурство по аварийно-спасително осигуряване и поддържаме подготовката на тези екипажи. През миналата година бе възобновена подготовката за бомбопускане от вертолет Ми-24, а това не беше правено от години. И се справихме с тази задача на 100%. Участвахме и във всички планирани учения, като Balkan Sentinel, „Ответен удар”, ТУБС на полигон „Шабла”, Steatlin Dagar за СКСО, „Тракийска звезда”, Balkan Spartan… Проведохме морска подготовка. Взаимодействахме със 101-ви алпийски полк по спускане по способа „бързо въже”, както и с НСО при срещата „Три морета”. Изпълнихме задачи като  разузнаване и унищожаване на авиобомба, открита в района на летище „Чешнегирово”. Извършихме полети за транспортиране по въздуха и монтаж на мемориален кръст в землището на с. Лесидрен. Това са разнообразни задачи, за които екипажите се подготвят и могат да ги изпълнят. Така че сме полезни както за армията, така и за гражданите на България.

– Как продължава участието ви в Центъра за обучение на пилоти за специални операции в Хърватия?

– Това обучение е много важно за нас. В този Център за подготовка на тактическото авиационно формирование за специални операции имаме наш представител –  подполковник Тодор Рашков. Той е в командването на програмата, отговаря за безопасността на полетите и със своя опит реализира идеите в този център да подготви пилоти за такъв вид специални операции. Наши пилоти, бордни техници и военнослужещи от отделението за търсене и спасяване ходиха на курсове в Задар (Хърватия).

През тази година тези способности ще бъдат надграждани. Дори е планирана съвместна летателна подготовка на тактическото авиационно формирование за специални операции на вертолет „Кугар” с прибори за нощно виждане. Ние вече трябва да имаме способност да изпълняваме такива задачи и да участваме в подобно учение.

– Използвани ли бяха новости през миналата година при обучението на пилотите на вертолети?

– Новото през годината беше със съдействието на екипа от ВВС, който работи за осигуряването на симулатори за почти всички типове вертолети. За „Кугар” обучението на симулатор се извърши в Унгария и Франция, а за Ми-24 и Ми-17 – в Унгария. А това с години не беше правено. Тренират се различни обстановки, аварийни процедури, както и по-особени полети. Мога да спомена дори, че в Унгария четирима пилоти и двама бордни стрелци от отделение „Търсене и спасяване” бяха на курс за планиране на въздушните мисии и за поддържане на специалните операции на тактически симулатор, което не беше вършено досега. И действително, ние сме благодарни за съдействието на командира на ВВС за възобновяване на този вид използване на симулатора. Така се намалява рискът от аварии, които са се случвали преди.

– Какво предстои на авиобазата през тази година?

– Очакват ни отново различни видове подготовки, както и сертификации. Длъжни сме да обучим нови хора, които да заместят напусналите армията. Трябва да надградим способностите на модулите, особено този за специалните операции, защото през 2024 г. предстоят сертификации, което е едно предизвикателство пред нас. През юни ще

имаме организационно-щатни промени, като очакваме да се увеличи личният състав. Увеличението вероятно няма да е голямо, но ще се премине към две летателни ескадрили. Важни са задачите ни по подобряване на инфраструктурата на авиобазата и на условията за живот и работа на хората, изграждането на нови стоянки, увеличаването на размера на рульожките, пускането на нови сгради в експлоатация и ремонтно-техническите дейности. Планирани са и продължават ремонтните дейности на вертолети. Втори вертолет „Кугар” ще бъде на възстановителен ремонт в Испания. В „Терем” се извършват ремонти на Ми-17 и Ми-24. С надежда поглеждаме напред и очакваме повече изправна техника през тази година. Ще отбележа също, че младите пилоти се вписват добре в нашата дейност. А  сравнено с другите авиобази, процентът на жените пилоти е най-висок, но така е и при бордните инженери, в логистиката и в другите специалности.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани