Развитието на турската отбранителна индустрия беше представено в доклад, който обхваща периода 2022–2027 г. Докладът от 85 страници включва размерите и тенденциите на пазара, както и факторите за развитието му, разпределението на бюджета, регламентите, ключовите придобивания, най-новите технологични тенденции, прогнозните темпове на растеж и предизвикателства пред индустрията за следващите пет години. До 2027 г. се предвижда бюджетът за отбрана на Турция да достигне до $19, 6 млрд. Акцентите в доклада са върху новите предизвикателства пред сигурността, които стимулират растежа на отбранителната индустрия. Заплахи, предизвикани от отделни държави или от частни лица и организации. До 2023 г. Турция има намерение да задоволи до 75% от вътрешния си пазар на отбранителни продукти, като насочва инвестициите към местните доставчици и утвърдилите се производители.
Турската компания „Аселсан“ се съюзява с местната корабостроителница „Сефин“ за изграждане на два военноморски дрона от ново поколение. „Аселсан“ е най-голямата отбранителна компания в страната. На специална церемония е разрязан първият стоманен лист за изграждането на безпилотния военен кораб, наречен NB57. Вторият засега е известен под наименованието RD09. Направени са и първите заварки. Оборудването за двата плавателни съда ще се доставя от турски фирми. Проектирането се извършва от „СЕФТ Шип Дизайн“, а доставката на сонарите за откриване и проследяване на подводници е договорена с фирмата „Армелсан Дефанс“.
„Аселсан“ ще осигури за дроновете и дистанционната 12,7-мм оръжейна система STAMP. Двата безпилотни кораба ще изпълняват мисии за наблюдение на морската повърхност, разузнаване, изпращане на данни в реално време, откриване на подводници, изпълнение на бойни мисии на морската повърхност и под вода. Те могат да изпълняват и задачи по охрана на военни бази, пристанища, критична инфраструктура и специални обекти. Двата дрона NB57 и RD09 трябва да достигнат максимална скорост от 70 км/ч, да притежават оперативен обхват от над 1100 км и да работят четири дни в открито море без зареждане. И двата дрона могат да бъдат транспортирани по суша, въздух и море. И на двата ще има оръжейна система STAMP в носовата част, но на RD09 ще има две тактически ракетни установки на турската компания „Рокетстан“, а NB57 ще бъде оборудван с четири леки торпеда американски клас MК-46.
Трансферът на модерни технологии в отбранителната индустрия вече е трайна тенденция. На Международното изложение за морска сигурност и отбрана в Катар ДИМДЕКС 2022 Турция показа 30 прототипа на отбранителни изделия. Преминаването на технологии от Турция към Катар вече е започнало, като най-известният пример е дронът „Байрактар TB2“. Това е свързано и с договори за резервни части и поддръжка на различни системи за морска сигурност и отбрана.
Трансферът на модерни технологии е стратегия в изграждането на младата катарска отбранителна индустрия. Подобно на Саудитска Арабия и Обединените арабски емирства Катар иска своя собствена отбранителна индустрия за суверенна продукция. През последните три години от нищото е изградена най-голямата отбранителна компания в страната „Барзан Холдингс“. За разлика от конгломерати и компании в Персийския залив, които се фокусират върху съвместната работа с международни компании, за да осъществят трансфера на технологии за страната си, катарската фирма „Барзан Холдингс“ прилага съвсем друг подход. Компанията действа като ранен инвеститор за международни авиокосмически и отбранителни фирми. Това е необичайна стратегия за фирмите от региона на Персийския залив. Такава стратегия за ранни инвестиции е наблюдавана в Силициевата долина. При тези ранни инвестиции възвращаемостта понякога е забележителна, дори само една от технологиите, в които се инвестира, да се превърне в хит.
Такава инвестиция „Барзан“ направи в „Боинг“ и на ДИМДЕКС 2022. „Боинг“ показа своя прочут дрон „Орион“ с логото на „Барзан“. Чрез стратегията на ранното инвестиране Катар започва да придобива определени компании и технологии, както и да ги прехвърля в страната. Това се проявява по два начина – като изграждане на съвместни предприятия или като инвестиции в малки компании. „Барзан“ вече има съвместни предприятия и с „Рейнметал“ и „Берета“.
Призрачният прилеп
Австралия е много развълнувана, защото постигна забележителен успех в самолетостроенето. За първи път от 50 години насам страната проектира и изгражда собствен безпилотен летателен апарат, който ще бъде предназначен и за експорт. На специална церемония новият дрон получи името „Призрачен прилеп“ в присъствието на австралийския министър на отбраната Питър Дътън. Самолетът е дело на компанията „Боинг Австралия“ и първоначално са произведени шест „Призрака“ по заявка на австралийските ВВС във военновъздушната база „Амбърли“. Австралийците се надяват с увеличаване на производството да постигнат едномилиарден износ и създаване на хиляди нови работни места.
„Призрачен прилеп“ е предназначен да изпълнява главно задачи по наблюдение и разузнаване по суша и море. Тестването на два от новите дронове започна още миналата година. В същото време в Австралия „Боинг“ за първи път строи фабрика извън Съединените щати. Забележителното на този дрон е, че носът му е подвижен, може да се отделя от фюзелажа и в него да се залага електронно оборудване по желание на клиента. И в САЩ, и в Австралия са силно впечатлени от факта, че от нищото само за три години е създаден дрон от ново поколение, който вече е във фазата на изпитанията.
Големият „лош“ дрон търси подводници
По изискване на Военноморските сили на САЩ универсалният голям дрон MQ-9B Sea Guardian („Морски защитник“) е революционно преобразен за водене на безпощадна подводна война. Това е първата безпилотна летателна система, оборудвана по такъв начин. Дронът може да претърсва в големи мащаби и до детайли морската повърхност и да изпраща в реално време разузнавателна информация. С новото оборудване MQ-9B променя коренно представата за ситуационна осведоменост на повърхността и в дълбините на океана. Дронът вижда през мъгла и дим. С радар сканира и огромни площи от морската повърхност. Има апаратура, с която се събират разузнавателни сигнали и се провежда комуникационно разузнаване. Може да носи на борда си оборудване за откриване на подводници на големи дълбочини. Дронът изхвърля в океана множество сензори, които потъват и търсят подводниците. Може да обработва едновременно сигналите на 32 от тях.
Големите му предимства са, че цената му е три пъти по-ниска от тази на пилотираните морски разузнавателни самолети и може да лети в гражданските въздушни пространства без специални разрешения. Този дрон има дори система за далечно предвиждане на гръмотевични бури и заобикалянето им. Може да насочва на огромни разстояния кораб или група от кораби, както и да изпълнява мисии за ранно предупреждение и да работи в комбинация с други дронове.