Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Най-голямото изобретение след реактивния двигател

[post-views]
Най-голямото изобретение  след реактивния двигател
Favicon_File

Михаил Григоров

Авиацията се революционизира, когато през 40-те години на миналия век е създаден реактивният двигател. Самолетите започват да летят много по-бързо, по-високо и да са по-маневрени. Най-голямата норвежко-финландска независима компания в света за специални боеприпаси и ракетни двигатели NАММО създаде новия реактивен двигател за ракети и реактивни снаряди, наречен рамджет. В първоначалната фаза на изпитанията проведените 150 теста са успешни. Във втория етап на тестовете на рамджет двигателите NАММО, която работи в сътрудничество с „Боинг“ от 2019 г., провежда балистични тестове. Смята се, че новата технология ще промени фундаментално ситуацията в използването на ракети и реактивни снаряди. Проучванията показват, че повечето известни досега ракети „въздух–въздух“ и „земя–въздух“, както и военноморските ракети ще могат да ползват рамджет двигателите.

В Центъра за изпитания на NАММО се изстрелва реактивен снаряд с рамджет двигател от 155-мм гаубица. Полетът на снаряда се заснема от високоскоростна камера. Снарядът отива на пет пъти по-голямо разстояние от конвенционалните артилерийски снаряди. Защо е така? Традиционните ракетни мотори имат един голям недостатък. Освен гориво те носят в корпуса си и окислител, който е 80%, а действителното количество гориво е само 20%.

Необходимостта от голямо количество кислород за работата на реактивния двигател намалява количеството на горивото, което може да носи една ракета. По тази причина се намаляват обхватът, скоростта и височината, до която може да се извиси ракетата. С рамджет технологията това ограничение се премахва, количеството на горивото се увеличава и може ракетата да достигне до скорост Макс. Новата технология дава възможност количеството на горивото да се увеличи до пет пъти. Това означава, че сегашните ракети „въздух–въздух“ с максимален обхват 100 км ще могат да поразяват цели на 500 км дистанция. Ракетите също така ще могат да достигат по-големи височини и по-бързо.

Артилерийските снаряди, изстреляни от съвременни 155-мм гаубици могат да достигнат обхват от 150 км за разлика от традиционната артилерия, чийто обсег на действие е 20–30 км.
Ракета, изстреляна със скорост Макс 2,5, чийто корпус пропуска въздушен поток с огромна скорост и налягане, няма нужда от резервоар с кислород, четири пъти по-голям от резервоара за гориво. При тази технология ракета „земя–въздух“ с обхват 60–70 км може да достигне до 300–350 км. Крайният резултат от рамджет технологията е управляеми прецизни боеприпаси с огромен обхват.
И през тази година изпитанията с реактивния снаряд „Рамджет155“, продължават успешно. Технологията с преминаващия през корпуса въздух, който се компресира само от свръхзвуковата скорост, дава положителни резултати. NАММО и „Боинг“ са убедени, че този ракетен двигател от следващо поколение ще даде на армията нови високи и достъпни способности за борба с новите заплахи за сигурността.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани