Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Седем десетилетия под български флаг

[post-views]
Седем десетилетия под български флаг

Атанас ПАНАЙОТОВ

„Искра“ е катер ветеран от Първата световна война.

В две свои книги капитан І ранг Чони Чонев пише за Беломорския ни флот през Първата световна война едно и също: „Що се отнася до Беломорския флот, той разполага само с една моторна и 5 гребни лодки и

взема ограничено участие във войната

Моторната лодка „Искра“ (12 т, дължина 8,40 м, 14 к.с., 6 възла, двама души екипаж) е построена в Холандия. Тя е единственият български „кораб“, който не е реквизиран. Най-важното дело, което Беломорският флот успява да извърши, е устройването на три минни заграждения с общо 52 мини през 1916 г.“.

Оценката за „ограничено участие“ е, меко казано, спорна. Но това е друга тема. А твърдението, че „Искра“ е единствената моторна лодка на Беломорския флот, е неточна. „Военноморският флаг се вдига и на три малки катера – „Искра“, „Марица“ и „Делфин“ (Вълканов, В. Българският Беломорски флот“, 2007 г.). Това твърдят и други изследователи. А доколко катерите са „малки“ – можем да съдим по факта, че „Марица“ е приспособен за носенето на две 380-мм торпеда от учебния крайцер „Надежда“, с които се подготвя неосъществената (заради сключеното примирие) атака в Мраморно море срещу турския броненосец „Тургут Рейс“ в края на Балканската война.

Сведението, което ни дава Ч. Чонев за това, че

„Искра“ не е реквизиран от Съюзническата комисия

на победителите след края на Първата световна война, е важно. Защото то логично води до въпроса: А какво се случва с „Искра“ по-нататък? Зададох си го, защото, като прелиствах течението на ведомствения вестник „Маяк“ от 1965 г., в броя от 28 юли, се натъкнах на публикация със заглавие „Искра“: кратка дописка със снимка на малък моторен катер.

Нямашe как да го сбъркам. Многократно бях разглеждал единствената запазена във Военноморския музей снимка на онзи катер „Искра“, участвал в Първата световна война. Абсолютно същият силует! Но в информацията нямаше нищо повече от това, че „Искра“ работи на три смени в интерес на разширението на Пристанище Варна. „Стоманеното сърце на катерчето“ му помага да провлачва тежко натоварените с пясък и тиня шалани от дълбачката „Добруджа“ до смукачката „Егея“, участва в маневрите на корабите в пристанището, а когато се налага – буксира натоварените с камъни шалани от Лъджата (дн. район на КРЗ „Флотски арсенал“) и ги води до новото строителство в порта.

Истински герой в мирни дни!

И все пак това ли е флотският ветеран от Първата световна война? Ако е вярно сведението на Ч. Чонев, трябваше да потърся „Искра“ в структурите на гражданските морски институции. Открих катера в списъка на регистрираните плавателни съдове в Пристанище Варна, публикуван в „Учебник за моряка“ (в допечатката на изданието от 1920 г.). Данните съвпадаха: построен през 1914 г. в Холандия, дължина 8,6 м, широчина 2 м, газене 1 м, мощност на двигателя 14 к.с., скорост 6 възла, брутна вместимост 12.

Запознах сe и с „Тарифа за наемане плавателни съдове и други уреди на пристанищата Варна и Бургас” –  Държ. в-к, № 60, 18 юни 1920, в която се посочват моторните лодки на пристанищната служба (реморкьори „Левски” и „Бургас”, моторна лодка „Искра” – подч. от мен, Ат. П.).

Да, това е бившият флотски катер „Искра“. Спасен е от реквизиция, като своевременно е рефлагиран под граждански флаг. Така от нашия военен флот са спасили от реквизиция и парния катер „Калиакра“ – отстъпили са го предвидливо на Дирекцията по пристанищата.

„Искра“ е започнал нов живот

И от тук нататък го откривам в пристанищните регистри на Варна до 1944 г.

Само че ако в края на Първата световна война нашият флот успява да спаси от реквизиция „Искра“, то в края на Втората световна война катерът е отведен заедно с други български плавателни съдове в съветски териториални води. В монографията на д-р Мариана Кръстева „Морето в международните отношения и външната политика на България 1944–1949 г.“ (2005 г.) е посочено: „Няколко дни след сключването на мирния договор (Парижкият мирен договор – 10 февруари 1947 г. – Ат. П.), на 15 февруари 1947 г. е изпратено искане до генерал-полковник Бирюзов за освобождаването на м/к „Несебър“, м/к „Созопол“, моторните лодки „Зора“ и „Искра“ (подч. от мен – Ат. П.) и 8 частни моторни кораба, които се използват в съветски води“.

При работа по друга тема в Централния държавен архив – София, открих документ, в който се посочва, че през март 1947 г. началникът на Морската строителна секция – Варна, съобщава до Дирекцията на водните съобщения – София, че моторните лодки „Зора“ и „Искра“ (подч. от мен – Ат. П.) се намират в чужди териториални води за сметка на съюзническото командване.

Колко време е продължило това „изгнание“?

Във фонда на Държавната корабостроителница – Варна, издирих цяла преписка по „възстановяването на м/л „Искра“, който неправилно (поради неуредени финансови взаимоотношения между завода и Дирекцията на водните съобщения – Ат. П.) бе спрян“ (25 октомври 1948 г.). От Морската строителна секция – Варна, настояват за спешно приключване на ремонта, тъй като „Искра“ е необходима за превозване на трудоваците, които работят на каменоломните „Лъджата“ и „Добрева чука“. В крайна сметка моторният катер е готов за експлоатация през май 1949 г. Фактът, че в преписката става въпрос не за някакви частични ремонти, а за „възстановяване“, красноречиво говори за това, как е експлоатиран „Искра“ в съветски териториални води.

А какво става с флотския ветеран след 1965 г.? Според моя съвипускник от Морското училище Петър Стойков, който е бил моторист на „Искра“ през 1978–1979 г., катерът е в постоянна експлоатация, но вече с двигател „Шкода“ (от градски автобус). През 80-те години в Строителния технически флот решават, че „Искра“ е достоен да стане музеен експонат, и вдигат катера на стапел на брега на стария канал „Море–езеро“. Но след 1989 г. у нас започва да действа новото просто тройно правило:

„демокрация–приватизация–ликвидация“

Ликвидиран е и флотският катер ветеран, преди да стигне до музея…

Каква е съдбата на другите два беломорски катера: „Марица“ и „Делфин“? „Марица“ е сериозно повреден при противниковата бомбардировка на пристанището в Кавала на 20 май 1917 г. „Делфин“ е повреден до състояние на негодност от оттеглящите се български моряци от Портовото капитанство на Дедеагач на 30 април 1920 г. А „Искра“ продължава да служи на България. Повече от седем десетилетия!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани